Hej,
Måste få ett ordentligt svar på det här, då vi är väldigt splittrade...
Vi är att antal grannar som tillsammans har en enkel bastu och brygga vid vattnet sedan många år. Ingen el, inget vatten draget dit.
I vintras gjorde man en renovering av bastun och vedaggregat, golv och lavar byttes ut i bastun. Bastun är byggd av oisolerad panel och har plåttak (mkt enkel alltså).
Det nya golvet är av tryckimpregnerad trall och lagt glest för att vatten ska kunna rinna igenom, bidrar förstås till ventilation också, inget under . Lavarna är av asp men är upplagda på impregnerad regel. Dessutom finns en handdukshängare högt upp (blir varm vid bastande) också i impregnerat trä.
Nu hävdas det att det är farligt att använda bastun och att golv osv. ska rivas ut och bytas. Jag är med så långt att det hade varit bra med oimpregnerat och jag har inte sett detta i en bastu tidigare, förutom glesgolv i impr. virke, som här.
Bastun är använd sedan nyår av i stort sett alla medlemmar, men nu har det ställts på sin spets. Ska allt bytas? Delar bytas? Osv, Osv? Vi har frågat och läst allt vi har kommit över, men inga entydiga svar. Jag har fått den här känslan: Det hade varit bättre (map säkerhet och miljö) om det inte fanns impr. virke i bastun. MEN är det farligt att använda bastun som den är? Är det risk att man andas in ångor av kopparn från koppassalterna?
Frigörs koppar från handdukshängaren, som blir upp till 100 grader när man slänger på vatten? Golvet? Blir ju inte varmt, men blött...?
Vi har många frågor och många som har teorier. Någon säger att ett par gubbar dog av att basta i en bastu med impregnerat virke...(hur mkt??arsenikimpr??) Läste å andra sidan att man aldrig kan få i sig så mycket koppar av att tugga på en bräda att det är skadligt (men andas in då?) Enligt Johan Helgesson på kemikalieinspektionen kan man inte se några direkta hälsorisker med modernt impregnerat virke, utan det har fortfarande oförtjänt dåligt rykte sedan man impr. med bl.a.arsenik.
Jag vill veta om vi ska byta ut virket - eller delar av det. Skillnad mellan golv som sköljs med vatten och uppvärmd detalj?
Hjälp! (förlåt, blev en lång fråga...)
 
Nej det är inte farligt att basta.
Inte ens om det vore en elektrisk bastu

Men om man bastar i en vedeldad suger elden åtskilligt med luft från bastun...

Men som alltid är det svårt att diskutera med homeopater..

/ATW
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Hur menar du nu? Min fråga var om det finns några risker med att använda bastun som den är nu, med vissa detaljer av tryckimpregnerat virke (vilket vi redan gjort sedan i vintras), eller om vi behöver åtgärda något.
 
  • Gilla
Simba52 och 1 till
  • Laddar…
A ~Anna~ skrev:
Hur menar du nu? Min fråga var om det finns några risker med att använda bastun som den är nu, med vissa detaljer av tryckimpregnerat virke (vilket vi redan gjort sedan i vintras), eller om vi behöver åtgärda något.
Nej det finns ingen som helst risk. Herregud tror du verkligen impat skulle få säljas idag om den avger gift för att den blir 40 grader varm? (Det är inte 80 gr vid golvet i en bastu)
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Stringfellow Hawke Stringfellow Hawke skrev:
Nej det finns ingen som helst risk. Herregud tror du verkligen impat skulle få säljas idag om den avger gift för att den blir 40 grader varm? (Det är inte 80 gr vid golvet i en bastu)
Hej,
Nej, golvet är ju inte varmt alls, så det är inte problemet. Någon menar att när vi blöter govet skulle det kunna hända att när det torkar (för jag antar att personen inte menar förångas av värmen, då detta är omöjligt) skulle koppar från virket kunna frigöras och andas in av den som sitter i bastun...
Låter inte troligt, tycker jag, MEN jag är inte expert på området, och vill veta för att vi ska ha fakta att basera vårt gemensamma beslut på.
Däremot detaljer som blir varma, t.ex. handdukshängaren som befinner sig nära taket och nära kaminen, blir rätt varm när man kastar vatten på stenarna, och det hävdar någon att även detta kan få en hälsofarlig effekt på luften man andas in i bastun. Vill bara ha rätt information så att den här frågan inte gör att vi kommer med i "Grannfejden" så småningom. Känner att jag behöver vara diplomat här.
 
