En fråga till TS. Vad hade ni för värme innan ni satte in Niben. Kunde ni spola mer varmvatten då.?
 
E ESM81 skrev:
En fråga till TS. Vad hade ni för värme innan ni satte in Niben. Kunde ni spola mer varmvatten då.?
Vi hade en 30 år gammal elpanna med tillhörande varmvatten beredare. Vi kunde absolut spola mer varmvatten med den gamla beredaren.
 
Storlek på beredare?
200liter? 3kw?
Om du då hade 70-75 grader i den så får du ut betydligt mer vv där. Dessutom så värmer vvb bara varmvatten då den inte behöver ta hänsyn till värmen.
Termostaten på beredare hade troligen en diff på ca 5 grader vilket betyder att den troligen börjar värma med 3kw redan vid 65-70 grader.
 
Jag kollade nu när jag duschade och blev lite fundersam. Det står att elpatronen är blockerad. Det borde den väll inte vara då jag aktiverat stort behov av varmvatten? Dessutom bara inställd på 16A. Vi har 20 A så låter dumt att pumpen begränsar sig till lägre A.
 
Vitsen med värmepump är att elpatron inte ska vara i. Vist på vintern behövs den men knappast vid den här tiden på året.
 
Har du strömvakt monterad i elcentralen? Annars kvittar det vad den är ställd på, men 16 A måste räcka på denna lilla pumpen.
 
E EmelieW skrev:
Jag kollade nu när jag duschade och blev lite fundersam. Det står att elpatronen är blockerad. Det borde den väll inte vara då jag aktiverat stort behov av varmvatten? Dessutom bara inställd på 16A. Vi har 20 A så låter dumt att pumpen begränsar sig till lägre A.

Det känns ju uppenbart att elpatronen är blockerad på ett eller annat sätt. Eftersom du önskar högre varmvattenkapacitet bör du prova att ändra inställningarna för tillsats. Har du valt driftläge auto eller manuellt? Om du har valt auto väljer den energioptimerad drift. Väljer du manuellt kan du göra egna val. Under meny 4.30.1 till 4.30.3 går att ändra inställningar för driftprioritering, stopp av tillsats, startdifferens tillsats samt differens mellan tillsatssteg.
 
S Skyflakes skrev:
Det känns ju uppenbart att elpatronen är blockerad på ett eller annat sätt. Eftersom du önskar högre varmvattenkapacitet bör du prova att ändra inställningarna för tillsats. Har du valt driftläge auto eller manuellt? Om du har valt auto väljer den energioptimerad drift. Väljer du manuellt kan du göra egna val. Under meny 4.30.1 till 4.30.3 går att ändra inställningar för driftprioritering, stopp av tillsats, startdifferens tillsats samt differens mellan tillsatssteg.
Tack. Kollade precis och den är inställd på auto. Går man in i 4.30.1 så står det ”vill du ändra fabriksinställningarna”. Är det något man vågar göra på egen hand?
 
E ESM81 skrev:
Har du strömvakt monterad i elcentralen? Annars kvittar det vad den är ställd på, men 16 A måste räcka på denna lilla pumpen.
Är det samma som jordfelsbrytare?
 
E EmelieW skrev:
Är det samma som jordfelsbrytare?
Nej.

Blev nu helt övertygad att det inte är fel på värmepumpen.:cool:
 
E ESM81 skrev:
Nej.

Blev nu helt övertygad att det inte är fel på värmepumpen.:cool:
Fel inställningar?
 
Förmodligen är värmepumpen inställd på lägsta nivå på snålvarianten från fabrik då allt är så skitnödigt idag. Så meningen är att du ska springa genom duschen och fortsätta springa så du självtorkar så slipper du tvätta handdukar. För annars kan Gotland få torka..

Gå igenom alla inställningar. Låt elpatron få gå om den behöver det. Höj tanktemp samt minska hysteres. Sen kollar du hur det blev.
Det är kaffepengar i sammanhanget då komfort får kosta lite anser jag.
 
  • Gilla
useless och 1 till
  • Laddar…
Strömvakt. Inte samma som jordfelsbrytare. Enkelt förklarat är det en givare som känner strömmen på varje inkommande fas i elcentralen och som är kopplad till din värmepump. Om husets totala förbrukning på en fas blir högre än inställt amper så tillåter den ej elpatron att jobba.
Det kan ju vara andra saker i huset som tillfälligt tar el tex tvätt, bastu eller motorvärmare och då ska inte huvudsäkringen gå.
 
E ESM81 skrev:
Strömvakt. Inte samma som jordfelsbrytare. Enkelt förklarat är det en givare som känner strömmen på varje inkommande fas i elcentralen och som är kopplad till din värmepump. Om husets totala förbrukning på en fas blir högre än inställt amper så tillåter den ej elpatron att jobba.
Det kan ju vara andra saker i huset som tillfälligt tar el tex tvätt, bastu eller motorvärmare och då ska inte huvudsäkringen gå.
Okey, detta ska jag kolla upp.
 
E EmelieW skrev:
Okey, detta ska jag kolla upp.
Allt detta tycker man ju att installatören borde ha koll på, speciellt när du beskriver ditt problem.
 
  • Gilla
Immobil och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.