I
Hej!

För ett år sedan installerade vi en 10KW anläggning på vårat tak via ett bolag.
33st Trina Solar 330 W paneler med SolarEdge växelriktare på 10kw. Anläggningen vetter åt Öster.

Nu funderar på att utöka anläggningen med 5KW i västlig riktning, utan att byta växelriktare.
Det kommer innebära att vi tidsvis inte kommer kunna nyttja hela anläggningen eftersom växelriktaren inte klarar 15KW, samtidigt som det borde vare mindre förluster eftersom anläggningen vetter mot öst/väst.

Vi bad samma bolag om en offert på installation av 14 paneler, de ville då ha 60,000SEK efter statliga rabatter.
Bara panelerna kostar 20,000 om jag köper dem i handeln som privatperson utan rabatt, tillkommer gör kostnad för fästen och kabel.

Är det bara jag som tycker att de saltat räkningen?

Ska man göra jobbet själv och ta in en elekteriker som drar elen?
 
Kolla en solig dag om du överhuvudtaget kommer upp i 10 kW och hur mycket effekt du får ut exempelvis kl 3 på eftermiddagen.
En del Solaredge har möjlighet att ansluta två oberoende slingor. Kolla det med.
 
I
En riktigt solid dag kommer vi precis upp i 10KW, men när solen börjar krypa över andra sidan taken så förvinner förstås effekten och kl 15 har vi tappat en hel del. Det är just därför vi tänker att det inte behövs en ny växelriktare.

Frågan är mer om man ska göra jobbet själv, eller om offerten rent av är rimlig :)
 
Det ska nog gå bra att komplettera med 5 kWp paneler på tak åt väster och fortsätta använda samma växelriktare. Då får ni totalt 15 kWp paneleffekt. Ni kan nog lägga fler än 14 st paneler, kanske 20 st. Men ni måste ha minst 16 st paneler om P370 väljs på östtaket, väljer ni P404 räcker det med min 13 st P404. Se databladen för effektoptimerarna.
Den växelriktaren ni har SE10k har 2 st DC-ingångar. Titta om det inte finns 2 st lediga solarkontakter på undersidan på den! På den växelriktaren får man för SolarEdge lasta på med maximalt 13,5 kWp paneler, enligt deras datablad, men troligen om alla paneler är i samma väderstreck. Men ni kommer ju att ha paneler i två motstående väderstreck och då går det nog ändå att ha 15 kWp paneler. Ni får kolla med en beräkning med SolarEdges beräkningsprogram om programmet godkänner den kopplingen, vilket jag tror. En DC-ingång är väl nu ledig?
Ni behöver en effektoptimerare till varje ny panel. Ni behöver inte alls välja samma samma panelfabrikat som ni har nu, och inte heller samma paneleffekt(Wp).

Här är solarEdges beräkningsprogram: https://www.solaredge.com/swe/products/installer-tools/designer#/
Det är webbaserat man behöver inte ladda ner något program.

Det är möjligt att anläggningen efter utbyggnad "slår i taket" dvs är uppe i maxeffekten 10 kW AC, men skulle ha kunnat aningen mer. Men ofta händer det bara klar dag, endast sommartid och endast kring kl.12., vilket innebär att man förlorar väldigt få kWh per år. Ska ni byta växelriktare kostar ju enbart det säkert minst 20000 kr, och ingen mening.
 
Redigerat:
  • Gilla
svanteon
  • Laddar…
F
I IngaGrönaFingrar skrev:
Hej!

För ett år sedan installerade vi en 10KW anläggning på vårat tak via ett bolag.
33st Trina Solar 330 W paneler med SolarEdge växelriktare på 10kw. Anläggningen vetter åt Öster.

Nu funderar på att utöka anläggningen med 5KW i västlig riktning, utan att byta växelriktare.
Det kommer innebära att vi tidsvis inte kommer kunna nyttja hela anläggningen eftersom växelriktaren inte klarar 15KW, samtidigt som det borde vare mindre förluster eftersom anläggningen vetter mot öst/väst.

