Vem har bäst service överlag, K-Rauta eller Bauhaus

  • Antal röster
    57
  • Omröstningen stängd .
Utan att nämna vilket så har jag trots besök på olika orter lagt märke till att ett av dessa varuhus har ett visst mönster. Personalen har ofta kass produktkännedom, ovilja att hjälpa till, man blir runtskickad bland avdelningarna tills man nästan tröttnar. Försökte vid ett tillfälle hitta 5/56 eller WD40 och tre personer ur personalstyrkan deltog i sökandet efter dessa mystiska produkter när plötsligt en av de anställda efter några minuters sökande säger:

- men... jag vet att vi ska ha en dunk är någonstans?

Varpå jag gav upp och åkte till det andra byggvaruhuset som nämns, där den första ur personalen jag frågade tog med mig på en promenad genom halva varuhuset och la produkten i mina händer och frågade om jag behöver något mer.

Dag och natt. Frågan är hur det är i resten i Sverige? Så nu får dom mötas. Tyskland mot Finland. Om ni måste välja mellan just dessa två, enbart utefter deras service, kunnighet och kundbemötande, vart går ni helst?

(Handlarna ni inte på någon av dessa varuhus så får ni gärna lyfta just erat favoritvaruhus, släng gärna med anekdoter. Men röstningen gäller endast dessa två denna gång)
 
Båda är värdelösa, men Bauhaus är snäppet mindre dåliga på grund av att dom brukar ha lite mer personal, så sannolikheten att man åtminstone får fråga någon är större.
 
Jag föredrar Bauhaus före K-Rauta främst för att B har lägre priser och lite större sortiment än K. Åtminstone på den ort jag handlar från dessa företag.

Eftersom jag oftast vet vad jag ska ha innan jag besöker dessa byggvaruhus behöver jag sällan fråga personalen om råd vilka produkter jag ska ha.

Däremot skulle jag gärna se att både Bauhaus och K-Rauta tog efter Biltema, Jula och Clas Olsson med numrerade hyllor och där man med kunddatorers hjälp kan se vilken hylla de varor man vill ha ligger på.

Vill jag ha professionell hjälp och råd med något uppsöker jag nån av de butiker som är nischade för just det jag behöver hjälp och råd med.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
H
S0MMER S0MMER skrev:
Utan att nämna vilket så har jag trots besök på olika orter lagt märke till att ett av dessa varuhus har ett visst mönster. Personalen har ofta kass produktkännedom, ovilja att hjälpa till, man blir runtskickad bland avdelningarna tills man nästan tröttnar. Försökte vid ett tillfälle hitta 5/56 eller WD40 och tre personer ur personalstyrkan deltog i sökandet efter dessa mystiska produkter när plötsligt en av de anställda efter några minuters sökande säger:

- men... jag vet att vi ska ha en dunk är någonstans?

Varpå jag gav upp och åkte till det andra byggvaruhuset som nämns, där den första ur personalen jag frågade tog med mig på en promenad genom halva varuhuset och la produkten i mina händer och frågade om jag behöver något mer.

Dag och natt. Frågan är hur det är i resten i Sverige? Så nu får dom mötas. Tyskland mot Finland. Om ni måste välja mellan just dessa två, enbart utefter deras service, kunnighet och kundbemötande, vart går ni helst?

(Handlarna ni inte på någon av dessa varuhus så får ni gärna lyfta just erat favoritvaruhus, släng gärna med anekdoter. Men röstningen gäller endast dessa två denna gång)
ok vad var fel med en dunk med 5/56 eller wd40?
 
  • En stor dunk WD-40 smörjmedel med en etikett som visar logotyp och varningsmärkningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En metall dunk av smörjmedlet CRC 5-56 Pro på en vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BigR
H Hallerudsbo skrev:
ok vad var fel med en dunk med 5/56 eller wd40?
Du vet nog svaret egentligen.
 
H
BigR BigR skrev:
Du vet nog svaret egentligen.
nej tyvärr inte då vi köper på dunk till jobbet för det är så mycket billigare.
Så det va inte självklart vad ts mena.
 
Varning för långrandig reflektion ang ställd fråga med utgångspunkt från att ha varit anställd på Bauhaus och ständig kund på byggvaruhus!

