Uterum med nyligen upprivet golv visande träreglar och bar jord, redo för installation av nytt golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rivning av gammalt golv i uterum med ny fiberduk och makadam lagd för förberedelse av nytt golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vår hyresgäst har flyttat och vid genomgång av huset visar det sig att man i uterummet limmat en helt tät matta på det tryckta golvet. Det stank skarpt av mögel och någon lösningsmedel lukt...vi har nu rivit golvet vilket var tufft då nästan inga skruvar kunde dras ut eftersom ”runda”. Hela ramen har skurats med mögeltvätt o därefter med klorin och nu känns det bättre. Men är det tryckta träet so luktar typ lösningsmedel...? Nu är fiberduken på plats o makadam. Nytt golv kommer....
 
Funderar på att köra Boracol eller ozon generator oxo för säkerhets skull. Kanske både och...någon som har tips?
 
Träreglar i ett uterum som är fyllda med grus, troligt problem med dålig lukt som diskuteras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det blev tyvärr inte mycket bättre trots alla insatser. Lukten är ”gummiaktig”, skarp och påminner lite om vissa tätningsmedel. Det är inte alls den lite mjukare o mer jordiga mögellukt man kan känna i t ex garage och på vindar. Är det det tryckta träet som avger denna lukt? Och vad kan man göra? Känns dessvärre som vi kan behöva riva uterummet.
 
Kan lukten ha satt sig i marken? Vi har grävt ur gammal fyllnad men kanske inte tillräckligt. Ytan var hårdgjord så inte helt enkelt. Vi tycker inte att reglarna luktar längre....
 
BigR
Byt allt, se till att det finns luft mellan. Min gamla altan på norrsidan låg fuktigt, till del på mark och tryckta reglar o linor luktade pyton. Även marken luktade. Har återanvänt en del av trallen i en liten bro på sydsidan av huset, men man kan känna samma lukt vid fuktigt väder så här tre år senare.
 
Antagligen rätt. Men ska prova med Boracol o ozongenerator. Reglarna har trots allt legat på plattor o ytan under varit hårdgjord. Annars måste jag montera ned hela uterummet och bygga upp det igen....visserligen endast ca 9 m2 men i alla fall...
 
Personligen så hade jag nog låtit det ligga öppet nå månader. Lukt som satt sig försvinner med tiden om roten till det onda är borta men det sker inte över en natt....
 
S Stefan1972 skrev:
Personligen så hade jag nog låtit det ligga öppet nå månader. Lukt som satt sig försvinner med tiden om roten till det onda är borta men det sker inte över en natt....
lukten har tro det eller ej i stort försvunnit på några dagar efter det torkat ur.
 
  • Gilla
kettu
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.