Nissens
Flyings Flyings skrev:
Jag har flera exempelvis det. Jag har dessutom själv hoppat av ett köp, då besiktiningsmannen instämde i att det var anmärkningsvärt att parksliden tagit död på 4 äppelträd med stamdiameter på 15cm. Det var ca 30kvadratmeter som var täckt med parkslide.
Hur mycket har priset sjunkit på de fastigheterna, och var i landet var det? Det är ju inte så svårt att bli av med parkslide i Sverige har ju flera vittnat om här, så då kan det ju finnas möjlighet att göra ett kap! :)
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
F
Det verkar som att en del försöker skrämmas eller överdriva i detta forum.
Parkslide är förvisso en levnadsglad växt men den är inget monster som vissa försöker påskina.
Jag har utrotat flera bestånd med mha Roundup och de har inte kommit åter, och det är åtskilliga år sedan.
Ingen övertäckning behövdes.
Då finns det betydligt svårare sk "invasiva" växter att bli av med.
 
  • Gilla
Spoz och 4 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är ingen kostnad att rensa ogräs, så nej säljaren ska inte betala för det.
Du har tydligen ingen aning om vad parkslide kan ställa till med. Det är inget ”vanligt ogräs”. Växtdelar ska behandlas som miljöfarligt avfall eller brännas. Att ”rycka upp skott” som någon föreslog är att göra det sju resor värre. Parkslide är nog den mest invasiva och svårbekämpade art vi har.
 
  • Gilla
  • Haha
mejeriet och 3 till
  • Laddar…
Nissens
N Närkemannen skrev:
Du har tydligen ingen aning om vad parkslide kan ställa till med. Det är inget ”vanligt ogräs”. Växtdelar ska behandlas som miljöfarligt avfall eller brännas. Att ”rycka upp skott” som någon föreslog är att göra det sju resor värre. Parkslide är nog den mest invasiva och svårbekämpade art vi har.
Om du läser tråden så ser du att det finns info som visar att det visst är hanterbart.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
N Närkemannen skrev:
Du har tydligen ingen aning om vad parkslide kan ställa till med. Det är inget ”vanligt ogräs”. Växtdelar ska behandlas som miljöfarligt avfall eller brännas. Att ”rycka upp skott” som någon föreslog är att göra det sju resor värre. Parkslide är nog den mest invasiva och svårbekämpade art vi har.
Nej, det är segare än de flesta andra ogräs.
Nej, växtdelarna ska inte behandlas som miljöfarligt avfall. Det bästa är att det helt enkelt lämnas på platsen. Att rycka skott funkar, som flera vittnar om. Den blir definitivt inte större av det.

Det är en metod som jag använder själv. Växten uppför sig som jag förväntade mig. Rycker man en gång så lär man se en kraftig återväxt och ingen skillnad efter ett par månader. Rycker man hela tiden kommer man sannolikt att få se en stor mängd skott, inte osannolikt på en något större yta. Men växten tappar hela tiden energi. Jag rycker bara en gång i månaden och de minskar stadigt i storlek.

Finns det någon som faktiskt har råkat ut för alla dessa hemskheter som påstås bli följden av att man rycker skott?
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
M maglub skrev:
Parkslide rör upp känslor och de som inte haft växten själv har svårt att förstå problemet.

man utrotar nämligen inte parkslide. Den kommer tillbaka. Att tro att den är borta för att man inte ser den just nu eller på ett par år är synd nog fel.

Alla mekaniska förslag (klippa, rycka) retar bara växten, som då försöker bre ut sig mer.

Jag har haft (och har troligtvis fortfarande) parkslide.

Den juridiska biten är egentligen ganska enkel. Jag tror inte du kan få ersättning eller häva köpet då säljaren varit öppen med att det funnits parkslide på fastigheten.

Även om säljaren skulle säga att växten är dödad, så ligger det inom undersökningsplikten att läsa in sig om ämnet parkslide och då förstå att man i praktiken helt enkelt inte kan ta död på den. Säljaren gjorde kanske ett bra jobb och kom nära. Men att döda växten. Njae, det är synd nog mycket svårt.

Du kommer få många tips och det kommer röras upp många känslor.

Det finns de som tror sig ha fått bort växten för att de inte sett den på ett par år. De är lite som vaccinmotståndare. De lutar sig mot ofullständig data och känslomässiga anektdotiska bevis.

Jag valde att försöka förgifta parksliden. Det finns en engelsk rapport som du troligtvis kommer snubbla om på nätet, som jag valde att lita på. I den rapporteras om metoder för stt hantera parkslide. De testade många alternativ, men kom fram till att gift var det enda som gav långsiktiga resultst. Inte vilket gift som helst heller, utan det verkar bara vara glyfosat som fungerar (roundup). Inte för hög dos och appliceringsmetoden är viktig.

