Jula har en sådan som kostar 199 kr. Är det någon som har erfarenhet av den?

Jag frågade på Bauhaus, de trodde de haft något liknande, men att man fick mycket lim även på framsidan. Det har jag lite svårt att förstå.

Jag tycker att strykande av lim tar ganska mycket tid och att det är lätt att få för lite på någon kant. Om denna maskin fungerar skapligt så borde det gå mycket snabbare. Kommer det lite lim på framsidan så är inte det hela världen.

En sak som jag tycker man kunde ha angett är vilket avstånd man ska ställa in för en papperstapet. Alltså mellan valsen och avskraparen. Kan 2mm vara lagom?
 
Jag har en sådan från JULA. Den är helt värdelös. jag köpte lim som skulle vara OK för maskinpåstrykning. Den klararde inte av att ta upp tillräckligt med lim på valsen. Så första metern ungefär av våden verkade OK limmad, men sedan blev det mistor. Jag hade en känsla av att limmet skulle behövt vara mer lättflytande för att rinna fram till valsen i tillräcklig takt. Då hade jag ändå hällt i ca 3l lim.

Däremot så har jag iallafall monterat upp maskinen på tapetbordet, för upphägningen av rullen är jättebekvämt. Så det är den enda funktionen jag använder.

Jag har kört med en tjock pensel/borste istället.
 
Var det det limmet som Jula sålde, 5 L för 79 kr, tror märket var Landora.

Det står ju på att det är anpassat för limmaskin.

Kan det ha ändrats sen du köpte? När var det?

Skulle det inte gå att tunna limmet ngt?

Eller dra tapeten långsammare
 
jag har provat den några gånger och den funkar på vissa tapeter... tyvärr inte alla men när den funka så var den väl så där... ingen hitt genligt mig
 
Annars kan man hyra en "riktig" limmaskin. Lånade själv en av en målare för ett tag sen, och jäklar vad snabbt det gick att tapetsera. Otroligt bekvämt att slippa kladda med pensel, dessutom blev ju klisterlagret helt perfekt jämnt.
 
Jag har bara testat på "standard" tapeter och den har fungerat utmärkt. Man kan ju justera hur mkt lim det ska komma. Det jag märkte var att det gällde att ha riktigt mkt lim i baljan för att få jämt resultat. Limmet var vanligt tapetlim som färghandlaren sålde.
 
Nu har jag tapetserat. Strök på limmet med pensel. Jag antog nämligen att limmet var så trögflytande så det skulle aldrig kunna "rinna till", så att valsen hela tiden har ett limlager som är ok. Ska lämna tillbaka den till Jula.
Limmet jag köpte tror jag hade benämningen "dispersionslim", vad menas med det? Jag undrar om man inte skulle kunna blanda till et lim själv och få en konsistens som denna limapparat skulle funka med. Ngn som provat?
Hur är professionella limautomat konstruerade? Vad är skillnaden?
 
en riktig tapetmaskin kostar runt 6000:- Så JULAs är nog bara skit
 
Julas limmaskin fungerar helt ok, för våra behov i förhållande till kostnaden. Vi har använt både färdigblandat, och de vi blandar själv - båda fungerar. Men som någon annan påpekade, krävs det riktligt med lim i baljan för att få det bra.

/ Jenny
 
Jag har en JULA-maskin. Införskaffade den 2005 för att tapetsera om ett vardagsrum (c:a 30 kvm). Slängde då upp en DURO-tapet och det gick jättebra, effektiviserade arbetet mycket. Nu drog jag fram den igen för ett gästrum på 6 kvm... valde en billig tapet hos K-Rauta (89kr/rulle). Men nu går det inte fullt lika bra, verkar som tapetlimmet är för trögflytande. Funderar på att späda ut limmet mera, men det finns ju vissa risker med det.
 
Av de svar som kommit så verkar det som om denna apparat kan fungera om limmet och dess "tjocklek" är det rätta.
Därför vore det intressant att höra vilka lim ni använt och om ni följt anvisningen för blandning, eller om ni kan beskriva vilken tjocklek ni haft.
Också hur mycket ni fyllt och hur lågt det varit när det inte fungerar.
 
dispersion= engelskt ord för spridning
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.