Linjemontoren skrev:
Blanktråd finns ju ganska mycke kvar utav, inte allra minst i norrland där jag jobbar är det inte alls ovanligt! Sen så är min personliga åsikt att luftledning är många gånger bättre än jordkabel, men det är en helt annan disskution :)
Visst finns det mycket blanktråd kvar, men man brukar i alla fall ha bytt ut spannet in på väggen till ALUS.

Så den efterföljande diskussionen: Om vi ponerar att luftledningen klarar sig undan Gudrun, Per och dylika marodörer och är röjd och underhållen som sig bör så har den en hel del fördelar.

Billigare och snabbare att bygga. Man når längre, med avseende på utlösningsvillkor och spänningsfall, med en luftledning än jordkabel. Vilket i många fall gör att man kan ansluta en extra kund till en rimlig kostnad för denne.
Med mycket jordkabel i (högspännings-) nätet börjar vissa fenomen uppstå som gör att man måste köpa till extra, dyr, utrustning.
Man kan bygga luftledning året runt.
OCH, det går fortare att felsöka, och åtgärda, ett fel på en luftledning än en kabel :D .
Nu behöver ingen sätta sig och rabbla upp fördelarna med jordkabel bara för det här, jag är också medveten om dessa, jag vill bara belysa att respektive byggsätt har sina för- och nackdelar.
Många elbolag plöjer ner enorma pengar i att kablifiera sitt nät just nu, på gott och ont. Jag tror inte att aktieägarna viker från sitt utdelningskrav bara för detta, utan det får finansieras av andra. Vilka ju är......kunderna. Vi.
Det blev lite trådstöld nu känns det som, sorry.
 
Kan tänka mig att överföringsförlusten talar till förmån för luftledningar, i alla fall för större överföringssystem.
 
Skulle överföringsförlusten vara mindre med luftledningar än jordledningar? Varför i så fall?
 
Kapacitansen i kabelkonstruktionen borde leda till betydligt större förluster än en frihängande luftledning. Detta kan säker kompenseras bort men om det görs är mer än jag vet.
Men, nu är jag helt off-topic. Igen. Intresserade kan hitta litet mer info här >> http://www.iea.lth.se/et/G4_06.pdf
 
Om du flyttar ut mätaren till ett fasadskåp så bjuder eon på kabel mellan skåp och stolpe, inkoppling, mätarflytt och nedklippning av luftledningen. Det du betalar är mätarskåpet och en "vanlig" elektriker som fixar till det som ligger "efter" mätaren. Även grävningen mellan skåp och stolper samt skyddsrör får du fixa.

Egentligen räcker det för dig att kontakta en vanlig elektriker så skickar han papper på utflytten till eon som i sin tur skickar montörer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.