Hej på er,

Är det någon som vet vad plus- resp. minustecknena på höjdangivelserna i RH 2000 betyder? Speciellt minustecknena förstås, samt att vissa värden inte har vare sig plus eller minus. Teknisk ritning med höjdangivelser i RH 2000, vissa med plus- och minustecken, kring en byggnadsplan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Höjd över havsnivån enligt Normaal Amsterdams Peil (NAP) är referensnivån för höjdmätningar i Västeuropa.
 
Tack för det. Så vad är skillnaden på en höjdangivelse med ett "plus" framför, ett "minus" framför och en höjdangivelse utan något alls framför? Som frågan gällde.
 
+ anger att det är en plushöjd, dvs 61.4m i rh2000. Av siffrorna att dömma skulle jag säga att man har missat + eller av misstag skrivit -. Men det är möjligt att någon annan har en bättre förklaring.
 
Är nog snarare dålig kvalitet på någon kopiering som gör att inte alla har plus i detta fallet. Och plus innebär ju då att det är över referensnivån.
 
Märkligt, jag har aldrig sett nåt liknande. Om det inte är en miss, så är min enda gissning att det kan betyda att höjderna är insamlade på olika sätt (vissa kanske fotogrammetriskt, andra med GPS och några avvägda) - men jag har som sagt aldrig stött på något sånt.

Bäst är nog att fråga kommunen som gjort kartan.
 
Hej,

Nej det är inte dålig kvalitet på kopieringen, jag har dwg-version av filen, och det är garanterat såhär det ser ut. Sen är det faktiskt fyra varianter på höjdangivelser, om man kikar lite närmare
- "plus" (+)
- "minus" (-)
- "pipe" (|)
- inget.
Något betyder det ju.
 
Nej Jensa86 har rätt och jag har fel. Det var överföringsfel när dwg:n blev till pdf. Det finns i själva verket bara plustecken på ritningens höjdangivelser och inget annat, sorry för slarvigt undersökande av mig.

Jag försöker desperat ta bort den här tråden eller iallafall mina felaktiga kommentarer, men nu går det plötsligt inte. Inte ens att redigera kommentarerna. Nån som vet vad det beror på?

Tack
/DT
 
Hej
Kommentarer låses efter ett antal timmar.
Och du behöver inte ta bort detta, det är ju bra info, kanske svårsökt, men bra iaf :)
 
  • Gilla
Björn Ros
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.