Lars E Jonsson Lars E Jonsson skrev:
Ursäkta men ett sådant "bullshit" svar! Marken behöver täckas och plantan kan växa in i hus.

"Parkslide är besvärlig att bekämpa. Det finns idag inga metoder som innebär att man får bort parkslide från sin mark på kort sikt. Vid bekämpning krävs ofta en kombination av flera metoder för att få effekt. En kombination av skördande av växtens ovanjordsdelar följt av täckning med markduk och slutligen täckning med ett 30 cm lager jord eller grus kan möjligen lugna ner växten. Det görs enklast när plantan fortfarande är liten. Undvik grävning och rotkapning då det finns risk att nya skott skjuter upp."

"Växtavfallet bör tas om hand direkt för att undvika spridning. Hantera växtavfallet försiktigt. Det får inte läggas på komposten eller lämnas i vatten, skog eller mark, eftersom det innebär en stor spridningsrisk. Lägg växtavfallet i plastsäckar. Hör med din kommun om de tar emot växtmaterial från invasiva främmande arter för FÖRBRÄNNING vid återvinningsstationerna eller om du kan förbränna dem i din trädgård. Lägg aldrig växtdelar från parkslide i facket för trädgårdsavfall på återvinningscentralen."

"Parkslide har även negativa effekter på ekosystemtjänster (exempelvis kan områden växa igen så man inte kan promenera där, trädgårdar kan inte odlas längre) och begränsar möjligheten till markanvändning. DE KRAFTIGA RÖTTERNA KAN TRÄNGA IN I BYGGNADER OCH VATTENLEDNINGAR, vilket orsakar skador som kan få stora ekonomiska konsekvenser."

[länk]

Där jag bor har kommunen nu i flera år försökt bekämpa parkslide på flera ställen utan att lyckas. Det är ett h-vete. Om man inte kombinerar nerklippning med att täcka över marken för att förhindra att växten får solljus så klarar man det aldrig. Denna överteckning behöver dessutom vara över flera säsonger.
Det tycks snarare vara de som inte täcker och bränner som lyckas. Det är inte nyckel åtgärder. Men det är bra att man utvärderar olika metoder. Även om vissa verkar tämligen ogenomtänkta.
 
  • Gilla
Spoz och 2 till
  • Laddar…
Lars E Jonsson Lars E Jonsson skrev:
Ursäkta men ett sådant "bullshit" svar! Marken behöver täckas och plantan kan växa in i hus.

"Parkslide är besvärlig att bekämpa. Det finns idag inga metoder som innebär att man får bort parkslide från sin mark på kort sikt. Vid bekämpning krävs ofta en kombination av flera metoder för att få effekt. En kombination av skördande av växtens ovanjordsdelar följt av täckning med markduk och slutligen täckning med ett 30 cm lager jord eller grus kan möjligen lugna ner växten. Det görs enklast när plantan fortfarande är liten. Undvik grävning och rotkapning då det finns risk att nya skott skjuter upp."

"Växtavfallet bör tas om hand direkt för att undvika spridning. Hantera växtavfallet försiktigt. Det får inte läggas på komposten eller lämnas i vatten, skog eller mark, eftersom det innebär en stor spridningsrisk. Lägg växtavfallet i plastsäckar. Hör med din kommun om de tar emot växtmaterial från invasiva främmande arter för FÖRBRÄNNING vid återvinningsstationerna eller om du kan förbränna dem i din trädgård. Lägg aldrig växtdelar från parkslide i facket för trädgårdsavfall på återvinningscentralen."

"Parkslide har även negativa effekter på ekosystemtjänster (exempelvis kan områden växa igen så man inte kan promenera där, trädgårdar kan inte odlas längre) och begränsar möjligheten till markanvändning. DE KRAFTIGA RÖTTERNA KAN TRÄNGA IN I BYGGNADER OCH VATTENLEDNINGAR, vilket orsakar skador som kan få stora ekonomiska konsekvenser."

