Hej,

Jag har en ganska tunn, vit, nätverkskabel, alltså inte den vanliga Ethernet-kabeln man är van vid, som går till en accesspunkt i taket. Via tre-fyra 90-gradersvinklar når den till slut routern som den är inkopplad i.

Då till saken, just nu har jag använt vanlig packtejp för att provisoriskt planera ut och fästa kabeln mot väggen och taket. Men hur gör jag för att få det faktiskt snyggt och halvpermanent då? Detta med ett betongtak och väggar i okänt material, troligen gips. En bit av vägen är troligen lättbetong eller liknande.

Det bör tilläggas att jag inom det närmsta året planerar göra om en hel del med elektroniken och då kan kabeln komma att behövas dra någon helt annanstans, vilket gör att jag inte vill ha en HELT permanent lösning, gärna någonting som inte lämnar fula spår efter sig.

Tacksam för alla svar!
 
Jag sätter ofta kablar med superlim. Kan få riktigt snygga installationer av småkablar med detta. Det får dock nästan ses som permanent, då det knappt går att dra loss utan att något går i sönder. Antingen kabeln eller väggen.
Går kanske att fästa med endast liiite superlim :D
 
  • Haha
knapert
  • Laddar…
Sätt upp kabellister så får du en snygg installation (y)
 
  • Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
Henrik.woll Henrik.woll skrev:
Sätt upp kabellister så får du en snygg installation (y)
Tack för svar! Har du tips på några riktigt tunna och diskreta kabelkanaler? Alla jag lyckas hitta är ganska breda, men den här kabeln är ungefär i samma storlek som en iPhone-laddare, vilket gör att det känns synd att använda så pass stora kanaler för den.
 
Två exempel på superlimsinstallation
 
  • Kristallkrona med tända ljuslampor upphängd i taket, spegel på väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två klädda fyrkantiga taklampor monterade med superlim i ett vitmålat klädrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
knapert
  • Laddar…
1977bjorn 1977bjorn skrev:
Två exempel på superlimsinstallation
Jäklar, det kanske är något jag skall ge mig på ändå... Riktigt snyggt jobbat! Använder du vanlig tejp för att hålla det på plats medan limmet torkar?

Henrik.woll Henrik.woll skrev:
Eller denna
[länk]
Detta verkar ju grymt, tack för länkarna! :)
 
Man ska ha mindre lim än man tror. Sen sätter man fast en ände, sträcker kabeln och trycker fast efterhand. Lite pilligt men det blir bra :)
 
  • Gilla
knapert
  • Laddar…
T
Kanske inte går i det här fallet, men jag ser det som en sport att göra såna kabeldragningar så osynliga som möjligt genom att gömma dem bakom socklar, inuti gipsväggar och tak eller genom väggar från vind, krypgrund, kattvind, klädkammare och vad som nu är möjligt. Är det betong går det alltid att spåra ur, men då måste man förstås fixa ytskiktet efteråt.

(Ibland får man tumma lite på saker som godkänd böjningsradie och kabeltyp, men en av de mest kritiska kablarna i hela vårt hus (den till tv:n...) är av billigast möjliga cat5e, är nedtryckt med våld bakom golvlister och går i minst sju skarpa vinklar och ingen har klagat.)
 
  • Gilla
knapert
  • Laddar…
T tanaris skrev:
Kanske inte går i det här fallet, men jag ser det som en sport att göra såna kabeldragningar så osynliga som möjligt genom att gömma dem bakom socklar, inuti gipsväggar och tak eller genom väggar från vind, krypgrund, kattvind, klädkammare och vad som nu är möjligt. Är det betong går det alltid att spåra ur, men då måste man förstås fixa ytskiktet efteråt.

(Ibland får man tumma lite på saker som godkänd böjningsradie och kabeltyp, men en av de mest kritiska kablarna i hela vårt hus (den till tv:n...) är av billigast möjliga cat5e, är nedtryckt med våld bakom golvlister och går i minst sju skarpa vinklar och ingen har klagat.)
Att spåra ur betongen för att få det snyggt vore ju nåt, men just i mitt fall känns det överdrivet med tanke på hur smal kabeln är och att den är vit så den sticker inte i ögonen mot det vita taket och de vita väggarna nämnvärt. :)
 
hsd
Tvätta rent vägg å tak där Du ska dra kabeln och limma med smältlim ,limpistol
Akta fingrarna det är lätt att bränna sig på limmet
Välj en typ av limstavar avsedda för plaster och med lång öppettid, eftersom betongen kyler
 
  • Gilla
knapert
  • Laddar…
Annars funkar 10mm VP rör med TKK klammer väldigt bra för att få en snygg installation av telekabel (VP10 är vita till färgen)
 
G Grottan skrev:
Annars funkar 10mm VP rör med TKK klammer väldigt bra för att få en snygg installation av telekabel (VP10 är vita till färgen)
Kan man fästa TKK i betong?
 
  • Gilla
knapert
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.