Har även jag ett eternit hus. Har funderat på klä in eller plocka ner, fått olika svar ifrån alla jag frågat. Pratade med en snickare som fick mig att bestämma mig för att plocka ner eterniten, hans motivering var att det kan bli problem den dagen du skall sälja huset.
 
Orkar ni inte plocka ner eterniten så orkar ni nog inte byta fasad. Eterniten var det lilla jobbet.

A
 
  • kuragården då och nu.jpg
Som ett nytt hus. Vilken skillnad!

Hur hanterade du eterniten/personligt skydd?
Kuragarden skrev:
Orkar ni inte plocka ner eterniten så orkar ni nog inte byta fasad. Eterniten var det lilla jobbet.

A
 
Stämmer det att det numera är olagligt att plocka ned eternit själv?
Så länge man inte pajja dom är det ingen fara eller? Detr är dammet som är skadligt väl?
 
gadeberg skrev:
Stämmer det att det numera är olagligt att plocka ned eternit själv?
Nej, det stämmer inte.

gadeberg skrev:
Så länge man inte pajja dom är det ingen fara eller? Detr är dammet som är skadligt väl?
Det stämmer.
 
hkkv skrev:
Som ett nytt hus. Vilken skillnad!

Hur hanterade du eterniten/personligt skydd?
Tack!

Vi hade munskydd, och handskar. Egenteligen borde man ha helmask men den är rätt jobbig att andas i, och man hoppas ju att det krävs mer en ett hus för att paja lungorna.

Eterniten lade vi på pall och plastade in med byggplast som vi förseglade med silvertejp. Sedan körde vi den till deponi. Men kolla upp vad det kostar att lämna. Det kan variera väldigt mycket mellan olika kommuner. Vi gjorde två sidor förra sommaren och två sidor i somras. Förra sommaren lämnade vi i vår hemkommun till ett pris av 800 per ton. Den lämningen gick på derygt 1200. I höstas körde vi 2 mil till grannkomunen och kom undan med en avgift på 400 kr och det lasset var inte mindre utan snarare lite större. Kanske inte så mycket pengar i det stora hela men tillräckligt för att det skall var värt resan.
A
 
Här i Stockholm kan man som privatperson lämna "mindre" mängder (=ungefär en släpkärra) gratis. kravet är att det skall vara packat i plastade paket med en viss storlek (står på renh. förv hemsida) så att den går att få ner i deras container. jag har för mig att det var något i stil med max 70cm breda. Tydligen tar numera alla återviningsstationerna (lövsta etc) emot asbest haltiga sopor numera. Tror inte det är ngt problem att lämna flera kärror.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.