Hej!

Nu börjar mitt nyrenoverade kök ta form. En sak som återstår är belysning. Min plan var att en ljuskälla skulle vara infällda spotlights i en ekskiva (relativt tunn) som sticker ut 20-30cm utanför väggskåpens överkant. Problemet är att jag helst vill ha en enda skiva, men då min köksvägg mäter ca 300cm verkar det vara svårt att hitta en lämplig skiva. Att köpa en bänkskiva känns lite "overkill", både för tjock och för djup, och jag hittar inte heller limfogskivor i ek som är så pass långa.

Någon som har bra tips? Hur snyggt blir det om man skarvar ihop 2*150 cm limfogskivor? Kommer det se konstigt ut?

Tack för alla tips!

/Niklas
 
satsa på att skarva där skåpen skarvas ,det blir snyggast så
 
Kan tänka mig att Du kan
få skarven ganska osynlig och
bara Du kommer tänka på den.
Annars kan Du limma ihop ekbräder så Du får
längs gående skarvar hela sträckan.
Tänk på om spottarna hamnar precis ovanför
en lucka kan den brännas sönder.

Mvh Putte

Mvh Putte
 
Tack så mycket för svaren!

Hur skarvar man ihop dem på bredden på snyggast sett? På ovansidan (mot taket) kan man ju skruva fast bleck som håller ihop dem ordentligt och dessutom limma, men finns det något annat knep?
 
Jag tog en täcksida och borrade hål för spottar och fräste spår för kablar på ovansidan. Sedan fäste jag täcksidan på undersidan av skåpen. Blev kanon! I ditt fall behöver du inte fräsa spår för kablarna på ovansidan, de syns angagligen inte eftersom de skall vara ovanför skåpen? Det bör gå att lösa utan skarvar på längden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.