Jag ska bygga ett växthus och behöver lite feedback, har tänkt bygga det av lite överblivet byggmaterial jag har liggande så det sätter lite gränser för bygget.

Lecablock, markisolering, singel, grus, tegelstenar m.m. ligger och skräpar runt om på gården så utifrån det har jag tänkt mej följande grund till vätxhuset.

Handritad skiss av grund till växthus med dimensioner och material som tegel, lecablock och singel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Växthuset blir 5,10*3,90 yttermått, har tänkt gräva ur ca 50-60cm, fylla med grus till lagom djup, packa med padda, mura upp en ram med Lecablock, 2 varv/40cm hög, den får sticka upp några cm över marknivå.
Innuti blir det 30cm med markisolering och sen grus/sättsand och gamla tegelstenar som golv
Utanför tänkte jag lägga dräneringsslang och fylla med singel, så sand och avsluta med marksten i befintlig marknivå.

Sen ska det muras några varv med tegel ovanpå Leca'n och sen snickra växthus av gamla fönster m.m., men det blir en annan gång :D nu är det grunden som planeras.

I stora drag, är det en grund som kan funka?
Läste någonstans att man kunde putsa leca'n för att den ska stå emot vatten och myror och annat när den är under mark.
Ska man ha något mellan markisolering och grus/sättsand? Någon duk eller nåt för att inte ha grus/sand rätt på isoporen?
Sett att det tvistas en del om att ha vanligt tegel på mark, att det kan frysa sönder och så men jag chansar på att det går, det är ju inne i växthuset så det borde klara sig.
Odlingen sker i bäddar/krukor/... som står löst inne på golvet, inget ska odlas direkt i mark.

Tips, kritik och idéer mottages gärna!

//Ed
 
Jag håller på att göra ett liknande med leca under jord och tegel ovan. Men vi kommer inte ha golv utan odla direkt i jorden.
Vårat är väldigt litet, mer ett växtskåp än ett växthus.
Jag armerade med bistål mellan leca och tegel. (Har bara ett skift med leca.)

Vi får se om det håller
 
Se där, spännande!
Mina lecablock är hålblock så ja tänkte sticka ner armeringsjärn och fylla med betong så skiften fogas samman så men längsgående armering är nog en bra ide, ska inhandla lite bistål jag också!

Förresten, hur gör du med Lecablocken, putsar/behandlar du dom på nåt sätt?
 
Jag har fyllt upp med makadam under och på utsidan. På insidan blir det jord.
 
E Ed Studge skrev:
... har tänkt gräva ur ca 50-60cm, fylla med grus till lagom djup, packa med padda, mura upp en ram med Lecablock, 2 varv/40cm hög, den får sticka upp några cm över marknivå.
Innuti blir det 30cm med markisolering och sen grus/sättsand och gamla tegelstenar som golv
Utanför tänkte jag lägga dräneringsslang och fylla med singel, så sand och avsluta med marksten i befintlig marknivå.
...

I stora drag, är det en grund som kan funka?

//Ed
Jag har väldigt lika tankar och undrar samma sak. Främst det där med att inte gjuta platta, men ändå isolera. Jag tänkte spara pengar och arbete med att inte gjuta men vill ändå ha markisolering för att hålla frostfritt på vintern. Gör man så? Jag har inte hört att det är ett alternativ, men tyckte det lät rimligt.

Sedan det där med att dränera. Behövs det för mig då hela bygget och grusbädd (ca 40 kvm) ligger i en svag sluttning med väldränerad sandig jord? Blir det någon större praktisk skillnad då allt står på en grusbädd med fritt flöde genom och hur får jag vattnet att ”välja” att rinna i dräneringen och inte bara mellan stenarna?
 
Simon13; hörde av en lokal bygghandlare att myror gillar att bygga bo i Lecablock, har även lästa samma sak på det stora internetet så jag hörde att det kan va en fördel att putsa lecan så man hindrar myrornas access, om det ligger nån vetenskap i det eller om det bara än någons personliga åsikter vete faan... har du nån tanke på nåt sånt?

Hep; Ja tänker att det borde gå att markisolera utan att gjuta platta, jag har då tänkt mej ett lager med grus+sättsand innan tegelgolv så det borde bli tyngd nog att hålla isoleringen på plats men man bör kanske ha nåt skikt mellan isolering och grus då grus till skillnad mot betong är ett levande material och kan röra på sig och isopor är ju inte det mest stabila materialet :D Någon form för duk som gör att gruset inte ligger direkt mot isoporen.
Eller blir det kanske för lite tyngd och 'svampigt' att gå på?
Någon som vet/har en vetenskapligt underbyggd kvalificerad gissning?:rofl:
Jag vill inte ha betong utan tegel så gjuta har aldrig vart ett alternativ för min del i alla fall.

Det där med dränering har ju med jordmån och placering i terräng att göra, det kommer ju inte vara kopiösa mängder med vatten som rinner ner i ett växthus så jag tror inte det ska vara några problem för min del, låter inte som det för dej heller, tror du ska klara dej fin med det du tänkt och dom förutsättningar som finns.
Att jag tänkte komplettera med singel och dräneringsrör är mest för att jag har sånt som ligger och skräpar:rofl:
Vattnet väljer den lättaste vägen och i mitt fall med tegelgolv så är det svårt att få till nåt fall eller liknande så det rinner ner där det vill men så länge att vattnet har nånstans att ta vägen längre ner så tänker ja att det ska gå bra.

Vattnet från taket blir en större utmaning än det vatten man spiller/övervattnar inne i växthuset men det har jag tänkt leda till en vattentunna på baksidan.

Vad ska du ha för golv i ditt växthus om du inte gjuter betong?
 
Redigerat:
Hm... så kan det kanske vara?
Men på landet har vi flera friggebodar som står på obehandlade lecablock utan myrbon så jag är inte jätteorolig. Dessutom är blocken redan i marken med tegel på .
Så i värsta fall får jag gräva upp och putsa i efterhand.
 
@Ed Studge
Jag har googlat mer på grunder och det verkar beprövat som du tänkt, så tills någon kommer med en bättre tanke räknar jag med att göra så. Jag vet inte om det finns risk för rörelser med isolering, grus och små tegelstenar, så jag tror mer på större trädgårdsplattor. Tanken är att rulla in och ut stora krukor med träd efter säsong, och då behöver det vara rätt jämnt och stabilt golv.

Takvattnet funderade jag på i går och kom på en lösning som skulle funka i teorin åtminstone. En stor tunna var inne i huset i de två "nedre" hörnen och två precis utanför i samma hörn där takvattnet hamnar. Den inre ska vara något högre än den yttre och en kort slang mellan de två (kommunicerande kärl) rätt långt ner som går genom ett borrat hål i grunden, så att takvattnet ser till att det alltid finns fulla tunnor i huset. Till vintern stänger man kranen vid slangen på den inre och öppnar en kran längst ned på den yttre som tömmer ut vattnet på marken, så att det inte fryser mellan tunnorna och den yttre står tom. Om inte två stora tunnor räcker över vintersäsongen får jag väl dra fram vattenslangen och fylla på någon gång. Om man vattnar för hand inne, eller lägger en dränkpump med någon automatik i tunnorna får bli en senare fråga. El kommer huset behöva ha för att hållas frostfritt, men jag hoppas slippa dra in vatten. Avlopp tror jag inte behövs om det är marksten på grus.

Blev bevattningsidén begriplig eller bara rörlig. Låter den rimlig?
 
Rörig ska de stå på sista raden. RörLig ska den verkligen inte vara.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.