Maskintok skrev:
Varsågod.
fråga gärna om det är något mer.
service på en gräsklippare är ca 1 gång per år. men byt inte oljan innan vinterförvaring.
Oljan kan fräta packningar och ge maskinskador om är ny.

i ditt fall så skulle jag byta varannat år.
Kör ett år byt till våren efter när säsongen börjar. det duger långt... (y)
Men vänta nu... i alla andra fall av säsongsfordon, typ båt, så är det väldigt noga att byta olja på hösten för att gammal olja korroderar. Den gamla innehåller vatten (nåja) och förbränningsrester som tar illa på lager i motorn.
 
F
G gusvo085 skrev:
Men vänta nu... i alla andra fall av säsongsfordon, typ båt, så är det väldigt noga att byta olja på hösten för att gammal olja korroderar. Den gamla innehåller vatten (nåja) och förbränningsrester som tar illa på lager i motorn.
Är det så? Jag byter alltid oljan på våren både på båtmotor, moped och motorcykel.
 
A
G gusvo085 skrev:
Men vänta nu... i alla andra fall av säsongsfordon, typ båt, så är det väldigt noga att byta olja på hösten för att gammal olja korroderar. Den gamla innehåller vatten (nåja) och förbränningsrester som tar illa på lager i motorn.
De flesta båtmotorer konserverar man innan man lägger undan på vintern.

väldigt få motorer tar illa vid sig av den äldre oljan om det inte är vatten i den..
vilket kan ske av ny olja. ny olja kan kondensera lite vid väderskiftning.
Även så kan material reagera med den nya oljan som kan bli frätande.
 
Redigerat:
F
Maskintok skrev:
De flesta båtmotorer konserverar man innan man lägger undan på vintern.

väldigt få motorer tar illa vid sig av den äldre oljan om det inte är vatten i den..
vilket kan ske av ny olja. ny olja kan kondensera lite vid väderskiftning.
Även så kan material reagera med den nya oljan som kan bli frätande.
vad är konserverar? Köra emulgering genom kylsystemet eller är det nåt mer?
 
A
F fsn skrev:
vad är konserverar? Köra emulgering genom kylsystemet eller är det nåt mer?
Finns viss typ av olja där man tillsatt glykol i oljan för att sedan fylla upp motorn med detta, marinkonservering.
Man använder sedan en rengöringsolja för att rengöra motorn innan säsongen börjar..
 
A
G gusvo085 skrev:
Men vänta nu... i alla andra fall av säsongsfordon, typ båt, så är det väldigt noga att byta olja på hösten för att gammal olja korroderar. Den gamla innehåller vatten (nåja) och förbränningsrester som tar illa på lager i motorn.
En båtmotor kommer sällan upp i värmen som krävs för att förånga vattnet i oljan.
Därför kan olja med vatten förekomma i högre utsträckning i dessa motorer än landgående motorer..
 
Men om inte motorn vill starta igen efter förutnämnda problem?
Rengjort luftfilteret.
Den startade först gick 10 sekunder i stark rökutveckling, efter det startar den inte!
 
A
J Jorpe2 skrev:
Men om inte motorn vill starta igen efter förutnämnda problem?
Rengjort luftfilteret.
Den startade först gick 10 sekunder i stark rökutveckling, efter det startar den inte!
Kolla oljan.
Och att inte olja kommit in i förgasaren
 
Chrillthesill Chrillthesill skrev:
Tror du jag kan köra på nu eller måste den in på service?
Kör på säger jag!
Chrillthesill Chrillthesill skrev:
Lovar att aldrig välta den på sidan igen, förutom när jag byter olja.
Olja byter man normalt genom att tappa ut den ur "oljepluggshålet" i oljetråget och då ska maskinen stå normalt. En enkel oljebytarpump är ett smidigt alternativ. Denna från Jula med kvalitet passande priset... Men ändå användbar.

En oljebytarpump med genomskinliga slangar, klämmor och kablar för anslutning till ett batteri.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.