H Harmagedon skrev:
När vi flyttade in så var det mer sniglar än trädgård på min tomt.

Vi har en en grusad plan med elakt kantigt grus som det faktiskt inte växer något ogräs i och på den har vi byggt ganska höga odlingslådor som jag försett med koppartejp. Visst händer det att jag hittar en enstaka snigel i salladen men man får ju kolla lite då och då. Snigelmedel använder jag bara i krukor med extra smaskiga växter för sniglarna. Tex dahlior och funkia.

Annars ägnar jag mig åt mekanisk bekämpning och att städa bort de mest gynnsamma miljöerna närmast mina planteringar. Jag har säkert haft god hjälp av de torra somrarna men jag har verkligen märkt stor skillnad. Vi har inte mycket sniglar alls längre trots att det är fullt av dem utanför tomten.
Det låter ju jättebra. Har verkligen tänkt att ha grus kross runt mina lådor. Får göra nån avgränsning mot gräsmattan. Tycker det ser rent o snyggt ut med fru. Lägger såklart en duk under gruset för att stoppa en del av gräs o ogräs. Har i princip inget i min trädgård just nu. Inte bott där så länge och liten tomt så är inne på planerings stadiet..
 
Se upp för singel/sten/makadam, det är deras favoritställe att gömma sig på dagarna och lägga ägg.
 
  • Gilla
tinatorn23
  • Laddar…
Ok. Tänkte sån där vit kross. Är ju inte ett stort område vi pratar om.
 
T tinatorn23 skrev:
Vart får man tag på kopparband ?
Finns självhäftande kopparband för ändamålet i trädgårdshandeln. Säkert inte den billigaste lösningen men funkar för mina behov.
 
  • Gilla
tinatorn23
  • Laddar…
Vi har lådor av corten/container plåt, 75cm höga, oerhört sällan sniglarna orkar upp för den skrovlig ytan, men billiga blir inte lådorna å mycket jord går åt
 
  • Gilla
tinatorn23
  • Laddar…
Efter tips, så har vi strukit trätjära på utsidan av våra pallkragar. De verkar inte tycka om att krypa på tjärade plankor. Spädde bara ut tjäran så att den gick bra att stryka ut den, med balsamterpentin.
Fungerade bra ifjol alla fall.
 
  • Gilla
tinatorn23 och 1 till
  • Laddar…
lyckograbben lyckograbben skrev:
Efter tips, så har vi strukit trätjära på utsidan av våra pallkragar. De verkar inte tycka om att krypa på tjärade plankor. Spädde bara ut tjäran så att den gick bra att stryka ut den, med balsamterpentin.
Fungerade bra ifjol alla fall.
Har precis köpt tjärfärg idag........Ska stryka både in och utsida tänkte jag. Hoppas det funkar här oxå.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.