Sitter i valet o kvalet.

Vi har en offert på 7000 kr för inkoppling av koppartråd till vårt snart nya hus. Tillkommer att vi måste skriva på för 12 månader á 125 kr plus 900 kr i anslutningsavgift för abonnemanget!!??? Vad gör man?

Vi skrev på och skrev att vi ville ha det inkopplat i september, ca 2 veckor innan huset är klart. Så långt allt ok men........Telia ringde precis. Eftersom inkopplingen ligger så långt fram i tiden så kan inte Telia garantera att det finns plats i stationen och om det inte finns plats så måste de bygga ut för våran skull och det blir DYYYYYYYYYRT men, om vi flyttar över vårat nummer NU till Telia så gäller offerten de har skickat till oss.

Far åt H-vete Telia. Tur att man inte köpte aktier när tillfället gavs.

Vi vill (måste) ha bredband. Telefon, kan man ju använda mobilen.
Försöker att hitta lite om bredband över 3G nätet. Det kommer ju mer och mer.

Är det någon som har nån bra idé?
 
Kan du inte ta och ansluta dig nu men inkoppling av koppartråde och ett abbonemang senare? På så sätt "håller" du er plats i centralen samtidigt som ni inte behöver betala för mer än nödvändigt?
 
Tycker det säger sig självt att om inkopplingsdatumet ligger långt fram i tiden så finns risk för att plats ej finns kvar i centralen.
 
Olmen skrev:
Sitter i valet o kvalet.

Vi har en offert på 7000 kr för inkoppling av koppartråd till vårt snart nya hus. Tillkommer att vi måste skriva på för 12 månader á 125 kr plus 900 kr i anslutningsavgift för abonnemanget!!??? Vad gör man?

Vi skrev på och skrev att vi ville ha det inkopplat i september, ca 2 veckor innan huset är klart. Så långt allt ok men........Telia ringde precis. Eftersom inkopplingen ligger så långt fram i tiden så kan inte Telia garantera att det finns plats i stationen och om det inte finns plats så måste de bygga ut för våran skull och det blir DYYYYYYYYYRT men, om vi flyttar över vårat nummer NU till Telia så gäller offerten de har skickat till oss.

Far åt H-vete Telia. Tur att man inte köpte aktier när tillfället gavs.

Vi vill (måste) ha bredband. Telefon, kan man ju använda mobilen.
Försöker att hitta lite om bredband över 3G nätet. Det kommer ju mer och mer.

Är det någon som har nån bra idé?

Hej olmen, sitter i samma problem som du. Fast jag har bestämt mig för att inte ta FELIA. Vi ska betala 10 000kr för installation, start av abonemang samt flytt av nuvarande abonemang. Vi vill ju ha fast telefon enbart för bredbandet. Jag har bestämt mig för att ta tre:s 3G-lösning på bredbandet. Kostar 199 kr/mån och då är hastigheten 384 kb. Inte mycket att komma med, men bättre än inget alls. Bor man sedan i sthlm, göteborg eller malmö, får man för samma pris, turbo 3g med upptill 3,6 mb/s, vilket jag tycker är acceptabelt. Detta nät ska täcka 50 % av sverige inom ett år, bara att hoppas att det kommer snart hos oss.

Sedan hoppas jag att det inte dröjer allt för länge innnan vi får fiber i huset. Har kabel nerlagd och allt ska vara förberett för det. Bara väntar på att energibolaget ska sätta en station för fiber i vårat område, men som det låter på dom så är det tidigast om 1 år, snarare 2 år innan vi får det
 
trolltyg skrev:
Tycker det säger sig självt att om inkopplingsdatumet ligger långt fram i tiden så finns risk för att plats ej finns kvar i centralen.
Då tycker man ju att de kunde ha tidsbestämt offerten. De har de inte gjort.
Hade till idag på mig att höra av mig till Telia.
Provade att ringa kl 13.00. Då var det visst stängt. Gick hem kl 12.00 :confused: Vissa har bra arbetstider.

Låter intressant med fiber. Ruskigt dyrt bara då det inte finns just nu. Skall kolla med elbolaget om de kan leverera bredband. Annars blir det nog Tre eftersom jag inte fick tag på Telia idag. Skall dock ringa dem på måndag och höra hur de vill ha det .
 
