richardtenggren
G Gaston11 skrev:
Finns mer annan test från Folksam.
Miljö 8 av 9,5 poäng är ensam vann Daikin Altherma 3 GEO.
[länk]
Absolut, men den ligger ju inte i topp på tex effektivitet?
Nu orkar jag inte läsa hela rapporten, men det beror ju bara på vilka kriterier man viktar högst, för mig skulle nog effektivitet trumfa miljö.
Nu betvivlar jag inte att Altherman är bra(hade en äldre Altherma LVVP tidigare) och vi hade den som en kandidat i vårt val av VP. Dock blev det en Thermia Atlas för oss, som inte ens finns med i testet.
Ser också att du har en Geo 3 och förstår ditt vurmande… ;)
 
Postorderföretagets egen expertpanel , är det ekonomiavdelningen som har veto om vilken man tjänar bäst på

bättre att låta ta hem några olika återförsäljare av olika märken och få lite info om vad som gör deras respektive modell bäst för alla förutsättningar för fastigheten och deras bad/dusch krav
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Absolut, men den ligger ju inte i topp på tex effektivitet?
Nu orkar jag inte läsa hela rapporten, men det beror ju bara på vilka kriterier man viktar högst, för mig skulle nog effektivitet trumfa miljö.
Nu betvivlar jag inte att Altherman är bra(hade en äldre Altherma LVVP tidigare) och vi hade den som en kandidat i vårt val av VP. Dock blev det en Thermia Atlas för oss, som inte ens finns med i testet.
Ser också att du har en Geo 3 och förstår ditt vurmande… ;)
Det stämmer Värme Effektivitet 170 är 1 plats vann Bosch och IVT, 169 är 2 plats Daikin, 167 är 3 plats CTC och 166 är 4 plats Nibe från Folksam.
https://www.folksam.se/media/Tabell Detaljerad sammanställning för hemsida ändringar 2021_tcm5-52177.xlsx

Markera länst ned till vänster "Vätska vatten" från Excel.

Finns test lab som lämnat till Folksam
https://www.heatpumpkeymark.com/en/nc/ps-keymark/certificate-holders/
 
Redigerat:
Redigerat:
Redigerat:
Hej!

Kommer att beställa en Thermia Atlas 12 till vårt nybygge. Men jag hittar inte någon bra illustration som visar var alla anslutningar på värmepumpen sitter. Har sökt på google och på Thermias egna hemsida utan att hitta.

Någon som kan peka mig rätt till en installationsguide (avseende kopplingar) eller som har foton på hur den ser ut från sidorna, bakifrån och ovanifrån?
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Vi fick en Atlas installerad i måndags, de kopplar på brinekretsen nu på måndag, så hoppas det var ett bra val men kan ju inte säga något ännu.

Jag var inne på dessa tre också, men valet blev enkelt då den första Nibe återförsäljaren aldrig hörde av sig, trots påtryckningar från Nibe och flera mail. Nibe skickade då en annan återförsäljare som manade sig att boka ett besök, men dök aldrig upp.
Hade ju även läst en del om Nibes invertrar som skrämde något.

Samma med återförsäljaren för Daikin/IVT, fick svar att de hade semester och skulle återkomma så fort de var tillbaka. Tydligen glassig semester då jag inte hört något ännu ;)

Av en Thermia-återförsäljare fick jag snabbt svar, men det kändes lite oseriöst när de lämnade offert utan att göra ett besök, så vi avvaktade med denna.
Kontaktade sedan en annan Thermia-åf via Thermias hemsida, några timmar sedan ringde de upp, bokade ett möte och kom på utsatt tid. Hade även fått tips om denna installatör via en gammal kollega som jobbat i ”branschen” och använt sig av dessa själv.

Så vårt val blev som det blev då vi ville känna oss trygga med installatören, sen känns det som Thermia har gott rykte och Atlas såg bra ut på pappret.
Vi resonerade som så att de som knappt gick att få kontakt med inför köp, troligen skulle vara ännu svårare att komma i kontakt med vid problem.
Blev du nöjd med Thermia-pumpen? Hur mycket bedömmer du den har sänkt din kwh-förbrukning, eller det kanske var nybygge?
 
  • Gilla
C93eriksson
  • Laddar…
richardtenggren
M Marlin11 skrev:
Blev du nöjd med Thermia-pumpen? Hur mycket bedömmer du den har sänkt din kwh-förbrukning, eller det kanske var nybygge?
Vi är nöjda! Tyvärr fick vi en otrevlig överraskning förra sommaren med en vattenfylld källare, så tiden fick prioriteras om en del. Samt att vår årsförbrukning sköt i höjden pga alla dygn med avfuktare, värme till container och vardagsrummet hann inte få sin golvvärme.
Så källaren var denna vinter uppvärmd med avfuktare till en början och sedan med byggfläktar under återställningen… :)
Idag har vi hunnit anslutit golvvärmen i vardagsrummet och kök+hall borde vara anslutet om några veckor. Så är målet att få upp radiatorerna i källaren innan vintern.

Så kort sagt har vi inga bra siffror… då förutsättningarna ändrats en hel del senaste åren. Jämför jag sommarmånaderna 2019 och i år så har förbrukningen sjunkit 25 %, men det gäller ju bara varmvattenberedning i så fall. Vi körde med frikyla i år, 2019 hade vi ingen kyla. 2020 och 2021 hade vi LLVP för kyla så det blir inte så rättvist.

Men vi märker att vi fått mer varmvatten, känns som vår gamla LVVP inte orkade riktigt.
 
Ok, vad tråkigt! Men den verkar ju rätt lovande. Ska komma hut en installatör och kolla i veckan nämligen. Lite synd att den inte verkar ha någon smart styrning mot aktuellt elpris som vissa andra pumpar har. :/
 
richardtenggren
M Marlin11 skrev:
Ok, vad tråkigt! Men den verkar ju rätt lovande. Ska komma hut en installatör och kolla i veckan nämligen. Lite synd att den inte verkar ha någon smart styrning mot aktuellt elpris som vissa andra pumpar har. :/
Livet antar jag :D
Ja jag ringde faktiskt till Thermia och efterfrågade det, fick till svar att de kikade på det men inte mer. Efterfrågade även prognosstyrning, de skulle vidarebefordra det till R&D.

Har tre bekanta som fått varsin Atlas installerad i år, dock har de ju inte hunnit få någon data heller :)
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Livet antar jag :D
Ja jag ringde faktiskt till Thermia och efterfrågade det, fick till svar att de kikade på det men inte mer. Efterfrågade även prognosstyrning, de skulle vidarebefordra det till R&D.

Har tre bekanta som fått varsin Atlas installerad i år, dock har de ju inte hunnit få någon data heller :)
Kan ju hoppas att det kommer komma som mjukvaruuppdatering i framtiden då :) sen hur stor skillnad det skulle göra är jag väl lite tveksam till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.