Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Knepig tankegång. Så när ägaren X bygger om köket i bostadsrätten så att den nu får en inbyggt mikrovågsugn, en form av utrustning som den inte hade tidigare så ingår inte mikrovågsugnen när X senare säljare bostadsrätten till Y. Nej så är det ju inte.



Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Knepig tankegång. Så när ägaren X bygger om köket i bostadsrätten så att den nu får en inbyggt mikrovågsugn, en form av utrustning som den inte hade tidigare så ingår inte mikrovågsugnen när X senare säljare bostadsrätten till Y. Nej så är det ju inte.
Fortfarande gäller det som jag säger men beträffande tex ombyggnad borttagande mm så gäller att ursprungsvarorna måste återställas för det tillhör ägaren men hur löser man det här? Jo det kan ni väl gissa? Har varit branschen i stort sett i hela mitt liv så många knepiga frågor finns. Men svaret på frågan ger jag inte här.
 
H
E maria122 skrev:
Hej,
Vi har sålt vår bostadsrätt och har ganska bra koll på vad som ska lämnas i lgh vid flytt och vad vi får ta med. Ett frågetecken finns dock - vi har en garderobsvägg där vi har draperier istället för garderobsdörrar. Vi lämnar såklart takskenan men skulle vilja ta med oss själva draperierna. Nu används ju de istället för garderobsdörrar, så kanske kan köparen hävda att de är del av den fasta inredningen? Någon som har ett svar? Det är ju inte ”bara” gardiner...
Kanske kan ni sätta dit ett annat draperi? Det är nog hårfint, skenorna är fasta. Jag skulle ju inte få ta spegeldörrarna på skenor med mig vid en flytt.
 
  • Gilla
Egnahemmet49 och 1 till
  • Laddar…
En garderob räknas som fast och ska därför lämnas kvar vid försäljning. Eftersom draperiet enligt TS är en del av garderoben ska den lämnas kvar.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Maria T
H HEM2121 skrev:
Kanske kan ni sätta dit ett annat draperi? Det är nog hårfint, skenorna är fasta. Jag skulle ju inte få ta spegeldörrarna på skenor med mig vid en flytt.
Klokt svar @HEM2121 - jag skulle inte ta för givet att exempelvis draperier av Josef Frank-tyger skulle följa med en bostadsrätt/hus även om de ersätter en garderobsdörr; däremot kanske sätta upp andra enklare draperier för att funktionen av garderoben skulle vara färdig att använda tills köparen hittar ett tyg i sin smak att sy draperi av.
 
  • Gilla
josefinwa och 3 till
  • Laddar…
H
Maria T Maria T skrev:
Klokt svar @HEM2121 - jag skulle inte ta för givet att exempelvis draperier av Josef Frank-tyger skulle följa med en bostadsrätt/hus även om de ersätter en garderobsdörr; däremot kanske sätta upp andra enklare draperier för att funktionen av garderoben skulle vara färdig att använda tills köparen hittar ett tyg i sin smak att sy draperi av.
Det kan vara bra att tala om att man tänker byta ut draperiet till ett nytt och fråga om det är någon färg de föredrar så slipper det bli eventuella diskussioner sen.
 
  • Gilla
josefinwa
  • Laddar…
Claes Sörmland
S Soaringpilot skrev:
Fortfarande gäller det som jag säger men beträffande tex ombyggnad borttagande mm så gäller att ursprungsvarorna måste återställas för det tillhör ägaren men hur löser man det här? Jo det kan ni väl gissa? Har varit branschen i stort sett i hela mitt liv så många knepiga frågor finns. Men svaret på frågan ger jag inte här.
När bostadsrätten en gång har upplåtits så ligger ansvaret att hålla den i gott skick hos utövaren av bostadsrätten. Därmed kan utövaren ändra lägenheten rätt fritt (med vissa begränsningar som anges i bostadsrättslagen). Inga "återställningar" behöver någonsin göras.
 
  • Gilla
Egnahemmet49
  • Laddar…
S Sherlock skrev:
En garderob räknas som fast och ska därför lämnas kvar vid försäljning. Eftersom draperiet enligt TS är en del av garderoben ska den lämnas kvar.
Med den här tolkningen, som inte är helt dum, går det inte att byta mot ett enklare draperi utan att avtala särskilt om det.

Jag lutar nog iofs. mer åt att det är öppna hyllor som finns i lägenheten och att TS har ett draperi för dem som inte hör till bostaden.

Hur som helst skulle jag säga att det är ta med sig draperiet eller lämna det som finns nu som är (de legala) varianterna. Ett annat draperi tillför ingenting.

