Hej!
Köpt mitt första hus och behöver lite råd om hur jag sköter hydrofor, på vilket sätt bör jag underhålla den. Både huset och hydroforen är från 79.
Stort tack på förhand!
Äldre hydrofor i ett pannrum från 1979 med mätare, rör och en pump i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Typskylt på en hydrofor från 1979, märkt med SG, rymd, arbetstryck och tillverkningsinformation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Behövs inget underhåll mer än ha koll på start och stopp av pumpen , går den bra tag och trycket ökar sakta så gör inget. Om pumpen startar och stoppar ofta, samt att manometern åker jojo snabbt upp och ner så är det för lite luft i hydrofonen. Ser även 2 filter ( björnfilter ) som är svarta, byt patronerna, finns på billiga varuhusen, tag med ett för se att dom är lika. Dom skitiga kan du spola igenom och sedan köra dom i diskmaskin, blir en extra sväng med dom då. Att lossa muttern som håller behållaren brukar gå med handkraft annars ska det vara en nyckel till det , finns ingen så det lika att köpa på varuhuset
 
  • Gilla
MayaP
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Behövs inget underhåll mer än ha koll på start och stopp av pumpen , går den bra tag och trycket ökar sakta så gör inget. Om pumpen startar och stoppar ofta, samt att manometern åker jojo snabbt upp och ner så är det för lite luft i hydrofonen. Ser även 2 filter ( björnfilter ) som är svarta, byt patronerna, finns på billiga varuhusen, tag med ett för se att dom är lika. Dom skitiga kan du spola igenom och sedan köra dom i diskmaskin, blir en extra sväng med dom då. Att lossa muttern som håller behållaren brukar gå med handkraft annars ska det vara en nyckel till det , finns ingen så det lika att köpa på varuhuset
Tusen tack att du tog dig tid att svara! ‍♀️
Filterna är jag på g med
 
Ett hett tips är att när ni åker bort en längre tid så stäng av pumpen öppna en kran någon minut. Skulle det bli en läcka så får ni inte 100 m3 vatten i huset,
 
Tack!!(y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.