Inte röstat för jag tycker inte byggvaruhus är "bra" över lag. De har alla brister och fördelar. Kommer man till den insikten kan man handla på alla byggvaruhus utan att peppra sig med blodtrycksmedicin.

Har som nämnts själv arbetat på Bauhaus och fick en inblick i hur det "fungerar". Ett av de större problemen är avdelningarna och de vattentäta skotten mellan dem. En avdelning vet inte vad den andra avdelningen har i sitt sortiment. Vi hade på bygg några varor man kunde fråga sig varför vi hade dem. Andra avdelningar hade varor som lämpligare skulle finnas på bygg.
En badrumskund får vänta på hjälp på VVS/BAD och efter det skall kunden vänta på hjälp från någon på bygg och inte helt ovanligt så skall man ta ett könummer på färgavdelningen också. Det säljaren på badavdelningen har rådgivit kunden visar sig just i kundens fall inte riktigt fungera eftersom byggavdelningen har en annan uppfattning eller ett sortiment som inte lämpar sig just precis den lösningen varför det blir bollning mellan avdelningarna. Eftersom kunskapen hos VVS/BAD inte alltid är på topp ang varor/sortiment på bygg och vise versa får kunden vänta och vänta medan andra kunder får hjälp för tredje gången på en avdelning efter tre vändor på de andra avdelningarna. På det skall beställning av leverans samt installation från tre olika hantverksgrupper fixas. Sen går man till kassan och köar. Det tar tid då alla kunder har små lappar med uppgifter till kassapersonalen som de fått av avdelningspersonal. Har kunden inte lapp skall kassapersonalen inte allt för sällan kontakta någon på rätt avdelning som just då febrilt letar efter en dunk WD40 åt en kund på andra sidan avdelning från där varan som kassapersonalen vill få artikelnummer, pris eller ett "OK" för ev rabatt.
Intern utbildning av personal på golvet är inte speciellt bra och de som utbildas är fast personal. Utbildning kostar. Det jobbar väldigt många skolungdomar/tillfälligt anställda under högsäsongsperioder. Den personalen har ofta bristande kunskaper inte bara inom det område där den arbetar utan än sämre om de andra avdelningarna. Många av företagets rutiner får man lära sig genom "trial & error" metoden (inte alls samma sak som "learning by doing") Fråga en studerande eller säsongspersonal efter en 5/56 eller WD40 så är risken stor att denne inte vet vad det är för produkter och vad de används till. Frågar man dessutom om skillnaderna mellan de båda så har man slagit i glastaket. En enkel fråga blir snabbt en fråga som sysselsätter mer än en personal och maskineriet går som smort med beck.
Alla kunder har inte samma behov av personalens hjälp. Många är stammisar, går in och plockar på sig vad man redan vet att man skall ha och som man vet finns i butiken. De kan komma undan lindrigt om de inte behöver en lapp från avdelningspersonal som de skall visa upp i kassan. Det räcker med ytterst få kunder med mer omfattande behov av hjälp än att betala med sina projekt för att det skall bli mer eller mindre kaos om det vill sig illa. Lönehelg under fixa-huset/landet-månaderna är tortyr för personalen. Mitt i sommaren lider personalen av vätskebrist och överhettning. Företaget delar i mån av möjligheter ut vätskeersättningstabletter. Hade en sjukdag pga vårdkrävande vätskebrist. Otrevligare samtal än att sjukanmäla sig på Bauhaus hör inte till vardagen. Så blir det när varenda kotte behövs för att hålla allt om möjligt flytande. En sjuk gör situationen bara värre för de som inte är sjuka.
Bauhaus krav på det egna företagets förmåga att uppfylla alla deras kunders alla behov är företagets Akilles-häl. En tänkt förmåga man gärna talar om för kunden man har och som kunden där med också förväntar sig. Ingen vill suga. Inget företag heller. Alla vill vara sitt bästa men höga mål riskerar att bli svåra att nå. När maskineriet inte riktigt rullar på så är det trots kundfokus kunden som tar smällen.