[länk]

Där jag bor har kommunen nu i flera år försökt bekämpa parkslide på flera ställen utan att lyckas. Det är ett h-vete. Om man inte kombinerar nerklippning med att täcka över marken för att förhindra att växten får solljus så klarar man det aldrig. Denna överteckning behöver dessutom vara över flera säsonger.
Det tycks snarare vara de som inte täcker och bränner som lyckas. Det är inte nyckelåtgärder. Men det är bra att man utvärderar olika metoder. Även om vissa verkar tämligen ogenomtänkta.

Transporter är bra att undvika. De medför en risk för spridning.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Folks reaktioner här är vad som är skrämmande! Har parkslide nära vår tomt och på ett par grannfastigheter. Beståndet har inte rört på sig under de 20-30 år som det stått och under de två säsonger jag börjat ta alla skott har inga nya utlöpare dykt upp. Grannarna har ryckt och lagt tidningspapper på och har inga större problem. En vän som är mäklare har märkt att folk försöker förhandla utifrån liknande skräckretorik som i den här tråden, men mycket är spökhistorier och spekulationer. Om du har läst på och följt detta ett tag så märker du att oerhört få konkreta fall dyker upp. Något ödehus i Åsa där det växer inomhus, något 100 år gammalt torp där det tagit sig in - inte överdrivet många välskötta eller nybyggda villor. Storbritannien tas återkommande upp som exempel - det är en helt annan biotop, helt andra jordarter, helt andra byggnormer. Ska vi vara oroliga för termiter i Sverige eftersom de är skadedjur i andra länder? Diskussionen måste sansas! Ja, det är en livskraftig växt som ska tas på allvar, men det är en jäkla växt. Vill du köpa ett hus som har parkslide på tomten? Köp det, men räkna med lite jobb. Det är genuint ledsamt om folk där ute förlorar stora pengar på denna överdrivna rädsla - och dessutom att folk avstår kanske sina drömboenden. Sluta sprid onödig oro.
 
  • Gilla
  • Älska
Jakobk och 11 till
  • Laddar…
J sandyoh skrev:
Hej,
Köpte en sommarstuga i mars. Fick då information om att det funnits parkslide på tomten men att förra ägarna ska ha tagit bort den och den finns inte längre. Nu ser jag att flera skott håller på att komma upp. Går det häva köpet, eller att förra ägarna står för saneringskostnaderna? Vad är mina rättigheter i detta?
Mvh
Sandra


varför är detta hela världen? Går ju att föda själv?
 
Hus tomte
Undra :thinking: vart rälsen tog vägen :crysmile:

ja lutar mej bakåt me kall:beer: å njuter istället
 
  • Haha
nissenhj
  • Laddar…
För ett antal år sedan hade min granne (en äldre trevlig man, nu avliden) en stor Parkslide växt mot min tomt. Upplyste grannen om denna växt och då gick han med på att ta bort den.
Jag hade den sommaren hyrt en mini grävare och passade då på att gräva upp plantan till rot nivå max en halvmeter.
Sorterade ut rötterna som vi såg och jämnade ut och sådde med gräs.
Året efter kom några skott utanför det grävd området in på min tomt.
Tog då spaden och grävde upp roten vid varje skott. Efter några år var växten borta.
Idogt arbeta som sammanlagt tog kanske 40 timmar under alla år.
Det går att få bort med stor insats i början och därefter underhåll ett antal år.
 
  • Gilla
liran och 4 till
  • Laddar…
Jag skulle tyda informationen om att "Parkslide har förekommit" som en friskrivning snarare än en garanti.
Jämför med om det stått "Parkslide har inte förekommit"!
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
P Proffstyckaren skrev:
Håller dett forum på att spåra ur?
När en medlem frågar efter råd så borde ju detta tas seriöst.
Så många lustigkurrar samt killgissningar.
Skärpning önskas då det är så många seriösa och duktiga medlemmar som verkligen försöker att svara hjälpsamt.
Jag har full förståelse! Har själv brottats med parkslide och det var en tröstlöst kamp. Jag höll efter med gräsklipparen för att aldrig ge den en chans. Efter att besökt tomten senare så märkte jag att de nya hyresgästerna inte gjort samma sak... Jösses vad det såg ut. Jag hyrde av en statlig myndighet som inte var blixtsnabba på att hjälpa till. Håll efter med gräsklipparen. Gräv och elda upp rötterna. Du behöver inte ta allt samma år, men var envis och ge inte upp! Njut av stugan!
 
