har planer på att sätta in en luftpump till nästa år men funderar lite på en luftvatten pump istället för en luft-luft, men har inte hittat några priser! någon som har några ungefärliga priser? jag har nu vattenburet system

tacksam för svar
 
http://www.nibe.se/vvs/produkter/uvp/uvp.htm
där finns även riktpriser.
Jag har just själv köpt en Nibe fighter 2020 på 10 kW och en elpanna VVM300 för att anskluta till denna.
jag ska ha detta i mitt nybygda garage för att ev. ansluta till huset via kulvert sedan.
Båda anheterna kostade ca 70.000:-.

mvh/
Maattias
 
Installerat och klart brukar ligga på 90-100 inkl elpanna.
 
merlin_1 skrev:
har planer på att sätta in en luftpump till nästa år men funderar lite på en luftvatten pump istället för en luft-luft, men har inte hittat några priser! någon som har några ungefärliga priser? jag har nu vattenburet system

tacksam för svar
Hejsan!

Har precis idag fått min Luft/Vatten installerad. Med demontering av det gamla åbäket, oljepanna och separat elpanna samt tankdemontering så kostade det 105000:- ganska exakt


Dyrt eller billigt, döm själv :)

Mvh Patrik
 
Vad blev det för anläggning Paco?

En installation kan gå på allt mellan 60 000-120 000. Beror på märke, installatör, förutsättningar mm.

Har man en befintlig panna och kan/vill använda den kan det bli billigare än så också.
 
ojva skrev:
Har man en befintlig panna och kan/vill använda den kan det bli billigare än så också.
Utan att vi behöver göra det - av rent intresse: Är det möjligt att slänga på en luft-vattenvärmepump på en vanlig acktank och ladda indirekt ex via två solslingor? Eller värmer man vattnet direkt?
 
Är du lite händig kan du bygga den själv för en kostnad av ca 15000 kr. Beror lite vad för framledningstemp som önskas.Det idella är golvvärme,då man bara behöver ca 30-35 grader i framledningstemp.
 
nobby99 skrev:
Är du lite händig kan du bygga den själv för en kostnad av ca 15000 kr. Beror lite vad för framledningstemp som önskas.Det idella är golvvärme,då man bara behöver ca 30-35 grader i framledningstemp.
Detta får du gärna utveckla.
Sätta vvx på en luft/luft? eller?

/Jesper
 
Ja exakt.luft-luft
 
Kasch skrev:
Utan att vi behöver göra det - av rent intresse: Är det möjligt att slänga på en luft-vattenvärmepump på en vanlig acktank och ladda indirekt ex via två solslingor? Eller värmer man vattnet direkt?
Det går utmärkt Man värmer normalt vattnet direkt, kan använda slingor men tappar då lite i temperatur. För att få V V använder man en slinga i tanken normalt dubbel vilket då ger mycket bra V V tillgång. Man kan köra solvärme parallellt och styra den i kombination med Värmepumpen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.