Har fått uppgift om 0.5 Ohm och 800 A. Hur går det ihop? Vad anger Zför? Trodde det var Z per fas.
 
jtkarlsson skrev:
Har fått uppgift om 0.5 Ohm och 800 A. Hur går det ihop? Vad anger Zför? Trodde det var Z per fas.
Zför är impedansen mot jord.
Ik3 är 3-fasigt kortslutningsström. dvs. om du kortsluter alla 3 faser samtidigt i centralen.
 
Avrundning uppåt för både Zför och IK3, kanske?

IK-värdena säger vilken kortslutningsström som man behöver tåla, då måste man avrunda uppåt för att vara på säkra sidan efter att toleranser/variationer räknats med.

Zför påverkar utlösningstiden och måste också avrundas uppåt för att vara på säkra sidan efter att toleranser/variationer räknats med.

Om man räknar på IK3=800A så motsvarar det Zför 0,2875 ohm

Om man räknar på Zför=0,5 ohm så motsvarar det IK3 = 460A

Skillnaden är mindre än en faktor två. Det låter som avrundning. Toleranserna är kanske halvstora.

Förimpedansen räknas väl per ledare, eller räknas den för två ledare?

Eftersom IK3 är kortslutning mellan alla tre faser så får man en Y-kopplad kortslutning, alltså kan man (så länge nätet är symetriskt mellan faserna) räkna IK3 som en kortslutning till en teoretisk perfekt jord. Därav att jag ovan räknat 230V 800A = 0,2875 ohm, och då förutsätter jag alltså att förimpedansen räknas per ledare. Borde kanske heta Zför3 i så fall?
 
Redigerat:
Zför är mycket riktigt "Z per fas", dvs impedansen mellan fas och jord (PEN). Den är beräknad utifrån sämsta möjliga förhållanden (varma ledare och hög belastning i nätet) för att erhålla det sämsta möjliga värdet (det högsta). Detta för att kunna kontrollera utlösningsvillkoret - att kortslutningsströmmen alltid är så hög att säkringarna löser inom föreskriven tid vid fel mellan fas och jord.

Ik3 är däremot det högsta möjliga värdet på den ström som anläggningen kan utsättas för (inte "man"), och används för att kontrollera kortslutningshållfastheten hos överströmsskydden. Med smältsäkringar som huvudsäkring i en bostad är detta aldrig något som behöver beaktas.

Det går inte att räkna om Zför till Ik3 eller tvärtom. Vid ideala förhållanden, och där PEN har samma area som fasledarna etc kan man försöka med Uf / (Zför / ~1.5 / 2 ) ≈ Ik3. Faktorn 1.5 är osäker beroende på hur nätbolaget beräknat worst case. Man avrundar inte godtyckligt.
 
  • Gilla
yxis och 1 till
  • Laddar…
Förtydligande:
Med avrunda avsåg jag alltså att avrunda mot worst case dels för Zför och dels för IK3
 
Hej,

Dammar av en gammal tråd...

Har fått följande uppgifter från nätägaren.

" Högsta kortslutningsström vid anläggningen, Ik3 = 802 A och förimpedans, ZFör = 0,5 ohm."

Samt..
"Ik1 är c:a 328 A."

Har TN-C in och förstår inte riktigt var 328 A kommer från.

ZFör 0,5 Ohm borde väl ge 460 A.
Använder man någon faktor här?


/Thomas
 
J jtkarlsson skrev:
Hej,

Dammar av en gammal tråd...

Har fått följande uppgifter från nätägaren.

" Högsta kortslutningsström vid anläggningen, Ik3 = 802 A och förimpedans, ZFör = 0,5 ohm."

Samt..
"Ik1 är c:a 328 A."

Har TN-C in och förstår inte riktigt var 328 A kommer från.

ZFör 0,5 Ohm borde väl ge 460 A.
Använder man någon faktor här?


/Thomas
Anledningen till frågan är att jag inte får ihop siffrorna.
Har mätt Z(L-N) vid första central, till 800 mOhm. Mellan mätare och första central ligger det uppskattningsvis 25m 3x6/6 mm2.
Tycker att 300 mOhm är för mycket för min huvudledning.
Kan det vara så att ZFör är 0,7 Ohm istället (då de anger Ik1 till 328 A)?
I så fall skulle det stämma ganska bra med mina värden, utan att veta hur varm matande sida är.
När borde matande transformator och kablar vara som varmast? På sommaren med låg belastning och hög omgivningstemperatur, eller på vintern med motsatta förhållanden?



J jtkarlsson skrev:
Hej,

Dammar av en gammal tråd...

Har fått följande uppgifter från nätägaren.

" Högsta kortslutningsström vid anläggningen, Ik3 = 802 A och förimpedans, ZFör = 0,5 ohm."

Samt..
"Ik1 är c:a 328 A."

Har TN-C in och förstår inte riktigt var 328 A kommer från.

ZFör 0,5 Ohm borde väl ge 460 A.
Använder man någon faktor här?


/Thomas
 
Jag får heller inte ihop din uppgift om Ik1 från nätägaren. Värdet för Ik1 kan anges som max och min där min borde motsvara Zför. Uppgifterna från nätägaren är troligen beräknade, och 10 år gamla. Om du har ett mätvärde som du litar på så använd det istället som Zför. Se bara till att kompensera det uppmätta värdet lite, ungefär 30 % så att du får det mest ogynnsamma fallet.

Uppvärmning av kablar sker främst av belastningsström. För kablar i mark är det nog inte så stor skillnad på omgivningstemperaturen mellan sommar och vinter, beroende på hur djupt den ligger. Det kanske gör 5-10% på ledarresistansen. Som sagt, dimensionera med marginal. Man ska ju kunna använda skarvsladdar också.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag får heller inte ihop din uppgift om Ik1 från nätägaren. Värdet för Ik1 kan anges som max och min där min borde motsvara Zför. Uppgifterna från nätägaren är troligen beräknade, och 10 år gamla. Om du har ett mätvärde som du litar på så använd det istället som Zför. Se bara till att kompensera det uppmätta värdet lite, ungefär 30 % så att du får det mest ogynnsamma fallet.

Uppvärmning av kablar sker främst av belastningsström. För kablar i mark är det nog inte så stor skillnad på omgivningstemperaturen mellan sommar och vinter, beroende på hur djupt den ligger. Det kanske gör 5-10% på ledarresistansen. Som sagt, dimensionera med marginal. Man ska ju kunna använda skarvsladdar också.
Jag litar på mina mätningar.
Änvände oscilloscop och en resistiv belastning som drog ca 9 A och sen bara ohms lag.
Det jag reagerar på är att uppgiften från nätägaren verkar vara bättre än mitt uppmätta. Ska fråga igen och se om jag får samma. Ska också fråga hur 0,5 ohm och 328 A hänger ihop.


/Thomas
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.