Man skall absolut inte klippa eller bryta växten. Pensla en hyfsat utspädd glyfosatlösning på bladen.
Ja och jacken i stammen som jag nämnde så skall vara under första skottet i stammen. Vass vid stränder mår också dåligt om man slår av den lågt på hösten, då går vatten ner till rötterna
 
Det finns ju en hel megalång tråd om besvären med Parkslide. I den skriver TS och mängder med andra om sin ojämna kamp. Åtskilliga verkar nästan aldrig bli av med den oavsett vad de gör. En del försvagar den men sliter. Några hävdar att de lätt fått bort den, men ofta kan man läsa att de då hållit på typ ett år (och skiten kommer säkert åter).

Jag skulle själv verkligen tveka om det fanns Parkslide intill huset. Och en halv miljon rabatt om tomten var täckt av växten???? Nej tack.
 
  • Haha
nissenhj
  • Laddar…
M maglub skrev:
Parkslide rör upp känslor och de som inte haft växten själv har svårt att förstå problemet.

man utrotar nämligen inte parkslide. Den kommer tillbaka. Att tro att den är borta för att man inte ser den just nu eller på ett par år är synd nog fel.

Alla mekaniska förslag (klippa, rycka) retar bara växten, som då försöker bre ut sig mer.

Jag har haft (och har troligtvis fortfarande) parkslide.

Den juridiska biten är egentligen ganska enkel. Jag tror inte du kan få ersättning eller häva köpet då säljaren varit öppen med att det funnits parkslide på fastigheten.

Även om säljaren skulle säga att växten är dödad, så ligger det inom undersökningsplikten att läsa in sig om ämnet parkslide och då förstå att man i praktiken helt enkelt inte kan ta död på den. Säljaren gjorde kanske ett bra jobb och kom nära. Men att döda växten. Njae, det är synd nog mycket svårt.

Du kommer få många tips och det kommer röras upp många känslor.

Det finns de som tror sig ha fått bort växten för att de inte sett den på ett par år. De är lite som vaccinmotståndare. De lutar sig mot ofullständig data och känslomässiga anektdotiska bevis.

Jag valde att försöka förgifta parksliden. Det finns en engelsk rapport som du troligtvis kommer snubbla om på nätet, som jag valde att lita på. I den rapporteras om metoder för stt hantera parkslide. De testade många alternativ, men kom fram till att gift var det enda som gav långsiktiga resultst. Inte vilket gift som helst heller, utan det verkar bara vara glyfosat som fungerar (roundup). Inte för hög dos och appliceringsmetoden är viktig.

Man skall absolut inte klippa eller bryta växten. Pensla en hyfsat utspädd glyfosatlösning på bladen.
Att utrota ett parkslidebestånd mekaniskt borde gå att göra. Ingen växt klarar sig i längden om den inte har möjlighet att utnyttja fotosyntesen, dvs att inte kunna systetisera druvsocker och syre med hjälp av solljuset. Om man rycker upp alla skott så uttömmer man till sist växtens energilager i rotklumpar och rötter. Fotosyntesen sker i växtens blad. Kanske också i stammen, den är ju grön, precis som klorofyll, som har en viktig roll i fotosyntesen. Jag har ett minst 50 år gammalt parkslidbestånd på vår fritidsfastighet. Det fyller sitt ändamål bl. a. som insynsskydd och jag har ingen tanke på att utrota det. Att parkslide skulle skicka ut rotskott 5 till 6 meter som en del påstår finner jag märkligt. Det stämmer inte på vårt bestånd. Vårt bestånd gränsar till gräsmattor. Jag inspekterade gräsmattan i dag. På en sträcka av 13 meter gräsmatta fanns det 3 skott. Det var 4 dagar sedan jag klippte gräsmattan senast. Det största och det längst ut i gräsmattan var 11 cm högt och 60 cm från närmsta större parkslidsamling. De andra två var mindre och inte så långt ut i gräsmattan. Att anlägga en gräsmatta på ett parkslidebestånd tror jag är en bra bekämpningsmetod. Det är möjligt att det inte räcker att klippa gräset bara en gång i veckan så som jag gör. Det krävs kanske en robotklippare som klipper varannan dag. Att påstå att man inte skall ta bort skott, för då brer den ut sig ännu mer är felaktigt. Tar man bort skott så minskar man växtens fotosyntes vilket skadar växten. På bilderna ser man en del av beståndet och vid tumstockens spets kan man skönja det största skottet, ett av de tre skott som har dykt upp sedan klippningen för fyra dagar sedan.
 
  • Ett parkslidebestånd med en närbild av ett gräsområde och ett 11 cm högt skott, markerat med en tumstock.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trädgård med parkslidebestånd, gräsmatta, och ett växande skott vid tumstockens spets.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Donn och 1 till
  • Laddar…
F
elpaco elpaco skrev:
Det finns ju en hel megalång tråd om besvären med Parkslide. I den skriver TS och mängder med andra om sin ojämna kamp. Åtskilliga verkar nästan aldrig bli av med den oavsett vad de gör. En del försvagar den men sliter. Några hävdar att de lätt fått bort den, men ofta kan man läsa att de då hållit på typ ett år (och skiten kommer säkert åter).

