Hej,

Vi har problem med att jordfelsbrytaren löser ut ibland när vi använder vår 9 år gamla Siemens inbyggnadsugn. Det brukar hända efter en stunds använding, oftast när det bildats mycket ånga från maten.

Grillelementet har varit trasig en längre tid, så misstänker att det kan bero på den. Dock är det konstigt att jordfelsbrytaren löser ut först nu.

Det kanske inte är värt att försöka reparera en sån gammal ugn. Vi har också använt den ganska mycket.

Tacksam för tips!
 
E emto87 skrev:
Hej,

Vi har problem med att jordfelsbrytaren löser ut ibland när vi använder vår 9 år gamla Siemens inbyggnadsugn. Det brukar hända efter en stunds använding, oftast när det bildats mycket ånga från maten.

Grillelementet har varit trasig en längre tid, så misstänker att det kan bero på den. Dock är det konstigt att jordfelsbrytaren löser ut först nu.

Det kanske inte är värt att försöka reparera en sån gammal ugn. Vi har också använt den ganska mycket.

Tacksam för tips!
Koppla loss jorden från elementet å testa med det
 
U Uffe12 skrev:
Koppla loss jorden från elementet å testa med det
Tack, jag får testa det!
Är det dock säkert att kablarna ligger löst inuti när man kopplar ugnen sen?
 
Mikael_L
U Uffe12 skrev:
Koppla loss jorden från elementet å testa med det
Är det separat jordtråd till grillelementet? Jag trodde det jordades genom kontakt mot chassit?
 
Tror jag läste lite för snabbt, det jag tänkt göra är koppla ur grillelementet helt och testköra ugnen. Min fråga är om det är säkert (ur säkerhetssynpunkt) att kablarna ligger löst inuti?
 
Är väl bara o "säkra" trådarna
 
A
Byt element
Hur svårt kan det vara?
Är du nöjd med ugnen i övrigt så vet du vad du har men inte vad du får!
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Byt jordfelsbrytare om den är gammal!
Vi hade problem med att den löste ut för lätt, kunde hända då man tände/släckte vissa lampor med 3 brytare till samma lampa.
Men när jordfelsbrytaren byttes försvann problemet.
 
Electroluxaren har rätt, byt elementslingorna i ungen. Det är isoleringen i någon av dem som är dålig. Byt alla elementen när du ändå håller på de kostar inte mycket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.