Hej!
Vi vill lägga plåttak på vårt hus och är inne på att välja Plannja Trend i bandtäckningsutseende. Då vi bor på västkusten rekommenderas Aluminium, då med ytbehandlingen ”HC25” som kommer i olika kulörer. Vi tycker att silvermetallic skulle passa vår fasad som är i Tjärvitriol, men oroar oss för att taksidan i söderläge eventuellt kan blända eller skapa tråkiga reflektioner för grannar. Vårt hus ligger fördelaktigt nog något högre än grannarnas. Taket har en vinkel på 27 grader.

Finns det några hjälpmedel för att avgöra huruvida vårt tak kan störa grannarna? Det blir en ren gissningslek känns det som. Självklart förstår jag att det beror på årstid, grannarnas husplaceringar och annat.

Inget av grannhusen har uteplatser mot vårt hus, eftersom sett från dem ligger vi norr om.

tacksam för all input!
 
Vill man vara riktigt snäll så kan man tejpa fast en remsa aluminiumfolie och kolla hur det blir. Bara en tanke :)
 
1977bjorn 1977bjorn skrev:
Vill man vara riktigt snäll så kan man tejpa fast en remsa aluminiumfolie och kolla hur det blir. Bara en tanke :)
Tack för tipset! Aluminiumfolie är dock mycket blankare. Ev funkar det med avigsidan . beställt prover från Plannja men biten man får är 3x3 cm, haha, så det hjälper föga.....
tänker också att man då får parkera sig hos grannen hela dagen och invänta att solen passerar och lägger sig exakt i rätt vinkel
 
I min erfarenhet är det utförandet inte blankt. I början kan det kanske reflektera lite, men det brukar snabbt mattas av. Med tanke på att ni ligger ovan dem och de inte har uteplatser åt ert håll skulle jag inte vara orolig.

Men om ni verkligen vill testa så kan ni väl gå till en plåtslagare och köpa några meter plåt och lägga upp, så får ni en uppfattning om hur mycket som reflekteras, även om ni inte har samma vinkel osv som era grannar.
 
  • Gilla
Juliabrink
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.