Nicke Nyfiken
D Daniel 109 skrev:
Nej, växtdelar behöver i te eldas. Marken behöver inte täckas och den växer inte in i hus. Men visst är den seg att bli av med.
När man läser dina inlägg i tråden så verkar du veta precis allt om Parkslide, i alla fall vet du mer än de som jobbar professionellt med växtskydd och parkanläggningar.

Så kan du inte stilla vår nyfikenhet och svara på frågan som ställts tidigare i tråden, om hur du skaffat dig dessa oerhört djupa kunskaper och erfarenheter kring Parkslide?
 
  • Gilla
Spirit78 och 4 till
  • Laddar…
Inte för att vara nedvärderande. Men de som jobbar med parkförvaltning brukar inte vara de skarpaste knivarna i lådan.

Jag har läst det jag kommit över. Jag förstår hur växter fungerar. Det är knappast komplicerat. De flesta häver bara ur sig något de hört.

Tyvärr tycks även mycket ”officiell” information bygga på liknade information.

Men nej, jag har ingen lång biologutbildning att hänvisa till om det var det du önskade.
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
R
Nu handlar återigen nästan alla inlägg om hur man blir av med parkslide, trots att TS fråga inte alls gällde hur man blir av med parkslide.

Vill man tipsa om hur man blir av med parkslide kanske man kan göra det någon av de femtiotremiljarderfemtiosju andra trådar här och på andra forum som handlar om just detta. Om man diskuterar den fråga som faktiskt ställdes istället för att spåra ur varenda gång så skulle det bli lite mindre rörigt här.
 
  • Gilla
-MH- och 5 till
  • Laddar…
J sandyoh skrev:
Hej!

Vill tacka de som kommit med bra tips och råd kring situationen.

Jag var kanske lite luddig i min fråga, men för er som det har stuckit i ögonen av att tänka på häva köp vill jag poängtera att jag endast frågade vad mina rättigheter är, kan jag häva? Kan jag få ersättning? Kan jag göra ingenting? Som exempel på olika alternativt. Ingenstans har jag sagt att jag tror att jag kan häva eller vill häva. Jag förstår också att det inte finns några garantier i livet, men mina tankar gick som så att både mäklare och säljare har poängterat flera gånger att växten är borta så ska den vara borta - sen var jag lite blåögd nog att inte få in det som en klausul i kontraktet. Jag tror kanske inte jag har så mycket att hämta från mäklare och säljare, men då det är fler saker som säljaren inte varit helt ärlig med så kände jag instinktivt att jag inte ville de skulle komma undan med allt. Det är bl.a. därav min fråga, och frågan kom även ur en rädsla att växten ska skada huset då den växer precis intill, och det för mig är det stora problemet.

Det har varit intressant att se att frågan kunde engagera så, på ett eller annat sätt. Jag känner att jag vet lite hur läget ser ut nu, och vill tacka igen för många kloka synpunkter och för att ni som kommit med konstruktiva svar har tagit er tiden!
Ett tips kan ju vara att försöka få mäklare eller säljare att ge dig det i skrift. Du skriver helt enkelt ett mejl och frågar hur säljaren gått till väga för att utrota (som de sa innan kontraktsskrivning). Nämn inte inledningsvis att den kommit tillbaka. Du får beskrivning på vad som gjorts och skriftlig bekräftelse på vad som sagts.
 
  • Gilla
jonas_da
  • Laddar…
R bossebyggarn skrev:
Nu handlar återigen nästan alla inlägg om hur man blir av med parkslide, trots att TS fråga inte alls gällde hur man blir av med parkslide.

