Hej!
Är sugen på att smälla upp ett förådd för att hålla utrustning (spade, kratta, vattenslang, etc...).
Dock använt mig av alla friggebod/attefallskvadrat som jag får på min tomt.

Är därför sugen på att få reda på "definitionen av en friggebod" eller komplementshus.

Scenario 1: Om jag slänger upp en kista på gården (likt en man använder för att ha solstolskuddar i) så kan jag inte tänka mig att någon skulle säga något.

Scenario 2: Ifall jag slänger upp ett skåp med dörr där jag inte kan kliva in utan endast som en bokhylla fast med dörrar (t.ex. 180cm x 100cm x 50cm) Vad händer då?

Scenario 3: Slänger upp en liten bod på 1kvm (t.ex. 180cm x 100cm x 100cm) där jag fysiskt kan gå in (men det är inte tanken). Är det bara att glömma?

Tankar eller källor godtas varmt. Sökt runt på nätet i flera dagar nu men hittar inga definitioner på hur liten en friggebod ska vara utan bara hur stor de får vara. Kan det vara höjd som definierar en friggebod? Inte en aning..
 
Skulle säga att all byggnation är olovlig men det nu handlar om vad dina grannar accepterar eller tror är lagligt. Det är trots allt grannar som störs sig som anmäler. Ingen annan.


Om man har friggebod/attefallsre får denna ha takutsprång på 50cm. Detta utrymme skulle man kanske lättare komma undan med att bygga en bokhylla under. Men lagligt är det inte.
 
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
[länk]

Har du läst här? Låter som att du kan bygga en friggebod till dina krattor. ;)
Om jag förstod rätt har TS redan nyttjat sina 15 friggebodskvadrat redan eller förstod jag fel?
 
M MetteKson skrev:
Om jag förstod rätt har TS redan nyttjat sina 15 friggebodskvadrat redan eller förstod jag fel?
Jaha, så var det kanske. :p Men hursomhelst måste man väl få bygga ett litet förråd, så länge det inte skuggar grannens pool? :thinking:
 
Låter som svaret i praktiken grundas på god grannsämja, låter toppen! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.