Där jag är uppvuxen finns en byggmarknad som nu mer är en K-Bygg butik tror jag. Har varit Do-It, Bolist, XL-Bygg och kanske Woddy också en gång tidigare. Enda på byn och alla hantverksfirmor köpte sina varor där liksom alla hemmapulare. Allt fans men av bara en sort. Fans det inte så sa man till i kassan att man ville ha en 5/56 och fick svaret att kika in på tisdag så skall vi ha några burkar och kanske ett par dunkar. Brädor kunde man iofs beställa från sågen som levererade till byggmarknaden i helt valfria dimensioner inom rimliga gränser utan frågor eller problem. På Bauhaus har du allt och alla varianter., dvs större valmöjligheter. För att göra ett val om man inte känner sig säker på måste man fråga.

Många mindre och medelstora hantverkarfirmor gillar Bauhaus företagstjänst. Det finns en anledning. Det går färre kunder per personal där och personalen är utplockad för att de har bättre kunskaper än nyanställda och säsongsarbetare i butiken.

K-Rauta var längesedan jag handlade på. Har inte bott nära någon sådan på många år. Handlade där ibland och det var som att handla på Byggmax, Jem & Fix m.fl men ofta hade de ett alternativt sortiment där de andra stort sett hade samma.
Flesta konsumentbutikerna är mindre och personalen arbetar oftast över alla avdelningar om det finns avdelningar. Kunden plockar på sig det den vill ha, finns det inte så kommer man tillbaka om det är bassortiment eller så åker man till nästa konsumentbutik och kollar. Finns det inte där kollar man nätet och hamnar antagligen på Hornbach eller Bauhaus.

Alla kunder är inte nöjda med hur alla bygghandlar fungerar och ingen bygghandel kan tillfredsställa alla kunder. Det är inte lätt för bygghandeln att få tag i folk som kan allt. Helst skulle de anställa hantverkare som jobbat minst 5 år inom alla hantverksgrenar men en sån källa av kunskap villig att jobba två helger av tre kostar mer än ett Handelsavtal. Bygghandlarna priskonkurrerar stenhårt. Tillgången på rätt personal är minimal och efterfrågan enorm.
Byggvaruhus som inriktar sig på yrkesfolket har sen ytterligare ett sätt de gör affärer på. Där hittar man också oftast (inte alltid) kunnigare och bättre betalda medarbetare.

Handlar idag mest på Jem & Fix. Ligger närmast men val av favoritbutik kan snabbt ändra sig. Det är på gott och ont. Kvalité får man ofta hitta någon annanstans och många prylar saknas. Det handlar mest om lite billigare bassortiment med enkel över-disk-försäljning. Trevlig personal och ungarna kan skrota i favoritbutiken intill medan jag rotar skruvar och hönsnät eller liknande. Det basunerar inte ut att de ger proffshjälp men de gör det smidigt när man väl handlar. Sist hade de inte klinga till en av sågarna i sitt sortiment. Ingen mening att fråga "kan ni ta hem". Frågan frustrera personalen och jag vet redan svaret. Besparade oss båda ett meningslöst negativt samtal och lämnade butiken oförvånad och trots allt glad i hågen. Beställde on-line från Tyskland. Den kommer till mig fraktfritt bra mycket fortare än att jag har vägarna förbi närmsta butik som har. Åker inte 5 mil enkel bara för en klinga till en av sågarna. Byggmax blir det någon gång ibland.
Proffsbutiken i på byn har jag köpt en enda vara hos eftersom både J&F och Byggmax hade slut denna, i alla byggvaruhus, stapelvara. Kostade tre gånger så mycket. Bra de finns vid nödfall som då dock.

Att jämföra K-Rauta med Bauhaus är inte en smal sak. Det blir som att jämföra vindruvor och meloner. Storlek och smak skiljer rätt rejält.
 
Redigerat:
  • Gilla
Keiller och 3 till
  • Laddar…
H Hallerudsbo skrev:
ok vad var fel med en dunk med 5/56 eller wd40?
Felet är att Bauhaus inte har dunk på hyllan. Och även om Bregott finns på 2kg förpackning så är det nog inte det fru Jansson eftersöker på Ica när hon frågar

- ursäkta men var har ni smöret?

Då hade hon nog varit mer specifik.

Han hade lika gärna kunnat leta efter ett Fat WD40.
 
  • Stort fat WD-40 Specialist Cleaner & Degreaser på 20 liter för industribruk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2 kg förpackning av Bregott normalsaltat smör från Arla.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
H
S0MMER S0MMER skrev:
Felet är att Bauhaus inte har dunk på hyllan. Och även om Bregott finns på 2kg förpackning så är det nog inte det fru Jansson eftersöker på Ica när hon frågar

- ursäkta men var har ni smöret?

