Förutsätter att du har en draglucka...
Ventilen skall ha samma area som skorstenspipan. punkt slut.

MVH Patrik
 
Trots punkt-slut skulla jag vilja tillägga att det mycket väl kan gå med ventilen helt stängd. Ett hus är otätare än man kan tro. Det är bara att prova, brinner det som det ska trots stängd ventilation är det bara att köra så. I all synnerhet om dragluckan ändå öppnar.

Ett undertryck i källaren är ju ofta att föredra. Mindre radon och andra föroreningar som letar sig uppåt.
 
Hej igen

Visst kan man strypa tilluften iväggen men det blir lite som att köra en bensinmotor med ett igenkläggat bränslefilter.

Pelletsbrännarens fläkt är tänkt att kunna blåsa in luft och stänger man till ventiler mm så snurrar den kanske lika mycken men flödet blir inte detsamma.

1: Att ha undertryck i pannrummet kan ha mycket negativa effekter på förbränningen då inte brännaren kan mata på rätt luftmängd i förhållande till den bränslemängd som pytsas in.
2: för dålig tilluft kan även orsaka att värmen inte bara går igenom pannan utan går bakåt vilket ivärsta fall resulterar i bakbrand.

Att dragluckan öppnar kan ju innebära att den suger luft genom ostyrda källor t.ex pelletsförrådet via slangen.

Ett undertryck ger ökad mängd radon/föroreningar inte tvärtom.

Hur stor är ventilen föresten (Diameter) ?
Edit: man brukar kunna stänga något om man vet att luften räcker till.


MVH Patrik
 
Dragluckan öppnar för att minska flödet genom pannan, det kan lika gärna göras genom att strypa tilluften in i pannrummet. Naturligtvis får man inte strypa så mycket att brännaren inte får tillräckligt med luft.

Det jag menade med radon mm är att det inte stiger upp i huset om trycket är lägre i källaren.
 
Josse skrev:
Hur stort friskluftsintag (ventilation) bör man ha in i pannrummet till pelletsbrännaren??
Just nu har vi en skruv-ventil öppet för fullt, förra ägaren till huset sa att den ska vara öppen helt, det blåser kall luft rakt in i pannrummet.
/ Josse
Du kan strypa litet i taget och prova dej fram hur mycket du kan stänga utan att det stör brännarens drift. Pannrummet ska vara stängt mot resten av huset när du testar. Har du en tätt dörr så kan du tända en cigarett och se åt vilket hål och hur starkt det drar genom nyckelhålet....  amatörtips i enklaste laget ;). Drar det in i pannrummet så är det för lite luft! Hellre luft i överskott än i underskott.
gaia
 
Det står faktiskt detta om obromsad tillufttilförsel i installationsanvisningarna för pellets brännare pannor mm  ;)

Ha bara koll brännarens fallshackt (lägg handen på emmelanåt å känn).

Som sagt jag bara säger hur det skall vara!
Själv så har jag min lucka till hälften stängt  ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.