Jag skulle själv verkligen tveka om det fanns Parkslide intill huset. Och en halv miljon rabatt om tomten var täckt av växten???? Nej tack.
Som sagt, har utrotat flera stora bestånd ENBART med Roundup och utan marktäckning och utan någon form av
övrig mekanisk åtgärd.
Det gäller bara att inte luta sig tillbaka utan "vara på tå" och direkt bespruta eventuella nya skott direkt de visar sig. Inte ge dem en chans.
Den enda övriga åtgärd jag gjort är att direkt samla ihop och bränt de döda växtdelarna.
(Tvivlar att det var nödvändigt - men för säkerhets skull.) Inget har återkommit trots att det är åtskilliga år sedan. Det är inget hokus bokus som vissa försöker påskina.
 
  • Gilla
  • Älska
Festlund och 1 till
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Som sagt, har utrotat flera stora bestånd ENBART med Roundup och utan marktäckning och utan någon form av
övrig mekanisk åtgärd.
Det gäller bara att inte luta sig tillbaka utan "vara på tå" och direkt bespruta eventuella nya skott direkt de visar sig. Inte ge dem en chans.
Den enda övriga åtgärd jag gjort är att direkt samla ihop och bränt de döda växtdelarna.
(Tvivlar att det var nödvändigt - men för säkerhets skull.) Inget har återkommit trots att det är åtskilliga år sedan. Det är inget hokus bokus som vissa försöker påskina.
Se till att köpa på dig ett lager med Roundup i sommar.
Det ska jag göra. även om jag idag inte har något problem med parkslide eller annat ogräs.
För i höst blir det förbjudet.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
F
M MrDizzy skrev:
Se till att köpa på dig ett lager med Roundup i sommar.
Det ska jag göra. även om jag idag inte har något problem med parkslide eller annat ogräs.
För i höst blir det förbjudet.
Tack för tipset. Det ska jag absolut göra.
 
  • Gilla
eartip
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Tack för tipset. Det ska jag absolut göra.
F frasen_36 skrev:
Tack för tipset. Det ska jag absolut göra.
M MrDizzy skrev:
Se till att köpa på dig ett lager med Roundup i sommar.
Det ska jag göra. även om jag idag inte har något problem med parkslide eller annat ogräs.
För i höst blir det förbjudet.
I Sverige är det väl redan nästintill omöjligt att köpa ”den riktiga” roundup med glyphosate utan att någon form av licens. Men tyska eBay beställer du lätt 1/5/25 liter koncentrat från.
 
  • Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
J sandyoh skrev:
Hej,
Köpte en sommarstuga i mars. Fick då information om att det funnits parkslide på tomten men att förra ägarna ska ha tagit bort den och den finns inte längre. Nu ser jag att flera skott håller på att komma upp. Går det häva köpet, eller att förra ägarna står för saneringskostnaderna? Vad är mina rättigheter i detta?
Mvh
Sandra

Jag grävde bort busken. Skotten äter jag upp, smakar rabarber och känns psykologiskt bra att sätta i sig ogräset
 
  • Gilla
  • Haha
hapazard och 2 till
  • Laddar…
edelman edelman skrev:
Jag grävde bort busken. Skotten äter jag upp, smakar rabarber och känns psykologiskt bra att sätta i sig ogräset
Hur tillagar och hur serverar du parkslide-skotten?
 
F frasen_36 skrev:
Som sagt, har utrotat flera stora bestånd ENBART med Roundup och utan marktäckning och utan någon form av
övrig mekanisk åtgärd.
Det gäller bara att inte luta sig tillbaka utan "vara på tå" och direkt bespruta eventuella nya skott direkt de visar sig. Inte ge dem en chans.
Den enda övriga åtgärd jag gjort är att direkt samla ihop och bränt de döda växtdelarna.
(Tvivlar att det var nödvändigt - men för säkerhets skull.) Inget har återkommit trots att det är åtskilliga år sedan. Det är inget hokus bokus som vissa försöker påskina.
Jag sprayade, hällde och provade att pensla det jag hade i min trädgård i ett par år. Visst, den skrumpnade och vissnade och ”dog”. Men nog fan kom den tillbaka. Provade låta den växa till sig så den fick lite större blad för att suga i sig mer penslad Round-Up. Samma resultat. Hällde i, i stammen, samma resultat. Nöp skott, klippte gräs, ryckte upp, grävde hjälpligt. Samma resultat.

Däremot, att som jag skrev, gräva upp den likt en arkeologisk utgrävning med en grop i mitt fall 7m*2m*0.7m, och plocka upp moderroten, det gjorde susen och det är 6-7år sedan tror jag. Jag hävdar att det är enda metoden som verkligen fungerar som engångsåtgärd. Allt jag ser med täckning osv som kommunen gör är helt lönlöst om den etablerat sig
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.