Har en nibe vvm 320 eller 325,utedel f2120.

Separata slingor med avstängningsventiler tlll respektive slinga. På sommaren, blir det väldigt varmt på boplan, källaren är sval och skön men lite rå. Skulle vilja kunna köra källarradiatorerna på låg temp för att få bort det råa.
Men, jag har utgivare till pumpen, och en givare på boplan.
Jag vill få pumpen att producera och cirkulera varmvatten även på sommaren, till källaren.. Hur gör jag det lättast?
 
En tank kan eventuellt behövas beroende på volymen av radiatorvatten i källaren. Låt slingan i källaren vara öppen och stäng andra slingor (förutom badrum?). Sätt lägsta inställning på framledningstemperatur till t.ex. 26 grader i menyn och prova dig fram vilken temperatur som räcker.
 
J Josth skrev:
En tank kan eventuellt behövas beroende på volymen av radiatorvatten i källaren. Låt slingan i källaren vara öppen och stäng andra slingor (förutom badrum?). Sätt lägsta inställning på framledningstemperatur till t.ex. 26 grader i menyn och prova dig fram vilken temperatur som räcker.
Hur vet jag om en tank kommer att behövas? Varför skulle en sådan behövas?
 
Kör man en värmepump mot en för liten volym värmevatten kan det bli väldigt många start och stopp som sliter på kompressorn. 20 liter per kW tror jag rekommendationen är om jag minns rätt. Därför har man i princip alltid rekommenderat tank om man bara vill ha värme i badrumsgolvet eller källaren på sommaren. Nu är dock F2120 varvtalsstyrd så jag skulle lyssnat med NIBE vad deras rekommendation är för den modellen.
 
  • Gilla
svensson407
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.