N nochl skrev:
Funderar fortfarande på att riva och lösa detta i efterhand med ex murning. Hur funkar fuktspärr när väggen muras ovanpå tätskikt/klinkers? Vad är ytong gjort av?
Ytong = https://www.xella.se/produkte_ytong.php
Lux skivor= http://www.int.luxelements.com/lux_sweden/pdf/broschueren/BASIS-2009-SWE.pdf

Luxskivor är också ett alternativ med blir inte lika starkt som Ytong i detta fall.

Akilleshälen i ditt projekt är att ytterhörnet saknat stöd mot taket.

om du gör klart badrummet först med kakel och klinker så ligger fuktspärren under kakel och klinker. Sen limmar du dit tex ytongsten. Anledningen till att du ska köra fuktspärr även på denna är att den suger vatten. Det är alltså bara för att skydda stenen.

OM du sedan när allt är klart råkar ge väggen en hockeytackling eller tröttnar på väggen så kan du riva den. UTAN att skada tätskiktet i badrummet.

Likadant blir det med luxskivor.
 
  • Gilla
nochl
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
”Den är inte nedfälld längs golvbjälkarna”

Du menar att du skruvat den genom golvspånet ner i golvreglarna?

Måste reda ut en sak. Enligt gällande branschregler skall väggar klara en viss böjstyvhet. Det gör inte din vägg när du slår på den uppe i hörnet.
Om man hård drar det hela skall detta kontrolleras av plattsättaren. Om hans bedömning är att en vägg inte är tillräckligt stabil ska han skriva en avvikelserapport med beställaren. Det är till entreprenören som du har din beställning hos du ska vända dig de närmaste 10 åren om något händer.

Skulle jag vara plattsättare skulle jag känna mig tvingad att skriva en avvikelserapport ÄVEN fast jag tror att din vägg kommer hålla.

Skulle du skruva dit tex ett metallstag i yttre hörnet och fästa den i taket. Så bör böjstyvheten räcka till för att plattsättaren ska bli glad. Du kan då förklara för plattsättaren att du kommer ta bort detta stag innan han kaklar och montera det när allt är klart.

Håller väggen utan stag? Svar ja. Jag skulle kanske kompletterat med ytterligare skruv som jag kors drar. När du plytspacklat kommer väggen att stabilisera sig ytterligare.
Jag gör allt så det är ingen annan som drabbas. Men jag är inte den som tummar på konstruktionen för det. Stabilt ska det bli på ett sätt eller annat.

Några tips på vinkelbeslag som kan vara bra?
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
Ytong = [länk]
Lux skivor= [länk]

Luxskivor är också ett alternativ med blir inte lika starkt som Ytong i detta fall.

Akilleshälen i ditt projekt är att ytterhörnet saknat stöd mot taket.

om du gör klart badrummet först med kakel och klinker så ligger fuktspärren under kakel och klinker. Sen limmar du dit tex ytongsten. Anledningen till att du ska köra fuktspärr även på denna är att den suger vatten. Det är alltså bara för att skydda stenen.

OM du sedan när allt är klart råkar ge väggen en hockeytackling eller tröttnar på väggen så kan du riva den. UTAN att skada tätskiktet i badrummet.

Likadant blir det med luxskivor.
Tack, ska kolla upp denna.
 
N nochl skrev:
Jag gör allt så det är ingen annan som drabbas. Men jag är inte den som tummar på konstruktionen för det. Stabilt ska det bli på ett sätt eller annat.

Några tips på vinkelbeslag som kan vara bra?
Ok. Jag hoppas du pratat med ditt försäkringsbolag och är medveten om att du högst troligt inte får en kr inersättning när du gör allt själv.

Åter till frågan. Jag tänker mig ett lösning som smeden gör. En platta som du sätter uppe på väggen eller på kortändan som sedan har ett stag som avslutas med en platta som skruvas i taket.

Men som jag skrev tidigare. Din vägg kommer att hålla utan stag så länge du inte hoppar in i den. Kör flex fix när du kaklar.

Ingen vägg håller för övrigt för en riktig hockeytackling
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
Ok. Jag hoppas du pratat med ditt försäkringsbolag och är medveten om att du högst troligt inte får en kr inersättning när du gör allt själv.

Åter till frågan. Jag tänker mig ett lösning som smeden gör. En platta som du sätter uppe på väggen eller på kortändan som sedan har ett stag som avslutas med en platta som skruvas i taket.