Vi flyttar till vårt nybyggda hus i nästa vecka, och för att vara ute i god tid så tog jag kontakt med telia redan i början på november för att få en offert på inkoppling av fiber och iptelefoni.
Jag fick då beskedet att jag skulle höra av mig i början på mars, samt att jag inte skulle säga upp mitt nuvarande telefon och adsl-abonnemang eftersom de skulle gå att flytta till huset.

I början på mars pratade jag med en försäljare i teliabutiken angående detta och han skickade iväg uppgifterna som krävs för offerten såsom fastighetsbeteckning mm. Jag ringde telia förra veckan, och då hade de slarvat bort papperna så jag fick skicka in dem igen, och idag fick jag beskedet att offerten kommer att ta 6 veckor att få klar.

Fick också en Adsl-faktura för vår nuvarande lägenhet som sträcker sig till i slutet av maj som telia tycker att jag ska betala så justeras detta i efterhand.
Vad sysslar Telia med egentligen?
 
Det är väl ganska normalt för telia. Fast de kommer troligen att slarva bort pappren ett par gånger till innan de får till det.
 
Igår gjorde Telia oss besvikna ytterligare en gång. Ännu en gång lyckades de inte med att koppla in ADSL för vår räkning och ännu en gång har vi fått en 10 dagars leverans tid.

Det är ju så att man ruttnar.
 
Mer normalt för telia är ju att man efter varje misslyckande blir satt sist i en 6-8 veckors kö.

För ett antal år sedan skulle jag ha in en liten växel till firman jag drev då. Fick ut ett antal nummerserier att välja bland (skulle ha en 10 serie). Allt klart 6 veckors kö för inkoppling. När 8 veckor hade gått kom Telia och sa att den nummer serien jag hade valt kunde jag ju inte få, den hade dom givit till någon annan. Så nu måste jag välja en ny serie (det måste du väl förstå att vi kan ju inte ge samma nummr till flera, att det var dom som hade föreslagit nummer serien hörde inte hit), gnisslade tänder, valde en ny. "Ja nu är det ju en ny kötid på 6 veckor". Då rök den sista lilla gnuttan tålamod jag hade kvar. Jag tror det var nära att jag hade dragit på mig en polisanmälan efter det samtalet. Hade tanten funnits inom räckhåll hade jag definitivt suttit i fängelse idag.

Den totala inkopplingstiden hos telia innan det fungerade låg på 22 veckor, 4 veckor efter att växeln kopplats in köptes mitt Amerikanska moderbolag upp och "mitt" kontor flyttade ihop med köparna.
 
Som företagare så uppfattar jag faktsikt Telia som ett betydligt större hot mot verksamheten än det Svenska skattetrycket.

Telia's roll i det dåliga Svenska företagsklimatet är klart undervärderad.
 
Vi har bestämt oss. Screw Telia.

Det blir bredband över 3G nätet och IP telefon. På det sparar vi 7000 plus en j-a massa telefonköande till Telia.

:cool: Welcome to the phone revolution :cool:
 
Olmen skrev:
Vi har bestämt oss. Screw Telia.

Det blir bredband över 3G nätet och IP telefon. På det sparar vi 7000 plus en j-a massa telefonköande till Telia.

:cool: Welcome to the phone revolution :cool:
ååhhh, låter som en kanonidé!! Tror faktiskt vi ska göra samma sak om vi inte får in fiber vill säga!
 
Jag måste säga att Telia har chockat oss.Verkligen chockat oss.

Det blir lätt så när man ena dagen får reda på att man får vänta tio dagar på att få sitt efterlängtade bredband installerat bara för att nästa dag upptäcka att bredbandet är inkopplat.
 
Det betyder att de kommer att koppla bort det om 10 dagar...
 
hempularen skrev:
Det betyder att de kommer att koppla bort det om 10 dagar...
Ja, då får vi en överraskning igen, en väldigt otrevlig överraskning i så fall.

Vi vill ju vare sig hoppas eller tro på fler överraskningar. Men med Telia ska man väl aldrig bli förvånad?!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.