Vi bad samma bolag om en offert på installation av 14 paneler, de ville då ha 60,000SEK efter statliga rabatter.
Bara panelerna kostar 20,000 om jag köper dem i handeln som privatperson utan rabatt, tillkommer gör kostnad för fästen och kabel.

Är det bara jag som tycker att de saltat räkningen?

Ska man göra jobbet själv och ta in en elekteriker som drar elen?
60000 för 14 paneler. 4280kr/st efter bidrag. Ja, det är dyrt men tex ställning kostar lika mycket oavsett antalet paneler. Sen skall det till fäste på taket, ni skall ha optimerare, det skall dras kablar och inte helt omöjligt att det gamla taket får kopplas om lite. Men som sagt, känns dyrt.

jag funderar själv på att komplettera mina 55 paneler i östlig riktning med 3x4 eller 3x5 paneler i västlig riktning och det skulle i princip handla om halva din peng.
 
I
F fsn skrev:
60000 för 14 paneler. 4280kr/st efter bidrag. Ja, det är dyrt men tex ställning kostar lika mycket oavsett antalet paneler. Sen skall det till fäste på taket, ni skall ha optimerare, det skall dras kablar och inte helt omöjligt att det gamla taket får kopplas om lite. Men som sagt, känns dyrt.

jag funderar själv på att komplettera mina 55 paneler i östlig riktning med 3x4 eller 3x5 paneler i västlig riktning och det skulle i princip handla om halva din peng.
det var en rejäl skillnad!


Vi har inga optimerare på taket, huset är väldigt högt och inga träd runtomkring. Eller så kanske de behövs? Vet ej
 
I
A Arnodt skrev:
Det ska nog gå bra att komplettera med 5 kWp paneler på tak åt väster och fortsätta använda samma växelriktare. Då får ni totalt 15 kWp paneleffekt. Ni kan nog lägga fler än 14 st paneler, kanske 20 st. Men ni måste ha minst 16 st paneler om P370 väljs på östtaket, väljer ni P404 räcker det med min 13 st P404. Se databladen för effektoptimerarna.
Den växelriktaren ni har SE10k har 2 st DC-ingångar. Titta om det inte finns 2 st lediga solarkontakter på undersidan på den! På den växelriktaren får man för SolarEdge lasta på med maximalt 13,5 kWp paneler, enligt deras datablad, men troligen om alla paneler är i samma väderstreck. Men ni kommer ju att ha paneler i två motstående väderstreck och då går det nog ändå att ha 15 kWp paneler. Ni får kolla med en beräkning med SolarEdges beräkningsprogram om programmet godkänner den kopplingen, vilket jag tror. En DC-ingång är väl nu ledig?
Ni behöver en effektoptimerare till varje ny panel. Ni behöver inte alls välja samma samma panelfabrikat som ni har nu, och inte heller samma paneleffekt(Wp).

Här är solarEdges beräkningsprogram: [länk]
Det är webbaserat man behöver inte ladda ner något program.

Det är möjligt att anläggningen efter utbyggnad "slår i taket" dvs är uppe i maxeffekten 10 kW AC, men skulle ha kunnat aningen mer. Men ofta händer det bara klar dag, endast sommartid och endast kring kl.12., vilket innebär att man förlorar väldigt få kWh per år. Ska ni byta växelriktare kostar ju enbart det säkert minst 20000 kr, och ingen mening.

Hej,

fel av mig, det är en goodwee vi har!

https://solarshop.pk/product/goodwe-10kw-on-grid/

den har 4 ingångar och ingen är ledig!
 
Inte bra att ge falsk uppgift att ni har SolarEdge, när ni verkligheten inte har det utan en kina-växelriktare.
 
F
I IngaGrönaFingrar skrev:
Hej,

fel av mig, det är en goodwee vi har!

[länk]

den har 4 ingångar och ingen är ledig!
ok, det är bra att veta. SolarEdge förutsätter optimerare på taket så jag antog att det var det som behövdes.
 
I IngaGrönaFingrar skrev:
Hej,

fel av mig, det är en goodwee vi har!

