Jag har tänkt och kom på detta verktyg för att lufta gräsmattan.
Funkar faktiskt
Men är det någon som har ett bättre förslag?
 
  • Hemmagjort verktyg för att lufta gräsmattan, bestående av en trärulle med handtag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Jonobe
  • Laddar…
H Hugoboss skrev:
Jag har tänkt och kom på detta verktyg för att lufta gräsmattan.
Funkar faktiskt
Men är det någon som har ett bättre förslag?
Jag kör på en https://www.jula.se/catalog/tradgard/tradgardsredskap/markarbete/valtar/slatvalt-709198/ med luftningssatsen. Är samma princip som din egenbyggda, blir lite större hål bara :) Nästs steg är en piphålsluftare som man drar bakom en åkgräsklippare eller likande och steget efter det är en riktig piphålsluftare. Men dessa är svåra att få tag på för en rimlig peng i Sverige tyvärr.

Så vill du få det något bättre är det nog jula-modellen som är nästa steg :)
 
Tack för tipset på jula, min är dock full med stora stenar så plattar gör den samtidigt.
 
H Hugoboss skrev:
Tack för tipset på jula, min är dock full med stora stenar så plattar gör den samtidigt.
H Hugoboss skrev:
Tack för tipset på jula, min är dock full med stora stenar så plattar gör den samtidigt.

Har du inte kört vertikalskärare ännu så är nog det nästa steg för att lufta...
 
Nej det har jag inte, får prova det.
Annars är sista steget att riva upp att och rulla ut nytt, men det blir dyrt.
 
Om du vill lufta gräsmattan så ska du inte platta till den samtidigt för då blir den mer kompakt än tidiga.
Om du vill lufta så gå ner djupt så att gräsrötterna kan ta sig nedåt och låt också mattan växa till sig så att gräset faktiskt får rötter som går en bit ner. Rötterna längd står i proportion till hur långt gräset är. Rötterna dör sedan t ex vid klippning eller till vintern och lämnar gångar där luft och vatten kan ta sig ner.
En grep är bra för att komma ner en bit och eftersom man vickar den fram och tillbaka för att komma ner och loss så luckrar den mer än hålen efter spjuten (ten? spets? pointy bits?). Har man ingen enorm gräsmatta går det ganska snabbt
Fast man kan också fundera på varför man måste lufta och försöka mildra orsaken.
 
  • Gilla
Omg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.