Hej!

Helrenoverar just nu badrum och hall på löpande räkning där fakturor från snickare dimper ner varannan vecka. Betalningsvillkor 10 dagar vilket fungerat bra hittills i och med att han skickat fakturan till min e-post samma dag som fakturans leveransdatum. Nu den 10e maj fick jag en faktura på ca 45k från snickare med förfallodatum 13e maj och såg att han bakdaterat förfallodatum och leveransdatum till 3e maj. De har säkert fakturerat i runda slängar 250k redan och att fortsätta skramla fram pengar mellan mig och sambon börjar nu ta lite tid och koordination.

Min fråga är ifall det här är okej att göra som hantverkare? Från vad jag läst så verkar det som att han har lagen på sin sida men att be kunden skramla fram 45k på tre dagar i sluttampen av en renovering känns iallafall för mig som att det är oschysst gentemot det arbetsförhållande som byggts upp nu under våren.
 
C
H hattkatt skrev:
Min fråga är ifall det här är okej att göra som hantverkare?
Det är inte okej vare sig man är hantverkare eller inte. Men vissa, både små och stora aktörer sätter detta i system. Det är två bitar i det hela;

Fakturadatum, vilket enligt momslagen är datum när fakturan framställs och inte något random hittepådatum.

Förfallodatum, vilket hänger på vad som avtalats. Men det är rimligt att utgå från att betalningsfristen börjar löpa från den tidpunkt då fordran framställs, vilket traditionellt sett är avsändningsdatum. Edit: Och traditionellt förutsätts att fakturan skickas iväg samma dag som den upprättas, vilket innebär att förfallodatum räknas ut med utgångspunkt från fakturadatum. Men detta blir ju knas om man hittar på ett fakturadatum bakåt i tiden, eller om man ligger och håller på fakturan innan den skickas iväg.
 
Redigerat:
  • Gilla
AMR74 och 2 till
  • Laddar…
H hattkatt skrev:
Hej!

Helrenoverar just nu badrum och hall på löpande räkning där fakturor från snickare dimper ner varannan vecka. Betalningsvillkor 10 dagar vilket fungerat bra hittills i och med att han skickat fakturan till min e-post samma dag som fakturans leveransdatum. Nu den 10e maj fick jag en faktura på ca 45k från snickare med förfallodatum 13e maj och såg att han bakdaterat förfallodatum och leveransdatum till 3e maj. De har säkert fakturerat i runda slängar 250k redan och att fortsätta skramla fram pengar mellan mig och sambon börjar nu ta lite tid och koordination.

Min fråga är ifall det här är okej att göra som hantverkare? Från vad jag läst så verkar det som att han har lagen på sin sida men att be kunden skramla fram 45k på tre dagar i sluttampen av en renovering känns iallafall för mig som att det är oschysst gentemot det arbetsförhållande som byggts upp nu under våren.
Är han bara sen med att skicka fakturan eller har han verkligen hittat på ett datum bakåt i tiden? Vad var det för fakturadatum på fakturan innan denna? Var det två veckor innan eller nästa samma?

Innefattar fakturan arbete som gjorts efter fakturadatum? Dvs fakturadatum är 2021-05-03 men det finns rader i stil med "Arbete 2021-05-08: 8h"?
 
C cpalm skrev:
Det är inte okej vare sig man är hantverkare eller inte. Men vissa, både små och stora aktörer sätter detta i system. Det är två bitar i det hela;

Fakturadatum, vilket enligt momslagen är datum när fakturan framställs och inte något random hittepådatum.

Förfallodatum, vilket hänger på vad som avtalats. Men det är rimligt att utgå från att betalningsfristen börjar löpa från den tidpunkt då fordran framställs, vilket traditionellt sett är avsändningsdatum. Edit: Och traditionellt förutsätts att fakturan skickas iväg samma dag som den upprättas, vilket innebär att förfallodatum räknas ut med utgångspunkt från fakturadatum. Men detta blir ju knas om man hittar på ett fakturadatum bakåt i tiden, eller om man ligger och håller på fakturan innan den skickas iväg.
Ja, jag undrar ifall det var någon av deras fakturor som kom in efter 2021-05-03 som de verkligen ville få med i det här tvåveckorsspannet. Jag tror att han bara är sen med att skicka fakturan trots att den utfärdats tidigare än den skickats, men ska ringa upp honom och kolla det imorgon.

A andersmc skrev:
Är han bara sen med att skicka fakturan eller har han verkligen hittat på ett datum bakåt i tiden? Vad var det för fakturadatum på fakturan innan denna? Var det två veckor innan eller nästa samma?

Innefattar fakturan arbete som gjorts efter fakturadatum? Dvs fakturadatum är 2021-05-03 men det finns rader i stil med "Arbete 2021-05-08: 8h"?
Nej, ingenting mer har gjorts från deras sida sedan 2021-05-03 (vad jag vet) så i och med denna faktura ska jag ha betalat allt hittills. Förra fakturans förfallodatum är 2021-04-29 så makear ju sense att nästa skulle bli 2021-05-13, men det är nog mest det psykologiska i att få tre dagar på sig att få fram pengarna som stör mig med det hela.

