Hej!

Jag håller på att bygga om en gammal timrad lagård till snickeriverkstad. Innermått ca 5,6x6,8m. Har inte tänkt hålla full värme vintertid, 5-10 plusgrader så det går att förvara färg där och med möjlighet att värma upp till dräglig arbetstemp när jag vill snickra på med nåt.

Golvet blir helt nytt då det gamla var I rejält dåligt skick (tveksam konstruktion). Under golvet finns ett gammalt stall med kallmurade väggar som timringen ligger på. Källaren kommer inte användas till något särskilt i nuläget.

Plåttaket är tätt och fint. Öppet i nock, och jag behåller det gärna så, jag gillar takhöjden.

Timmerväggarna ska få sig lite kärlek, någon stock ska bytas med experthjälp. Ganska tunna väggar, 9-10cm (4 tum antar jag). Långsidorna är byggda med en lutning utåt, vilket gör att jag kommer behöver sala och regla upp för att få väggarna i lod. Jag vill väldigt gärna behålla ytterväggarna synliga.

Är just nu inne på att isolera med t.ex huntons träfiberskivor, eller liknande isolering med bra hygroskopiska egenskaper.

Några frågor jag har just nu:
1. Hur tjockt bör jag isolera I tak och golv? Golvbjälklaget måste vara minst 170mm med den konstruktion jag har tänkt, men har takhöjd nog att göra det tjockare(högre?) om det behövs mer isolering än så.

2. Ska jag överhuvudtaget isolera väggar invändigt? I så fall, hur tjockt och med vad? Sprutisolering med lim verkar praktiskt med tanke på att det fyller igen ojämnheter i timmerväggen.

3. Vindpapp på insidan av timret, eller ska jag dreva den tät med lindrev? Kanske både och?

4. Ångbroms nödvändigt med tanke på att det inte kommer finnas någonting som producerar några större mängder fukt?

Såhär såg det ut för några dagar sen.
Interiör av gammal lagård under ombyggnation med synliga timmerveggar och raserat golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och såhär för två veckor sen innan golvet revs.
Interiör av en gammal timrad lada med synliga stockväggar och öppen takkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vet inte om bilderna tillför så mycket, kan ta fler bilder vid behov, men man ser iaf vinkeln på långsidorna väggar och lite av taket. Det nya golvet kommer hamna på ungefär samma nivå som det gamla.

Ursäkta för en lång text, jag skulle vara väldigt tacksam för svar!

/Johan
 
  • Gilla
larsbj
  • Laddar…
PeterFalun
Hej, jag isolerade en liknande timmerstomme, för snickeri.

allt på insidan

vindduk
reglar med 100mm isolering
vindpapo
träpanel

innertak,
reglar, högt i tak men inte till nock
skivmtrl ovanpå reglar sedan 120mm isolering på rulle
100mm isolering underifrån
innertak, osb på den lutandae delen
panel på den högsta, plana delen

golvet, som är problemet blev isolerat tidigare och där drar det in, något som ska åtgärdas
markduk
grus, avjämning
betongplattor
syllpapp
bärlinor, 170
golv reglar 140 (tror jag) med blindbotten och isolering

värmer med luftvärmepump
 
  • Gilla
Barriospurer58
  • Laddar…
Isolera åtminstone 95mm
Om du reglar med 95 använd 120 mm isolering så att det klämmer mot timmret ordentligt och inte blir lyft bakom.
Sätt en vindbruk innerst eller möjligen en ångbroms , bättre än plast.
Och så kanske 195 mm i taket.
 
  • Gilla
Barriospurer58
  • Laddar…
Tack för svar! :)

PeterFalun PeterFalun skrev:
innertak,
reglar, högt i tak men inte till nock
skivmtrl ovanpå reglar sedan 120mm isolering på rulle
100mm isolering underifrån
innertak, osb på den lutandae delen
panel på den högsta, plana delen
Förlåt, förstår inte riktigt den här delen. Har du reglar tvärs över takstolarna, monterat skivor bakom dessa (närmare taket) och sedan isolerat mot skivorna från undersidan?

Vilken sorts isolering använde du till bygget?
 
larsbj larsbj skrev:
Isolera åtminstone 95mm
Om du reglar med 95 använd 120 mm isolering så att det klämmer mot timmret ordentligt och inte blir lyft bakom.
Sätt en vindbruk innerst eller möjligen en ångbroms , bättre än plast.
Och så kanske 195 mm i taket.
Vill jag inte ha någon vindpapp/duk mellan timmervägg och isolering?
 
B Barriospurer58 skrev:
Vill jag inte ha någon vindpapp/duk mellan timmervägg och isolering?
Nej, driva timmerstommen ordentligt. Det är bara risk för kalldrag bakom vindpappen.
Och om du ändå väljer vindduk så sätt ångbroms inåt, inte så bra med två lika fukttäta skikt i väggen. I synnerhet inte i kombination med timmrets fukttröghet.
 
  • Gilla
Barriospurer58
  • Laddar…
larsbj larsbj skrev:
Nej, driva timmerstommen ordentligt. Det är bara risk för kalldrag bakom vindpappen.
Och om du ändå väljer vindduk så sätt ångbroms inåt, inte så bra med två lika fukttäta skikt i väggen. I synnerhet inte i kombination med timmrets fukttröghet.
Okej, tack!

Har du koll på det som kallas wet spray? Dvs cellulosabaserad lösull blandat med lim som sprayas direkt på väggen och fyller igen timmrets ojämnheter.
 
B Barriospurer58 skrev:
Okej, tack!

Har du koll på det som kallas wet spray? Dvs cellulosabaserad lösull blandat med lim som sprayas direkt på väggen och fyller igen timmrets ojämnheter.
Nej ingen erfarenhet.
Men det går ju bra med vanlig cellulosalösull regla och sätt duk o gles, så kan dom komma och spruta sedan. Fyller säkert fint mot timmret.
Ja har mest använt Termofloc och det verkar komma in i alla hålrum.
 
  • Gilla
Barriospurer58
  • Laddar…
larsbj larsbj skrev:
Nej ingen erfarenhet.
Men det går ju bra med vanlig cellulosalösull regla och sätt duk o gles, så kan dom komma och spruta sedan. Fyller säkert fint mot timmret.
Ja har mest använt Termofloc och det verkar komma in i alla hålrum.
Tack igen!
 
  • Gilla
larsbj
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.