Men som jag skrev tidigare. Din vägg kommer att hålla utan stag så länge du inte hoppar in i den. Kör flex fix när du kaklar.

Ingen vägg håller för övrigt för en riktig hockeytackling
Jag tjänar lugnt in eventuella försäkringspengar redan nu på att göra allt själv. Sedan tror jag det i de flesta fall blir lika bra med.

Jag har ledig helg nu för ovanlighetens skull så jag ska sova på saken. 50/50 om väggen rivs och muras eller fortsätts på.

Tack för input!
 
  • Gilla
Krille-72 och 1 till
  • Laddar…
Limskruva plyfa på den öppna sidan och du får en styv konstruktion - gubbgissar jag bestämt
 
  • Gilla
Nikorasu
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
Ok. Jag hoppas du pratat med ditt försäkringsbolag och är medveten om att du högst troligt inte får en kr inersättning när du gör allt själv.
Varför skulle det göras skillnad på vem som gjort arbetet om det är rätt utfört?
Om något försäkringsbolag hade hållt på så hade man ju bytt fortare än kvickt.
 
  • Gilla
Peter2400 och 2 till
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Varför skulle det göras skillnad på vem som gjort arbetet om det är rätt utfört?
Om något försäkringsbolag hade hållt på så hade man ju bytt fortare än kvickt.
Tänker att den här uppblåsta rädslan för vad försäkringsbolaget ska säga har drivit upp priserna på badrum rejält.
Knappt någon som vågar göra det själv längre.
Tror även det finns en övertro på vad försäkringen ersätter vid en vattenskada i våtrum.
 
  • Gilla
janwide och 1 till
  • Laddar…
F FDT skrev:
Limskruva plyfa på den öppna sidan och du får en styv konstruktion - gubbgissar jag bestämt
Precis. Skruva ditt andra sidan och prova sedan svikten. Då har du skapat en torsionslåda som är i en annan klass än det du har där.
 
  • Gilla
FDT
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Varför skulle det göras skillnad på vem som gjort arbetet om det är rätt utfört?
Om något försäkringsbolag hade hållt på så hade man ju bytt fortare än kvickt.
Jag pratar om tätskikt. Inte vem som bygger en vägg.
Jag brukar alltid rekommendera att man ringer sitt försäkringsbolag och kollar med dom. Men svarat är egentligen enkelt
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Tänker att den här uppblåsta rädslan för vad försäkringsbolaget ska säga har drivit upp priserna på badrum rejält.
Knappt någon som vågar göra det själv längre.
Tror även det finns en övertro på vad försäkringen ersätter vid en vattenskada i våtrum.
Mycket tänka låter det som. Enkla svaret är att ringa sitt försäkringsbolag och kolla med som.
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
Jag pratar om tätskikt. Inte vem som bygger en vägg.
Jag brukar alltid rekommendera att man ringer sitt försäkringsbolag och kollar med dom. Men svarat är egentligen enkelt
Ja, varför skulle tätskikt vara annorlunda menar du?
 
X xLnT skrev:
Ja, varför skulle tätskikt vara annorlunda menar du?
Nu går vi från ämnet. F- bolag försäkrar bara badrum som är byggda enligt för tiden av utförandet gällande branschregler. Flera försäkringsbolag ersätter därför inte skador i badrum som orsakats av tex. Felaktigt monterat tätskikt.
Egentligen så är det ganska enkelt. Har du eller din entreprenör gjort rätt i alla momenten så blir det inga skador. Är det en entreprenör som gjort fel vänder du dig till entreprenören i 10 år. Är det du som gjort fel så vänder du dig till ditt försäkringsbolag som då kan neka dig ersättning helt eller delvis.

Så här skriver tex LF just nu:
”Renovera badrum själv – vad gäller egentligen?
När det gäller elarbeten i badrum är det enkelt – här får man inte göra något på egen hand som hemmafixare utan ska vända sig till ett auktoriserat elföretag. Även för rördragningar och tätskikt rekommenderas starkt att anlita en behörig firma. I övrigt beror det på vilken kunskap man har. Att sätta kakel själv innebär mindre risk eftersom det ligger utanför tätskiktet. Det som gäller är att arbetet ska vara fackmässigt utfört.”

