Hej!

Med den härliga våren kommer också ett sovrum som blir för ljust på tok för tidigt (vilket gör att jag tidig söndagsmorgon sitter här). Jag försöker nu hitta sätt att mörklägga det och söker tips och inspiration eftersom jag nu står lite rådlös. Jag vore tacksam för alla tankar och input jag kan få!

Sovrummet har två ljusinsläpp - fönstret och en glasdörr.

Fönstret
Jag har sedan tidigare en mörkläggande rullgardin, men tyvärr släpper den in mycket ljust nertill och på sidorna. Några tips på hur man kan undvika detta?

Värt att tillägga att huset är från 1920 och taket är lite välvt i ”takkanterna” så det är svårt att fästa någon skena i taket rakt ovanför fönstret. Därutöver är fönsterbågen inte fyrkantig, utan smalnar av ju längre ut mot gatan man kommer vilket gör att det också är svårt att fästa något i bågen.

Glasdörren
Från vardagsrummet släpps det också in en del ljust som jag vill minska. Dörren är en originaldörr och vore synd att byta ut, så letar efter något smart sätt att mörklägga även där.

Som sagt, alla tips och råd välkomnas!
 
  • Sovrum med ljusinsläpp från fönster och glasdörr som behöver mörkläggning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Glädjig vårljus strålar genom en frostad glasdörr i ett mörkt rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
End sättet att inte få in ljus vid rullgardin r att sätta lister som den går i. Tex enkla u lister.
 
  • Gilla
grollen
  • Laddar…
tommib
Vi har mörkläggningsgardiner (dubbla) och mörkläggande rullgardin. Det tar det mesta ljuset från sidorna. Vi har också en fönsterbräda som sticker in lite i rummet, svårt att se om du har det. När man drar ner rullgardinen lite extra så tätar det där också. Kvarstår läckaget ovan rullgardinen, och det accepterar vi. Eftersom vi har mörkgrå väggar i sovrummet gör det inte så mycket. Jag har dock spekulerat i att man skulle kunna sätta en släplist av filt "bakom" rullgardinen som ligger an mot ovansidan av rullen och är infäst i väggen med en tunn aluminiumlist. Eller så bygger man en kornisch om man tycker det passar.

För glasdörren hade jag satsat på mörkläggningsgardiner.
 
JanneJanne123
Svart sömnmask och orange öronproppar på vit bakgrund, tillbehör för mörker och tystnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Själv kör jag på den här kombinationen, blir mörkt och tyst med väldigt lite krångel. Tar en natt eller två att vänja sig, men när man väl är van är det fantastiskt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.