En lämplig kompromiss här som jag hoppas han går med på är pga att han var så sen med att skicka fakturan får vi ett par dagar extra på oss att betala. Det är mitt i månaden nu iallafall, så det är inte direkt som att han behöver pengarna för att betala ut löner omedelbums.
 
Redigerat:
Ring och prata.
Jag kan ibland låta 10dagar vara kvar trots att min faktura blivit släpande. I detta fall kan hans anställdas tidrapportering, ur faktura eller leverantör göra att fakturan blir lite på släp. Det kanske däremot inte betyder att entreprenör förväntar sig att du betalar på 3 dagar.

Jag brukar skicka påminnelse när det gått 30 dagar på privatpersoner.
 
C
H hattkatt skrev:
Jag tror att han bara är sen med att skicka fakturan trots att den utfärdats tidigare än den skickats, men ska ringa upp honom och kolla det imorgon.
Håller med, ring och kolla. Förhoppningsvis är det inga konstigheter att du betalar inom 10 dagar från att han skickade fakturan till dig. Annars får du påpeka att det är så du uppfattar betalningsvillkoren, oavsett vad det står för förfallodatum på fakturan.
Om inte annat får det dem förhoppningsvis att tänka efter vad gäller ev. bakdatering.
 
Allt är beroende på vilket datum det står på fakturan, tex den 10 i en månad och det kommer till dig den 16 så är det för lång tid, då betalningstiden förkortats. I ett faktureringsprogram åsätts alltid dagens datum när den skrivs. Annars är det en manipulering av programmet. En faktura får inte fördateras, då är det en nullitet ( inte gilltlig enligt juridiken ). klart beror på hur lång tid den har fördaterats. eller utskrivits , någon dag hit eller dit spelar inge roll, Har man betalt en faktura en gång med 10 dagar netto så har man godtagit betalningstid även för nästa faktura som har 10 dagar. Skriv alltid på en faktura/räkning, dagens datum som den erhölls på för att vara säker. Blir tiden väldigt kort för betalning så kontaktas företaget om en förlängning av tiden Fick en faktura i mitten av januari och med datum i mitten av december året innan, den är en nullitet och bestrids omgående. Sen upp till företaget att agera, efter bestridan så är det bara att ligga lågt tills ny faktura kommer och då ska det samtidigt komma en kredit på förgående faktura. .
 
Fick faktura på några grejer som jag inte ansåg var färdiga där datumet skulle vara bara några dagar efter och innan de skulle hinna åtgärda. Hörde av mig o klagade o förväntade mig något trist om att den var i systemet o behövde betalas i tid osv, men fick överraskande tillbaka ”ja nej den behöver du inte betala än betala när du är nöjd”. Så hör med dem, kanske inte är något problem.
 
J jonaserik skrev:
Allt är beroende på vilket datum det står på fakturan, tex den 10 i en månad och det kommer till dig den 16 så är det för lång tid, då betalningstiden förkortats. I ett faktureringsprogram åsätts alltid dagens datum när den skrivs. Annars är det en manipulering av programmet. En faktura får inte fördateras, då är det en nullitet ( inte gilltlig enligt juridiken ). klart beror på hur lång tid den har fördaterats. eller utskrivits , någon dag hit eller dit spelar inge roll, Har man betalt en faktura en gång med 10 dagar netto så har man godtagit betalningstid även för nästa faktura som har 10 dagar. Skriv alltid på en faktura/räkning, dagens datum som den erhölls på för att vara säker. Blir tiden väldigt kort för betalning så kontaktas företaget om en förlängning av tiden Fick en faktura i mitten av januari och med datum i mitten av december året innan, den är en nullitet och bestrids omgående. Sen upp till företaget att agera, efter bestridan så är det bara att ligga lågt tills ny faktura kommer och då ska det samtidigt komma en kredit på förgående faktura. .
En faktura från en månad tillbaka till och med! Som kund sitter man ju i gränslandet mellan att inte vilja åka på dröjsmålsränta (som nog är runt 10%) och inte betala fakturor som är så pass långt ifrån utfärdandedatumet. Drar mig verkligen för att lämna ett dåligt omdöme om hantverkaren då jag är nöjd med jobbet, men med dröjsmålsränta skulle jag definitivt göra det. Helt hypotetiskt såklart, då som ni säger verkar gränsen för påminnelse och ränta ligga runt 30 dagar.
 
H hattkatt skrev:
En faktura från en månad tillbaka till och med! Som kund sitter man ju i gränslandet mellan att inte vilja åka på dröjsmålsränta (som nog är runt 10%) och inte betala fakturor som är så pass långt ifrån utfärdandedatumet. Drar mig verkligen för att lämna ett dåligt omdöme om hantverkaren då jag är nöjd med jobbet, men med dröjsmålsränta skulle jag definitivt göra det. Helt hypotetiskt såklart, då som ni säger verkar gränsen för påminnelse och ränta ligga runt 30 dagar.
Du behöver inte betala,någon dröjsmålsränta om ni inte avtalat om detta innan en påminnelse är skickad.