[länk]

den har 4 ingångar och ingen är ledig!
GoodWe 10kW har två MPPT, så din befintliga anläggning är uppdelad på två strängar. Problemet är att du inte kan köra 33 paneler i en sträng, och de 14 nya i den andra. Det blir väldigt hög belastning på en MPPT. För öst/väst på befintlig växelriktare borde ett antal paneler flyttas över till andra sidan taket, vilket förstås är mycket arbete.

Alternativet är en större växelriktare som klarar tre strängar.
 
F
D deBrissac skrev:
GoodWe 10kW har två MPPT, så din befintliga anläggning är uppdelad på två strängar. Problemet är att du inte kan köra 33 paneler i en sträng, och de 14 nya i den andra. Det blir väldigt hög belastning på en MPPT. För öst/väst på befintlig växelriktare borde ett antal paneler flyttas över till andra sidan taket, vilket förstås är mycket arbete.

Alternativet är en större växelriktare som klarar tre strängar.
Tyvärr och troligtvis sant då många (men inte alla) ”GoodWee” bara klarar 11-12A per MPPT Hade det varit en ”riktig” växelriktare som klarat 20-25A på åtminstone en MPPT så är det bara att det är ojämnt antal som ställer till det. 32 paneler (eller 34 paneler) hade fungerat utmärkt att köra på 2x16 (eller 2x17) på en MPPT och sen andra sidan på Den andra trackern.
 
F fsn skrev:
Tyvärr och troligtvis sant då många (men inte alla) ”GoodWee” bara klarar 11-12A per MPPT Hade det varit en ”riktig” växelriktare som klarat 20-25A på åtminstone en MPPT så är det bara att det är ojämnt antal som ställer till det. 32 paneler (eller 34 paneler) hade fungerat utmärkt att köra på 2x16 (eller 2x17) på en MPPT och sen andra sidan på Den andra trackern.
Jag erkänner att jag generaliserade lite, men de två modeller på 10kW från GoodWe som vi brukar installera klarar bara 11A och runt 900V per MPPT.
Om anläggningen planeras rätt från början är det ju inget problem, vet man att kunden planerar att utöka framöver måste man ju ta hänsyn till det vid val av växelriktare.

En ett år gammal växelriktare är inte förbrukad och borde gå att sälja vidare. Sedan kan man ju välja en annan tillverkare om man vill det.
 
precis, sälj kines-växelriktaren skaffa istället en kvalitetsväxelriktare Fronius Symo 15.0-3M, på 15 kW. Då kan du ta bort en(eller lägga till 1 st) panel på östtaket och sedan parallellkoppla 2 x 16. (eller 2 x 17).
De nytillkommande 14 st panelerna på västtaket seriekopplas och in på den andra MPPT:n på Froniusen. Ja du kan ha upp till ca 22 st på västtaket. Eller ännu fler, men då även parallellkoppling på västtaket. Det går bra på den växelriktaren. Men det bör kollas med Fronius beräkningsprogram,
https://fronius.solarconfigurator.de/solar.configurator/quick
 
Redigerat:
F
A Arnodt skrev:
precis, sälj kines-växelriktaren skaffa istället en kvalitetsväxelriktare Fronius Symo 15.0-3M, på 15 kW. Då kan du ta bort en(eller lägga till 1 st) panel på östtaket och sedan parallellkoppla 2 x 16. (eller 2 x 17).
De nytillkommande 14 st panelerna på västtaket seriekopplas och in på den andra MPPT:n på Froniusen. Ja du kan ha upp till 21 st på västtaket. Eller ännu fler, men då även parallellkoppling på västtaket. Det går bra på den växelriktaren.
Absolut så. Men 21st bara, vad är det för spänning på panelerna nu för tiden? Jag har 23st i serie och, förvisso bara 305W men det hade jag haft med 330W i samma serie med.
 
I
Jag har nu konstaterat att det inte finns utrymme för att koppla på en tredje slinga på växelriktaren, blir att byta den om vi vill utöka med fler paneler.

9700KW på ett år på en 10KW anläggning är ändå OK, vi nöjer oss så långt

tack för alla svar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.