Jag är på jakt efter en utgåva av teknikböcker från 60-talet. Det var röda böcker i 6-10 band (vet ej). Titeln innehöll ordet teknik och visade arbetsbeskrivningar på små projekt för hemmatillverkning. Någon här som vet något eller kanske innehar bokserien?
 
Kan det vara en bokserie under samlingsnamnet Tekno, från Teknografiska Institutet som du menar? Gavs ut på 50-talet.
De är i alla fall röda och inbundna.
Röd inbunden bok från Teknografiska Institutet med titeln 'Teknos SVETS' på ryggen mot beige bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
janol
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Kan det vara en bokserie under samlingsnamnet Tekno, från Teknografiska Institutet som du menar? Gavs ut på 50-talet.
De är i alla fall röda och inbundna.
[bild]
Javisst är det de serien. Är du ägare till den?
 
janol janol skrev:
Javisst är det de serien. Är du ägare till den?
Nej, tyvärr. Men det brukar finnas exemplar på Tradera och loppisar och sånt. Nu vet du i alla fall vad du ska leta efter. Finns en blå bokserie från Tekno's också men den är mer inriktad på fordonsteknik.
 
janol janol skrev:
Javisst är det de serien. Är du ägare till den?
Tack snälla. Letar efter en beskrivning på en gunghäst för barn som jag en gång byggde på 80-talet utifrån ritningen från en Teknos bok. Den boken har jag tyvärr inte kvar.
 
janol janol skrev:
Jag är på jakt efter en utgåva av teknikböcker från 60-talet. Det var röda böcker i 6-10 band (vet ej). Titeln innehöll ordet teknik och visade arbetsbeskrivningar på små projekt för hemmatillverkning. Någon här som vet något eller kanske innehar bokserien?
Nu vet jag att det är Teknos bokserie ’Teknik och hobby’ i sex band som utgavs 1960. Önskar komma i kontakt med någon som är ägare av bokserien.
 
Kolla bokbörsen.se vissa av böckerna finns där.
Brukar handla där och har vid ett tillfälle kunnat köpa en gammal bok helt oläst. Hur jag vet, jo jag fick sprätta den.
 
  • Gilla
janol
  • Laddar…
Kanske finns dom på biblioteket?
Har själv läst och lånat dessa tekno-böcker en gång i tiden.

Annars är som sagt bokbörsen ett bra stället att kolla på.
 
E etompau skrev:
Kanske finns dom på biblioteket?
Har själv läst och lånat dessa tekno-böcker en gång i tiden.

Annars är som sagt bokbörsen ett bra stället att kolla på.
Universitetsbiblioteken har ju allt utgivet, dock kan det ju vara knepigt med "hemlån" om man inte bor nära ett sådant.
 
Fick du någon träff på Bokbörsen? Jag kollade bara den om "Svets" som fanns till salu.
 
A AndersS skrev:
Fick du någon träff på Bokbörsen? Jag kollade bara den om "Svets" som fanns till salu.
A AndersS skrev:
Fick du någon träff på Bokbörsen? Jag kollade bara den om "Svets" som fanns till salu.
Skall kolla biblioteken här på Gotland först Det är ett band av de sex som heter teknik och hobby med utgivningsår 1960. Det är bara det att jag inte vet vilket band beskrivningen fanns i. En barngunga i form av gunghäst men inte en sådan med medar.
 
janol janol skrev:
Nu vet jag att det är Teknos bokserie ’Teknik och hobby’ i sex band som utgavs 1960. Önskar komma i kontakt med någon som är ägare av bokserien.
Nu är jag här 3 år senare. Jag har den serien, har intresset svalnat? 🙂
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.