Ska byta rännor och krokar från svart till aluzink men vill inte ha dessa fula ställbara krokar igen.
Finns det några bara raka som kan passa här? Takfotsbrädan lutar 20 grader. Snyggast är givetvis infrästa i taksponten men blir lite jobbigt när taket ligger.
Svarta takrännor och ställbara krokar mot lutande vit takfotsbräda på röd byggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Rickard.
Kolla på lindabs ställbara, dom är rätt snygga men går inte att montera utan att plocka bort fotplåten vilken man ändå bör göra om det går.
 
Linabs är helt klart smäckrare men har fortfarande den klumpiga konsolen under.
Den från wijo är bättre men hur blir det på en takfotsbräda som lutar 20 grader istället för 27 som den är gjord för?
 
Rickard.
Lill72 Lill72 skrev:
Den från wijo är bättre men hur blir det på en takfotsbräda som lutar 20 grader istället för 27 som den är gjord för?
Framsidan av rännan kommer vara högre än baksidan vilket inte är fackmässigt monterat. Eftersom det är ditt hus så kan du välja att frångå det och göra det ändå om du vill. Du kan köpa 2 och testa om du är osäker. (plannja och lindab har också 27° varianter)
 
  • Gilla
Lill72
  • Laddar…
Tack! Då testar vi med 27 grader och ser hur det tar sig ut. Blir Plannja då vi har det på bostaden. Det är bara ett uthus men vill ändå att det ska vara snyggt.
 
Men om du kapar takfoten ca 7 grader till blir ju allt rätt?
 
  • Gilla
Lill72 och 1 till
  • Laddar…
Eller så gör du om takfotsbrädan till lodrätt och använder kort krok. Absolut snyggast.

Protte
 
  • Gilla
Lill72
  • Laddar…
Ja, så kan man oxå göra men frågan är om man orkar, menar om min man orkar ;) Får jobba lite på det.
 
Jag har hört talas om kvinnokraft och kan själv, inget som jag själv upplevt men det ska i vissa kretsar finnas.

Protte
 
  • Haha
Lill72
  • Laddar…
Det är ju asjobbigt att såga och sen stå på stege och dessutom såga rakt, nä, det är manliga sysslor här hemma.
 
Lill72 Lill72 skrev:
Det är ju asjobbigt att såga och sen stå på stege och dessutom såga rakt, nä, det är manliga sysslor här hemma.
Annars finns det något som kallas "hantverkare" om det verkar besvärligt att göra själv:D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.