A
Jag fick 10/10 rätt, vilket är bättre än 778 andra personer som har gjort quizet "Kan du kökets historia?"


kuggfråga den där om mikrovågsugnen... ;);)
 
Jag fick 11/10 rätt, vilket är bättre än alla andra personer som har gjort quizet "Kan du kökets historia?"

Fast det var först efter att jag tog bort 8:an jag egentlig fick och skrev in 11. Men det tänker jag inte berätta för någon.
 
  • Haha
Per Eskilsson
  • Laddar…
Mikael_L
Karlia Karlia skrev:
Jag fick 9/10 rätt, vilket är bättre än 304 andra personer som har gjort quizet "Kan du kökets historia?"

Vem visste att det fanns mikrovågsugn på 40-talet?
Tydligen redan 1947
https://sv.wikipedia.org/wiki/Mikrovågsugn
vilket jag inte kände till. Historien jag infångat är att de som forskade och byggde radaranläggningar råkade upptäcka att om de ställde (glömde) en mugg med vatten i vågledargången där radarvågorna gick, så värmdes det.
Och det blev sen en rolig gimmick att värma sitt kaffe eller tevatten så.
Och sen kommersialiserades det som en produkt så småningom.
Men jag blev förvånad att det skulle redan skett under 40-talet. Radarn i sig uppfanns ju under ww2, som tog slut 45.
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
Karlia
Mikael_L Mikael_L skrev:
Tydligen redan 1947
[länk]
vilket jag inte kände till. Historien jag infångat är att de som forskade och byggde radaranläggningar råkade upptäcka att om de ställde (glömde) en mugg med vatten i vågledargången där radarvågorna gick, så värmdes det.
Och det blev sen en rolig gimmick att värma sitt kaffe eller tevatten så.
Och sen kommersialiserades det som en produkt så småningom.
Men jag blev förvånad att det skulle redan skett under 40-talet. Radarn i sig uppfanns ju under ww2, som tog slut 45.
Tack. Jag hade tänkt kolla upp det men glömde. Nu så!
 
Jag fick 9/10 rätt, vilket är bättre än 1 167 andra personer som har gjort quizet "Kan du kökets historia?"

Svårt att veta när micron uppfanns.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.