Hej!
Ny på ”forat” och tänkte att jag skulle dela med mig av ett problem jag har och som jag inte lyckats lösa.

Det är så att jag har ett nybyggt fritidshus som delar på vattnet med grannfastigheten. Badrummet är helt nytt, likaså vvb från Nibe.

Det som sker är att det slår i ledningarna när jag använder vattnet (se bifogat filmklipp).

Systemet är uppbyggt som så att vattnet går från en gemensam brunn i en gren till mitt hus, liksom till grannhuset. Grannhuset har drivdonet för pumpen liksom hydropressen inne hos sig. Jag är långt ifrån expert i ämnet och vet inte om felet beror på att systemet är ett feltänk eller om det skett något i min installation som är problemet.

Slagen är bitvis så kraftiga att man kan tro att rören ska poppa ur sina väggfästen. Kan tillägga att det kan uppstå slag även då jag inte använder vattnet själv, troligtvis då grannen använder vattnet.

Jag har hört med rörmockaren som installerade det övergripande systemet, och han trodde att det berodde på hydropressen. Således var han där och bytte ut en ventil och ansåg problemet löst. Om det var lösningen så var den dock kortvarig då det återigen smäller i ledningarna.

Är det någon här i forumet som tror sig kunna veta vad detta beror på? Kommer såklart ta det vidare med rörmockaren, men tänker att någon här säkert vet bättre:).

Tacksam för all input!
 
Ingen som kan tänkas ha en teori? All input tas tacksamt emot
 
Att hydropressen sitter hos grannen ger ju ganska långa ledningar d.v.s. en lång vattenpelare som rör sig när du tappar vatten. Om du då stänger av tvärt, så uppstår ju en stor tryckvåg och den hörs. Ett sätt att dämpa den tryckvågen är genom att montera en tryckdämpare ( vet inte vad den egentligen heter). Se bifogat foto hur jag löst problemet med en tvättmaskin, som stängde av vattnet lite för tvärt.
En vattenkran med ansluten genomskinlig tryckdämpare ovanför en tvättmaskin mot en vägg med randig tapet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tack för svar! Hmm, ja, förstår hur du menar. Saken är bara den att smällarna i rören kommer under tiden vattnet tappas, och alltså inte när man vrider/stänger av. Vet inte om det har att göra med pumpen eller liknande, som jobbar och bygger upp trycket(?), och skapar den här tryckvågen du nämner?
 
Har ni kollat att det är rätt lufttryck i kärlet, är det dåligt med luft så studsar pumpen. trycket åker jojo. Se hur manometern bär sig åt, den ska öka och dala sakta i förhållande till trycket, är det snabba förlopp, så mer luft i kärlet.
 
tommib
Det heter just tryckslagsdämpare om man vill googla och det är en bra idé om man har mycket problem med slag pga långa ledningar. Att kopplingar lossnar/går sönder pga tryckslag är en klassisk vattenskadeorsak.

Kolla också funktionen hos hydropressen som jonaserik beskriver.
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Tack för era kloka inspel! skönt att ha lite mer kött på benen innan kontakt med röris. Tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.