Det är lite som att sälja en cykel med ett fint stabilt löst lås. Antingen ingår det lås köparen sett eller inget alls; att försöka ersätta ett kvalitetstillbehör med skräp håller inte.

Sen är väl frågan av så relativt litet ekonomiskt värde att köparen inte har så mycket mer att göra än att hötta med näven åt TS nedrighet om draperiet tas med, men det är lite en annan sak. Oftast vill man ju göra rätt för sig.
 
  • Gilla
Karlia och 2 till
  • Laddar…
E
Tackar alla som orkar och vill engagera sig i min fråga :) Det lutar åt att vi lämnar draperierna men jag ville mest veta vad som gäller, det känns ju inte helt självklart faktiskt. Många har tyckt saker men jag är ännu inte klok på vad som skulle gälla rent juridiskt. Nåja detta kommer inte bli nån större sak i slutändan, både vi o köparna kommunicerar bra och trevligt
 
  • Gilla
Nageek och 1 till
  • Laddar…
E
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Med den här tolkningen, som inte är helt dum, går det inte att byta mot ett enklare draperi utan att avtala särskilt om det.

Jag lutar nog iofs. mer åt att det är öppna hyllor som finns i lägenheten och att TS har ett draperi för dem som inte hör till bostaden.

Hur som helst skulle jag säga att det är ta med sig draperiet eller lämna det som finns nu som är (de legala) varianterna. Ett annat draperi tillför ingenting.

Det är lite som att sälja en cykel med ett fint stabilt löst lås. Antingen ingår det lås köparen sett eller inget alls; att försöka ersätta ett kvalitetstillbehör med skräp håller inte.

Sen är väl frågan av så relativt litet ekonomiskt värde att köparen inte har så mycket mer att göra än att hötta med näven åt TS nedrighet om draperiet tas med, men det är lite en annan sak. Oftast vill man ju göra rätt för sig.
Inte kul att kallas ”nedrig” för att man ställer en fråga☹️Tackar i övrigt för input.
 
E
Z Zlade skrev:
Spontant tycker jag det känns sniket och småaktigt att ta med sig dem när köparna uttryckligen sagt att de gärna vill ha dem.
OK då vet jag det. Nu var det ju inte tyckande jag efterfrågade, utan om någon de facto visste.
 
Karlia
Visst vore det lättare att få svaret "det här är rätt, det där är fel" "Enligt paragraf bla bla är det korrekta att göra.."

Draperier är inte omtalade i lagen. Någon nämnde att eftersom de är istället för dörrar så skulle det kunna ses som.. Närmre än så går inte att komma. Och då blir det tyckanden. Eller klassikern "prata med köparen, försök komma överens"
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
E
Karlia Karlia skrev:
Visst vore det lättare att få svaret "det här är rätt, det där är fel" "Enligt paragraf bla bla är det korrekta att göra.."

Draperier är inte omtalade i lagen. Någon nämnde att eftersom de är istället för dörrar så skulle det kunna ses som.. Närmre än så går inte att komma. Och då blir det tyckanden. Eller klassikern "prata med köparen, försök komma överens"
Tack, ja jag är inte emot att folk ”tyckt” något gällande min fråga. Det är ju jättesnällt att nån orkar skriva! Det är bara trist när folk tycker något om en som person (småaktig, sniken, nedrig var jag visst...). Nåja sånt är livet, även i detta annars seriösa forum!
 
Karlia
Ibland får man försöka läsa med "godvilliga" ögon.

Kommentaren med nedrig var ett försök att tolka vad köparen skulle tycka om du tog med draperiet. Samtidigt som postaren konstaterade att rent juridiskt skulle köparen inte kunna göra så mycket om det hände, draperiets värde är för lågt. Och just det svaret var ett bra resonerande inlägg där problemet försökte ses ur ett juridiskt perspektiv.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Det har väl redan sagts, men det finns ingen entydig regel om vad som bör lämnas eller ej, däremot listor över vad som är praxis. Det lämpliga när det gäller otydliga fall är att vara tydlig i objektbeskrivningen om vad som lämnas och inte lämnas. Då vet köparen vad som gäller och kan anpassa sig efter det. I ert fall missade ni detta , och då det är ett gränsfall så bör ni gå köparen till mötes då ni missade att ge information. Om ni ändå tar draperiet med er så löper ni knappast någon risk, även om det skulle bedömas som ett fel så är det så litet att inget skulle kunna hända.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
N
Spontan tanke:

Då draperierna inte är monterade (endast påhängda antar jag) i fastigheten (dvs ej fastighetstillbehör) så kan ni ta med dem. Skenorna är dock fastighetstillbehör.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.