Vill man tipsa om hur man blir av med parkslide kanske man kan göra det någon av de femtiotremiljarderfemtiosju andra trådar här och på andra forum som handlar om just detta. Om man diskuterar den fråga som faktiskt ställdes istället för att spåra ur varenda gång så skulle det bli lite mindre rörigt här.
Det kanske beror på alla trådar om att häva köp eller få ersättning genom att åberopa Dolda Fel inte kommer nånstans. Bättre angripa problemet och få bort växten som i sig går att göra. Dolda fel är bra mycket mer kostsamt och slitande än att gräva bort växten.
Iof kunde man ju svarat bara det och att undersökningsplikt och upplysningsplikt är en vågskål som väger exakt lika och aldrig faller åt något håll. Mycket mindre smärtsamt att låta bli den vägen och bara ta bort växten, anser iaf jag. Häva köpet pga det kommer inte bli bra
 
  • Älska
nissenhj
  • Laddar…
J sandyoh skrev:
Hej,
Köpte en sommarstuga i mars. Fick då information om att det funnits parkslide på tomten men att förra ägarna ska ha tagit bort den och den finns inte längre. Nu ser jag att flera skott håller på att komma upp. Går det häva köpet, eller att förra ägarna står för saneringskostnaderna? Vad är mina rättigheter i detta?
Mvh
Sandra
Hej.
Varningarna för parkslide verkar vara lite hysteriska ibland. På vår sommarstugetomt har vi ett bestånd som har stod där när vi köpte stugan för 25 år sedan. Det fungerar som insynsskydd och som förvaringsplats för gräsklippare skottkärra och dyligt på sommarhalvåret. Om vi hade velat utrota det så hade det varit jobbigt eftersom det är mycket sten där det växer. Det enklaste sättet att utrota ett bestånd är nog att anlägga en gräsmatta där det växer. Vårt bestånd slår enstaka skott ungefär en meter ut i gräsmattan. Skotten blir omkr 10 cm höga på en vecka mellan klippningarna. Beståndet är 3 m från närmsta hus som skyddas av gräsmatta. Om jag hadede haft något skott alldeles upp till huset så hade jag bekämpat det fysiskt eller kemiskt. Mycket har skrivits om bekämpning. Bl. a. har ett examensarbete skrivits i Lund om parkslide där olika bekämpningsmetoder disskuteras. Vårt bestånd har inte spridit sig trots att jag i början tog jord därifrån till rabatter. Numera är jag försiktig med det. Om jag bryter upp den vedartade delen av dess rotsystem så låter jag den ligga till tork på ett säkert ställe innan jag använder den som ved.
J sandyoh skrev:
Hej,
Köpte en sommarstuga i mars. Fick då information om att det funnits parkslide på tomten men att förra ägarna ska ha tagit bort den och den finns inte längre. Nu ser jag att flera skott håller på att komma upp. Går det häva köpet, eller att förra ägarna står för saneringskostnaderna? Vad är mina rättigheter i detta?
Mvh
Sandra
J sandyoh skrev:
Hej,
Köpte en sommarstuga i mars. Fick då information om att det funnits parkslide på tomten men att förra ägarna ska ha tagit bort den och den finns inte längre. Nu ser jag att flera skott håller på att komma upp. Går det häva köpet, eller att förra ägarna står för saneringskostnaderna? Vad är mina rättigheter i detta?
Mvh
Sandra
J sandyoh skrev:
Hej,
Köpte en sommarstuga i mars. Fick då information om att det funnits parkslide på tomten men att förra ägarna ska ha tagit bort den och den finns inte längre. Nu ser jag att flera skott håller på att komma upp. Går det häva köpet, eller att förra ägarna står för saneringskostnaderna? Vad är mina rättigheter i detta?
Mvh
Sandra
 
  • Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
M maglub skrev:
Parkslide rör upp känslor och de som inte haft växten själv har svårt att förstå problemet.

man utrotar nämligen inte parkslide. Den kommer tillbaka. Att tro att den är borta för att man inte ser den just nu eller på ett par år är synd nog fel.
.
Växten har funnits i landet i över hundra år så varför har den plötsligt blivit så farlig nu kan man undra?
Vi har såna och jag ser inte växten som något problem. Det är svårare att hålla maskrosorna borta än att plocka bort ett och annat skott då och då. Utseendet skiljer sig från se flesta andra växter så de är lätta att upptäcka. De växer vid fritidshuset vi köpte förra året också och jag skulle inte komma på tanken att häva köpet pga detta.
Visa ett hus som rasat pga parkslide och jag kanske omprövar min åsikt. :)
 
  • Gilla
  • Älska
Antropocen och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.