Däremot när det gäller P- böter verkar det vara andra regler. ALLTID när en påminnelse på just. P böter dimper ner i lådan så är post Nord otroligt sena. Av en tillfällighet är påminnelsen dessutom ofta utskriven på en Tor, Fre.

Kolla gärna på Alla Bolag. Finns nog inget som ger företag så många betalningsanmärkningar som just en P bot.
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
Du behöver inte betala,någon dröjsmålsränta om ni inte avtalat om detta innan en påminnelse är skickad.

Däremot när det gäller P- böter verkar det vara andra regler. ALLTID när en påminnelse på just. P böter dimper ner i lådan så är post Nord otroligt sena. Av en tillfällighet är påminnelsen dessutom ofta utskriven på en Tor, Fre.

Kolla gärna på Alla Bolag. Finns nog inget som ger företag så många betalningsanmärkningar som just en P bot.
Det har vi inte avtalat om. Står bara "Vid betalning efter förfallodagen debiteras ränta enligt räntelagen" och Räntelagen säger att "Även om betalningsvillkoret på fakturan anges till kortare tid, till exempel 10 dagar, får dröjsmålsränta inte debiteras tidigare än 30 dagar efter fakturadatumet." så det är lugnande iaf.

Värsta jag varit med om vad gäller dröjsmålsränta är däremot trängselskatten i Stockholm. 500:- rakt av för en skuld på ca 50kr utan någon påminnelse. Magdalena Andersson hade det här fina att säga om det:

Nuvarande finansminister Magdalena Andersson svarade i december 2016 på en skriftlig fråga om sänkt tilläggsavgift:

”Medel motsvarande intäkterna från trängselskatten, inklusive intäkter från tilläggsavgifter, går till angelägna infrastruktursatsningar. Om tilläggsavgiften skulle sänkas så innebär det att andra pengar måste skjutas till inom ramen för trängselskattesystemet. Det handlar då om ökad upplåning eller om höjningar av trängselskatten.”
Andelen ungefärliga påminnelseavgifter de får in är därmed såklart uträknat på förhand och en del i kalkylerna för andra infrastrukturssatsningar.
 
H hattkatt skrev:
En faktura från en månad tillbaka till och med
Är fakturan daterad e månad tidigare än du erhållit den, så är den en nullitet och är inte gilltlig. Det du har att göra är att bestrida den och ange grunden för bestridan , Rubrik Bastridande av faktura XXXXXX och som grund . Denna faktura är förhandsdaterat med XXXX dagar och erhölls datum XXXXX betalningsdatum har förkortats med XXXXX dagar. Ny faktura eller skriftlig förlängnig med XXXX dagar emotses, Har inte för avsikt att inte betala, men det gäller nu betalningstiden.
,
Underskrift XXXXXXXX
PS Skicka det som mail och skriv även då att kopia på detta mail sändes med vanlig postgång, ingen vet var mailet hamnar,. ta alltid kopior på p brev eller mail
 
H hattkatt skrev:
Det har vi inte avtalat om. Står bara "Vid betalning efter förfallodagen debiteras ränta enligt räntelagen" och Räntelagen säger att "Även om betalningsvillkoret på fakturan anges till kortare tid, till exempel 10 dagar, får dröjsmålsränta inte debiteras tidigare än 30 dagar efter fakturadatumet." så det är lugnande iaf.

Värsta jag varit med om vad gäller dröjsmålsränta är däremot trängselskatten i Stockholm. 500:- rakt av för en skuld på ca 50kr utan någon påminnelse. Magdalena Andersson hade det här fina att säga om det:



Andelen ungefärliga påminnelseavgifter de får in är därmed såklart uträknat på förhand och en del i kalkylerna för andra infrastrukturssatsningar.
Det är precis det här jag menar. Vi hantverkare kan skriva 10:dagar men det kostar inte konsumenten något att vänta. Möjligen det moraliska isf.

I mitt nästa liv ska jag ägna mig åt p böter eller trängselskatt. Att skattmasen har separata regler men privata P bolag...

Men vi hantverkare har sällan högskolepoäng. Skulle vi haft det skulle vi kanske förstått att man kan köra med påminnelseavgifter och skicka folk till kronkalle likt P bolagen. Att skicka brev med snigelpost verkar också vara en affärsidé.
 
Här kommer den väldigt odramatiska upplösningen. Ringde imorse och som ni alla var inne på så var det helt okej med honom att betala 10 dagar efter fakturadatum. Han sa bara "Betala när du kan. Trodde fakturaprogrammet skickade iväg fakturor när de utfärdades men jag kanske bara halvsov när jag ställde ut den och programmet skickade automatiskt iväg den senare" och efter det började han snacka kakling.

Slutet gott, allting gott :cool:
 
  • Gilla
  • Haha
AMR74 och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.