Jag börjar redan att på soliga dagar märka att vårt nya hus blir väldigt varmt på soliga dagar, och jag har lite ångest för hur sommaren ska bli. Vi har stora fönsterytor mot syd, och detta är säkerligen en del av problematiken. En annan del av problematiken är att alla fönster öppnas inåt, så det är väldigt opraktiskt att öppna dom (min fru gillar att inreda fönsterbrädorna med blommor och prydnadssaker).

Hur skulle ni tänk kring att överleva inhyser på sommaren? Det är ett nybyggd murhus med frånluftsvärmepump från Nibe.

En idé jag har är att montera markiser på sydfönstren. Sen funderar jag på man kan installera fläktar i tilluftsdonen för att trycka in mer luft, som alternativ till att öppna fönstren?
 
Ole Utne Ole Utne skrev:
Jag börjar redan att på soliga dagar märka att vårt nya hus blir väldigt varmt på soliga dagar, och jag har lite ångest för hur sommaren ska bli. Vi har stora fönsterytor mot syd, och detta är säkerligen en del av problematiken. En annan del av problematiken är att alla fönster öppnas inåt, så det är väldigt opraktiskt att öppna dom (min fru gillar att inreda fönsterbrädorna med blommor och prydnadssaker).

Hur skulle ni tänk kring att överleva inhyser på sommaren? Det är ett nybyggd murhus med frånluftsvärmepump från Nibe.

En idé jag har är att montera markiser på sydfönstren. Sen funderar jag på man kan installera fläktar i tilluftsdonen för att trycka in mer luft, som alternativ till att öppna fönstren?
Markiser är A och O för att sänka innertemperaturen, börja där!
 
  • Gilla
Riemann
  • Laddar…
sunnis
Jag skulle nog inte montera fläktar i tilluftsdonen. Har man en frånluftsvärmepump är det viktigt att ventilationen är i balans.

Har själv ett nybyggt hus med mycket fönster, jag monterade en lvp och kör kyla på sommaren, den går i princip dygnet runt på full effekt under den varmaste månaden.
 
mikethebik mikethebik skrev:
Markiser är A och O för att sänka innertemperaturen, börja där!
Ja jag har börjat planera för en pergola nu med utdragbart tygtak. Det verkar kunna bli billigare än 8 meter bred markis

sunnis sunnis skrev:
Jag skulle nog inte montera fläktar i tilluftsdonen. Har man en frånluftsvärmepump är det viktigt att ventilationen är i balans.

Har själv ett nybyggt hus med mycket fönster, jag monterade en lvp och kör kyla på sommaren, den går i princip dygnet runt på full effekt under den varmaste månaden.
Vad är en lvp?
 
En del använder LVP som förkortning på LLVP som står för luftluftvärmepump som dels kan värma ett hus men också kyla ett hus via sin fläktkonvektor.
 
Stora fönster i söderläge är härligt men värmeinstrålningen kan bli brutal. Jag har monterat eldrivna markiser med sol och vindsensor. Det gör stor skillnad.
Min upplevelse är dock att problemet faktiskt blir mindre under högsommaren, eftersom solen står högt när den är i syd.
 
Vi har tonade rutor mot syd/väst. Vet ej hur många procent men det kan jag rekommendera.
Hade gärna haft markiser men det är ett par kilometer öppna fält som närmsta granne och det kan blåsa rejält här så det är en tveksam installation just här.
 
Vi har stora fönsterpartier mot sydväst så det blir mycket solinstrålning, gammalt 70-talshus. Medicinen är delvis markiser som nämnts, vi har även bytt fönster och det hindrar en hel del IR-strålning att komma in. Toppat med en LLVP av bra sort så kan vi ha det max 25 grader överallt under sommarmånaderna även när det är som varmast för några somrar sedan, oftast kan man ha det på 23 grader. Lättare att hålla kyligt i källaren såklart. Man måste komma ihåg att inte ha altandörrar och fönster öppna mer än nödvändigt.

En stor del av upplevelsen av värme inomhus handlar om luftfuktighet som måste hållas nere för att det ska bli drägligt. En LLVP gör just detta i tillägg till att kyla luften, avfuktar enorma mängder per dygn som rinner ut i kondensslangen utanför kåken. Bara avfuktningen gör att man tycker relativt höga temperaturer känns ok.
 
Ole Utne Ole Utne skrev:
Jag börjar redan att på soliga dagar märka att vårt nya hus blir väldigt varmt på soliga dagar, och jag har lite ångest för hur sommaren ska bli. Vi har stora fönsterytor mot syd, och detta är säkerligen en del av problematiken. En annan del av problematiken är att alla fönster öppnas inåt, så det är väldigt opraktiskt att öppna dom (min fru gillar att inreda fönsterbrädorna med blommor och prydnadssaker).

Hur skulle ni tänk kring att överleva inhyser på sommaren? Det är ett nybyggd murhus med frånluftsvärmepump från Nibe.

En idé jag har är att montera markiser på sydfönstren. Sen funderar jag på man kan installera fläktar i tilluftsdonen för att trycka in mer luft, som alternativ till att öppna fönstren?
Vilken modell på värmepumpen har ni?
 
L lordi skrev:
Vilken modell på värmepumpen har ni?
Nibe F370
 
MarwinD MarwinD skrev:
Vi har tonade rutor mot syd/väst. Vet ej hur många procent men det kan jag rekommendera.
Hade gärna haft markiser men det är ett par kilometer öppna fält som närmsta granne och det kan blåsa rejält här så det är en tveksam installation just här.
Jag gissar att det går att sätta på en film också för att åstadkomma detsamma. Samtidigt vill jag gärna ta tillvaro på värmen från solen i löpet av den kalla delen av året
 
Ole Utne Ole Utne skrev:
Nibe F370
Då har du en funktion som heter "nattsvalka". Om den aktiveras så kommer ventilationen att forceras (luftflödet ökas) om det är kallare utomhus än inomhus.
Den fungerar endast när värmepumpen har gått in i sommardrift och värmen är avstängd.
 
Ole Utne Ole Utne skrev:
Jag gissar att det går att sätta på en film också för att åstadkomma detsamma. Samtidigt vill jag gärna ta tillvaro på värmen från solen i löpet av den kalla delen av året
Ole Utne Ole Utne skrev:
Jag gissar att det går att sätta på en film också för att åstadkomma detsamma. Samtidigt vill jag gärna ta tillvaro på värmen från solen i löpet av den kalla delen av året
Stämmer, detta är film. Jag skrev syd/väst men där rättar jag mig själv o stryker syd :)
Hos oss når inte solen dessa fönster på vinterhalvåret så värme okt-mars får vi lösa på annat sätt
 
L lordi skrev:
Då har du en funktion som heter "nattsvalka". Om den aktiveras så kommer ventilationen att forceras (luftflödet ökas) om det är kallare utomhus än inomhus.
Den fungerar endast när värmepumpen har gått in i sommardrift och värmen är avstängd.
Verkar intressant, tack för tipset!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.