Har ett vägguttag och strömbrytare utomhus som ni ser på bilden. Skulle vilja ta bort strömbrytaren och kabeln (som går till en lampa vi inte använder). Är det bäst att bara byta själva vägguttaget till ett sådant som är helt förslutet undertill? Enligt Elsäkerhetsverket får jag byta vägguttag själv. Skulle det vara OK om jag bytte till ett dubbelt vägguttag eller betyder byta att man måste byta från en typ till exakt samma typ?
 
  • Ett vägguttag och strömbrytare utomhus monterade på en trävägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja du får byta själv om du har tillräckligt med kunskap, anser du att du har det i detta fallet är det bara att byta..

Det står även att du inte får förändra funktion eller installationen..

Men om nu matningen till knappen kommer från vägguttaget och kabeln som går vidare från brytaren till armaturen är det bara att koppla ur det i vägguttaget byta tätningen i underkant och riva resten.

Stäng av strömmen är även ett hett tips (y)
 
  • Gilla
El Filipo
  • Laddar…
Du får inte ta bort något själv, så redan där faller den biten.
Vad är det för sorts kabel som kommer ut ur röret i väggen där egentligen?
 
  • Gilla
El Filipo
  • Laddar…
Fairlane
Jag kanske tänker fel, men om jag skulle byta så skulle jag inte vilja ha in kabel i det nya uttaget uppifrån. Det känns som en onödig risk att få in vatten?!
 
  • Gilla
El Filipo
  • Laddar…
Du får byta dem till andra med samma funktion. Det du förmodligen vill göra är att byta till tvåvägsuttag OCH flytta upp det så att kabeln kommer in från baksidan eller möjligtvis underifrån eftersom det minskar risken för att fukt ska tränga in, vilket du alltså inte får (men borde göra). Att man inte får flytta uttag osv är förmodligen för att man dels inte ska göra några hej-kom-och-hjälp-mig-skarvar, dels byta till olämplig kabeltyp, dels förändra förutsättningar för utlösningsvillkor och spänningsfall. Jag skulle därför tippa på att det om att flytta uttag inte är så våldsamt tillämpligt i detta fall.
När du byter uttaget till ett dubbelt, beakta hur det nya uttaget ska monteras. Du får inte vrida det 90° så att det blir stående om inte tillverkaren medger det, detta eftersom du sabbar ip-klassningen och det kan rinna in vatten. Så du vill förmodligen leta efter ett som är tänkt att monteras så som du vill montera det.
 
  • Gilla
El Filipo och 1 till
  • Laddar…
Tack för era svar! Enkelt beslut att inte göra det själv med andra ord, lika bra att inte ta några risker.
 
  • Gilla
Hasse Sandin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.