Äh, byt ut den där handdukshängaren till en i annat virke så bör väl de flesta få ner puls och blodtryck.
Som nämns i tråden är temperaturen vid golvet så låg så att man inte ens behöver reflektera över virkesvalet där. De impregnerade reglarna för lavarna menar jag också att man kan lämna därhän.

A ~Anna~ skrev:
...Någon säger att ett par gubbar dog av att basta i en bastu med impregnerat virke...
Alltid någon som har hör något om någon som har råkat ut för något...
...men det är sällan eller aldrig något konkret man kan referera till.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000
Jösses! Internets förbannelse har penetrerat bastubadandet. Nej. det är naturligtvis inte farligt. hela resonemanget om kopparångor är ju hellarvigt. Vad får folk allt ifrån? Ja, just det . Familjeliv! Forumet fyllt av nervotiska småbarnsmammor som tävlar i att finna flest faror och hot för sina små mirakel, gjorda av kristall!

Staffans

P.s.
Asbest. Någon?
 
  • Gilla
Filbert och 3 till
  • Laddar…
Hej,
Är benägen att hålla med om internets förbannelse, och det är lite därför jag gärna vill ha fakta bakom mina egna argument.
 
  • Gilla
Simba52 och 2 till
  • Laddar…
Det är väl tvärtom att dom livrädda ska presentera fakta på att det är farligt, det lyckas dom aldrig med utan killgissar bara...
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Staffans2000
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det är väl tvärtom att dom livrädda ska presentera fakta på att det är farligt, det lyckas dom aldrig med utan killgissar bara...
Fast i det här fallet sätter jag en krona på att det tjejgissas
 
  • Gilla
Jonobe
  • Laddar…
Interiör av en bastu under konstruktion med impregnerat trägolv och lavar, bastuugn täckt med skyddsfilm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tur ni inte har vår bastu. Impregnerat både i golv och lavar
 
  • Gilla
eriksandin83 och 2 till
  • Laddar…
dof dof skrev:
[bild]
Tur ni inte har vår bastu. Impregnerat både i golv och lavar
Man kan naturligtvis undra varför någon bygger lavar av impregnerat virke. Jag skulle dock inte kalla det på bilden för bastu. Att sitta med fötterna på samma golv som agget står på kommer inte att funka. Laven sitter minst 70-80 för lågt här. Det blir ett varmt rum, men ingen bastu.
 
  • Gilla
Simba52
  • Laddar…
dof dof skrev:
[bild]
Tur ni inte har vår bastu. Impregnerat både i golv och lavar
Busskur med aggregat ?;)
 
  • Haha
Krille-72
  • Laddar…
N Nikorasu skrev:
Man kan naturligtvis undra varför någon bygger lavar av impregnerat virke. Jag skulle dock inte kalla det på bilden för bastu. Att sitta med fötterna på samma golv som agget står på kommer inte att funka. Laven sitter minst 70-80 för lågt här. Det blir ett varmt rum, men ingen bastu.
Varför inte bygga av impregnerat? Vad är definitionen på bastu då?
 
dof dof skrev:
Varför inte bygga av impregnerat? Vad är definitionen på bastu då?
Den här rekommenderas till alla som är intresserad av att bygga bastu. Innehåller nästa allt värt att veta.

Omslaget av boken "Finnish Sauna - Design and Construction" med en modern bastubyggnad i vinterlandskap.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.