Det står alltså inte uttryckligen att du måste anlita en behörig firma. Men eftersom jag jobbar med försäkringsskador så vet jag hur det brukar sluta.

Därför brukar jag rekommendera folk att ringa sitt försäkringsbolag om dom tänker renovera badrummet själva. Därefter så gör man sitt val.

Nu har Ts varit tydlig med att han struntar i försäkringsbolaget och kommer att göra allt själv. Det respekterar jag till 100% så länge man vet vad man ger sig in på. Och det verkar Ts göra.
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
Nu går vi från ämnet. F- bolag försäkrar bara badrum som är byggda enligt för tiden av utförandet gällande branschregler. Flera försäkringsbolag ersätter därför inte skador i badrum som orsakats av tex. Felaktigt monterat tätskikt.
Egentligen så är det ganska enkelt. Har du eller din entreprenör gjort rätt i alla momenten så blir det inga skador. Är det en entreprenör som gjort fel vänder du dig till entreprenören i 10 år. Är det du som gjort fel så vänder du dig till ditt försäkringsbolag som då kan neka dig ersättning helt eller delvis.

Så här skriver tex LF just nu:
”Renovera badrum själv – vad gäller egentligen?
När det gäller elarbeten i badrum är det enkelt – här får man inte göra något på egen hand som hemmafixare utan ska vända sig till ett auktoriserat elföretag. Även för rördragningar och tätskikt rekommenderas starkt att anlita en behörig firma. I övrigt beror det på vilken kunskap man har. Att sätta kakel själv innebär mindre risk eftersom det ligger utanför tätskiktet. Det som gäller är att arbetet ska vara fackmässigt utfört.”

Det står alltså inte uttryckligen att du måste anlita en behörig firma. Men eftersom jag jobbar med försäkringsskador så vet jag hur det brukar sluta.

Därför brukar jag rekommendera folk att ringa sitt försäkringsbolag om dom tänker renovera badrummet själva. Därefter så gör man sitt val.

Nu har Ts varit tydlig med att han struntar i försäkringsbolaget och kommer att göra allt själv. Det respekterar jag till 100% så länge man vet vad man ger sig in på. Och det verkar Ts göra.
Då är vi ju överens.
 
Nu väcker jag liv i den här tråden igen. Jag tog beslutet förra året att riva bort min duschvägg för att i efterhand bygga en duschvägg av lättbetong eller liknande. Nu kan jag nog inte skjuta upp detta längre.

Jag har gjort tätskikt på golv och lagt klinkers samt tätskikt på väggarna och satt kakel förutom sista delen i duschen. För att kunna sätta kakel på sista delen behöver jag veta hur duschväggen ska se ut då mitt kakel har en sockeldel samt en bröstlist-del som gör att ytan bakom inte blir helt slät. Till höger om dörren ska duschväggen byggas

Renoveringsprojekt med klinkergolv, väggkakel, träreglar och oavslutat duschutrymme i väntan på duschvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Min tanke är att sätta plant kakel på väggen där duschväggen ska limmas, för jag antar att inte går att limma det upp mot tätskiktsfolien direkt?

Jag har kollat vad mina lokala bygghandlare har för lättbetong och det är:

Multiplatta:

https://www.beijerbygg.se/privat/sv...linker/lattbetongblock-75x200x600mm-006814984

Ytong
https://www.bygma.se/produkter/bygg...g/ytong-block-600x200x75/?entryCode=042900014

Är någon bättre lämpad än den andra?
Är det någon som är vet vilken bredd som krävs på blocken samt om det går att limma dessa i kaklet på väggen utan att göra hål i kakel/tätskikt under?

Tänker spontant att 75mm verkar vara lagom då det borde bli ca 90mm efter bruk och kakel.

Sedan när det kommer till tätskikt på lättbetongen.
För det första, behövs det ens?
I annat fall - Jag kommer att ha Kiilto Kerasafe folie över så att det räcker. Är det något som går att använda till detta eller blir "skarven" över till väggen en konstig lösning? När jag tänker efter så borde det fungera om jag enbart kaklar en 75mm bred rad upp där väggen ska limmas och därefter sätter en skarv med minst 50mm överlapp till väggens folie. På golvet däremot är det ju redan klinkers så där blir det ingen övergång men det blir ju samma problem med rollbart också isf.

Mycket spridda funderingar kring detta obekanta område så fyll gärna på nån som vet.

Tack
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.