Hej,

Efter att ett projekt med grusgång/marksten totalhavererat på grund av dåligt dränerad tomt retirerar jag och sambon nu och ska återplantera gräsmatta, nu förhöjd så vi kommer i nivå med omkringliggande tomter. Vi har en hel del makadam blandat med stenmjöl kvar som vi tänkte blanda ut med en massa trädgårdsjord och lägga som underlaget ovanpå dressjorden. Kan man göra så eller blir det knas på nåt sätt?

Mvh
Erik
 
Vad är proportionerna jord/stenmjöl/makadam? Min erfarenhet är att större korn tenderar att vandra uppåt (mindre saker sköljs ner mellan dem) så jag brukar försöka ha minst fem centimeter bra stenfri jord på toppen, så man slipper köra omkring och skvätta sten med gräsklipparen — och för att slippa små anhopningar av makadam där gräs inte gror.

I övrigt fungerar det nog bra. Om lagret under inte släpper igenom vatten kan det förstås bli problem med stående vatten ändå vissa årstider, men det är kanske inte ett större bekymmer. Vi har exempelvis gräsmatta med lera under och under höstregn och snösmältning kan det stå vatten på den, men då är man ändå inte ute och går i trädgården. Eller inte jag i alla fall :)

Vill man slippa det är ju nu ett utmärkt tillfälle att lägga dräneringsrör!
 
  • Gilla
Antwerpen
  • Laddar…
halper halper skrev:
Vad är proportionerna jord/stenmjöl/makadam? Min erfarenhet är att större korn tenderar att vandra uppåt (mindre saker sköljs ner mellan dem) så jag brukar försöka ha minst fem centimeter bra stenfri jord på toppen, så man slipper köra omkring och skvätta sten med gräsklipparen — och för att slippa små anhopningar av makadam där gräs inte gror.

I övrigt fungerar det nog bra. Om lagret under inte släpper igenom vatten kan det förstås bli problem med stående vatten ändå vissa årstider, men det är kanske inte ett större bekymmer. Vi har exempelvis gräsmatta med lera under och under höstregn och snösmältning kan det stå vatten på den, men då är man ändå inte ute och går i trädgården. Eller inte jag i alla fall :)

Vill man slippa det är ju nu ett utmärkt tillfälle att lägga dräneringsrör!
Tack för svar! Dräneringsrör blir tyvärr svårt då vi bor mitt i en radhuslänga och grannarna är lite halvtveksamma till att investera i god dränering. Proportionerna skulle jag säga är 50/50 i den total massan jag har nu. Bör det vara mer jord än sten? Sen tänkte jag ha minst cm dressjord ovanpå.
Mvh
 
Det finns nog folk här som är experter på underlag, men jag tror att det fungerar ganska bra som underlag. Med makadam kan man ju mena lite vad som helst, men jag tänker mig något som är typ 4–8 eller 8–16 på sin höjd. Att ha hälften trädgårdsjord (torv?) kan fungera, men tänk på att om det är torv ("trädgårdsjord" låter som något som är mest torv) så kommer det att sjunka ihop, så du kommer antagligen att behöva dressa ovanpå över tid. Jag har själv goda erfarenheter av att odla gräs i torv ("trädgårdsjord"): rötterna kommer lätt ner och det blir frodigt som bara attan. Den håller vatten bra men det blir inga pölar utan sjunker ner (så långt det kan, beroende på vad du har under). Min "metod" på min kluriga tomt (som är omöjlig att komma åt med transporter/maskiner, så allt måste göras för hand) har varit ungefär som din: jag har tagit det som jag har (oftast en blandning av sand, lera och matjord, i olika proportioner) och sedan blandat i torv efter tycke och smak. På toppen brukar jag lägga några centimeter ren "trädgårdsjord" (billigaste på Granngården = 85% torv). På med frön, och sedan någon centimeter torv igen som jag siktar för att få bort grova bitar. En vecka senare börjar det bli grönt.

Hur det fungerar om tio år vet jag inte. För min del så ser jag det lite som en bonus att det sjunker ner, för det är betydligt lättare att fylla på ovanifrån. Jag undviker gärna nysådd eftersom jag tycker det är besvärligt att ha massa extra ömtåliga ytor bland det etablerade gräset, så i svackor så tror jag mer på att slänga på någon centimeter några gånger per år, så att det befintliga gräset kan växa igenom det istället – bara borsta ner mellan stråna så är man klar. Det är ju inte så att jorden aldrig rör sig efter första året, så man får jämna till löpande.

Ja, det kanske blev lite blandade tankar och lite mer än du frågade efter :)

Gräs växer i det mesta, men jag gissar att man ska se till (1) att det inte blir betong (som min lera när den torkar upp), (2) att det inte rinner vatten rakt igenom (man kan odla gräs i sand, men inte utan gratis vatten) och (3) att ytan är dränerande så att vattnet inte blir stående på ytan.

Vad finns under ytan du ska fylla upp, och hur mycket ska du fylla upp?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.