Hej.
skall renovera sovrummet och hade tänkt göra en garderobsvägg med skjutdörrar typ ELFA.
frågan är bara hur jag gör mot golvet som blir parkett.....
en tanke är att inte lägga parketten under garderoben utan ställa skjutdörrarna på befitnligt golv, lite upphöjt naturligtvis och ha en liten metalllist.
eller lägga en skiva under hela garderoberna och som går ut framför garderoberna tillräckligt......

har någon erfarenhet eller tips och råd?? skall göra en mindre liknande variant i hallen där det idag finns befintlig parkett...
 
  • Gilla
Missad
  • Laddar…
Dra in parketten så att du kan lägga skjutdörrsskenan på parketten. Skruva inte fast skenan utan använd dubbelhäftande tape. Om du vill ha en skiva som golv i garderoben, gör skarven under golvskenan.
 
oki.....tack så mkt. hade nte tänkt på tape...å jag som är gaffafrälst :)
vad hade du gjort. parkett för hela slanten eller skiva i garderoben?
 
Parkett för hela slanten :) Mycket lättare om man vill ändra senare.
Men den kanske får en annan färg inne i garderoben? :surprised:
 
Använd beslag där dörrarna hänger och du bara har en styrskena på golvet.
Samlar inte skit som kan förstöra hjulen samt att dom går mycket lättare.
Så har jag gjort i alla fall! ;)

Lill Edet
 
  • Gilla
Missad
  • Laddar…
Jag flikar in en fundering, med risk för att ha missuppfattat frågeställaren;
är det uteslutet att kika på färdiga garderobsmöbler med skjutdörrar som du bara helt enkelt ställer in på sovrumsgolvet ?
Blir kanske inte lika 100% snyggt som när garderoben täcker varje millimeter av vägg/tak - men direkt tokigt behöver det ju inte heller se ut.
Själv har jag ställt in en 4 meters skjutdörrsgarderob i sovrummet och är mycket nöjd med resultatet.
 
först så är färdiga garderobsmöbler uteslutna av två skäl.
1: hittar inga som passar måttet 3 meter.
2: Sen vill jag ha det så att det blir en hel vägg.....och tanten med som hellst vill ha en "walking closet" eller jkanske det skall vara "walk-in closet" föreslog att ställa garderoberna på hjul så det blir "rolling closet" men tänk, hon köpte inte det

Så parkett hela vägen. men P-plats, gillar din lösning, styrskenan, kan jag tejpa den som ngn annan föreslog???
Hur har du gjort dörrarna....hmm...tror att jag sett en beskrivning från dig tidigare...skall söka lite
 
  • Gilla
Missad
  • Laddar…
Kan hända att min beskrivning försvann när forumet uppgraderades...
Finner du inget hör av dig!
 
  • Gilla
Missad
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.