Hejsan.

Lägger golv i hallen just nu och vill lägga det flytande in i köket också. Undrar om det går utan att det spricker eller drar isär? Det är ett hyffsat billigt golv på 7mm. Lägger det på foam och med generöst utrymme intill väggar och skåp.
Planritning över en bostad markerad med blått där golv ska läggas i hall och kök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Vad skriver golvtillverkaren i sina instruktioner?
 

Bästa svaret

MarcusRask MarcusRask skrev:
Hejsan.

Lägger golv i hallen just nu och vill lägga det flytande in i köket också. Undrar om det går utan att det spricker eller drar isär? Det är ett hyffsat billigt golv på 7mm. Lägger det på foam och med generöst utrymme intill väggar och skåp.
[bild]
Det är fördelen när man gör något åt sig själv.
Man bedömer själv om det är värt risken att gå emot tillverkarens anvisningar.

Och jag tycker det, skulle aldrig vilja ha skarvar mellan olika rum.
Mitt hus är 20m långt och golvet fortsätter obrutet in i flera rum.
Har inte haft några problem med det.
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Det är fördelen när man gör något åt sig själv.
Man bedömer själv om det är värt risken att gå emot tillverkarens anvisningar.

Och jag tycker det, skulle aldrig vilja ha skarvar mellan olika rum.
Mitt hus är 20m långt och golvet fortsätter obrutet in i flera rum.
Har inte haft några problem med det.
Ska va ärlig och säga att jag inte ens har kollat. Brukar inte läsa sånt för dem skriver alltid bara 50% av sanningen så garantin ska gälla. Men jag får väl vackert prova och se. Spricker det får man väl göra om det :crysmile:
 
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
MarcusRask MarcusRask skrev:
Ska va ärlig och säga att jag inte ens har kollat. Brukar inte läsa sånt för dem skriver alltid bara 50% av sanningen så garantin ska gälla. Men jag får väl vackert prova och se. Spricker det får man väl göra om det :crysmile:
Om det spricker beror det nog mer på ditt underlag. Särskilt med tanke på att du skriver ”hyfsat billigt laminatgolv”. Då brukar spontarma vara gjorda av ganska taskig mdf.

Var noga med rörelsefog så det inte spricker av den anledningen. Annars finns inga problem att läcka ihop den ytan du visar.
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
Om det spricker beror det nog mer på ditt underlag. Särskilt med tanke på att du skriver ”hyfsat billigt laminatgolv”. Då brukar spontarma vara gjorda av ganska taskig mdf.

Var noga med rörelsefog så det inte spricker av den anledningen. Annars finns inga problem att läcka ihop den ytan du visar.
Har generösa rörelsefogar så det ska gå bra :)
 
  • Gilla
Krille-72
  • Laddar…
Sätter med distanser mot väggen samt att du har 13mm in till reglarna eftersom gipset hänger i luften så att säga. Gott om spelrum.

Ställde mest frågan för att se om det var något jag kanske inte visste man skulle tänka på eller liknande. :)
 
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.