Då hade hon nog varit mer specifik.

Han hade lika gärna kunnat leta efter ett Fat WD40.
ja klart men man får va tydlig.
För jag tror inte dom som jobbar varken på Nasa Bauhaus k-rauta eller smördisken på Ica är tankeläsare.

det som är självklart för en kanske inte är det för en annan.
 
R
Man kan ju också Hämta sin wd40 vid oljor utan att fråga personalen

Dem är människor likväl ts

Ska dem rulla fram röda mattan eller vad?
 
H Hallerudsbo skrev:
ja klart men man får va tydlig.
För jag tror inte dom som jobbar varken på Nasa Bauhaus k-rauta eller smördisken på Ica är tankeläsare.

det som är självklart för en kanske inte är det för en annan.
Herre min skapare. Man behöver inte vara tankeläsare för att antagligen gissa rätt och visa kunden till en sprayburk med 5-56. Däremot har man antagligen jäkligt dålig feeling om man visar en kund som frågar efter 5-56 ett fat eller dunk med 5-56.

På fråga 8 svarar jag K-Rauta
 
  • Gilla
MacAver och 2 till
  • Laddar…
H
Krille-72 Krille-72 skrev:
Herre min skapare. Man behöver inte vara tankeläsare för att antagligen gissa rätt och visa kunden till en sprayburk med 5-56. Däremot har man antagligen jäkligt dålig feeling om man visar en kund som frågar efter 5-56 ett fat eller dunk med 5-56.


På fråga 8 svarar jag K-Rauta
Nej men folk tror tydligen det.
Bara för dom som jobbar i byggladan inte kan allt.
Tyvärr så pressar dom löner så ofta är dom som jobbar där väldigt gröna.
Kanske tillhör olika avdelningar men vill försöka hjälpa.

sen blir det klag på att dom har så dålig service.
Får vad man betalar för.
 
H Hallerudsbo skrev:
ja klart men man får va tydlig.
För jag tror inte dom som jobbar varken på Nasa Bauhaus k-rauta eller smördisken på Ica är tankeläsare.

det som är självklart för en kanske inte är det för en annan.
I och med att dem inte har 2kg smör i hyllan på Ica skulle du nog också fnittra lite åt personalen om dom gick till charken och sa..

- har för mig att jag sett en hink med smör här nånstans.

:rofl:
 
  • Haha
Krille-72
  • Laddar…
Fairlane
Keiller Keiller skrev:
Däremot skulle jag gärna se att både Bauhaus och K-Rauta tog efter Biltema, Jula och Clas Olsson med numrerade hyllor och där man med kunddatorers hjälp kan se vilken hylla de varor man vill ha ligger på.
Bauhaus har systemet, men sen ligger ju inte varorna på den plats där det står att de ska ligga, så det är lite värdelöst. Några exempel:
  • Minns inte vad det ar jag skulle köpa, men jag hade kollat upp plats och att det fanns varor inne. Jag hittade inte ens en hylla med det numret så jag frågade en i personalen. Hon var bra och visade mig var grejerna låg och sa att det som står i datorn tyvärr sällan stämmer med verkligheten.
  • Jag skulle köpa delar till hängrännor. Det fanns 100+ i lager enligt datorn och plats var markerad. Jag hittade inget och frågade. Nej, vi håller på att byta leverantör så det är därför. Oklart varför det skulle göra att det stod 100+ i lagersaldo
  • Jag var med syrran för att köpa kakel och vi hade kollat att det fanns inne och vilken plats. På angiven plats fanns helt annat kakel. Vi frågade och en säljare visade vägen till en helt annan gång och ett annat hyllnummer. När fanns en kartong, inte 10+ och vi behövde 4.

Jag kan faktiskt inte välja mellan dessa varuhus. K-Rauta har normalt färre personer att fråga, men jag har ibland träffat några riktigt kunniga. Bauhaus har fler att fråga, men som MacAver skriver så har man sällan koll på något som ligger utanför ens avdelning. Jag arbetade för många, många år sen i ett varuhus som sommarjobb/helgjobb. Min chef sa ungefär så här: "Häng med Jonas här första veckan och fråga honom för att lära dig. Är det lite lugnt ta ett var på vår avdelning och lär dig var olika saker ligger. När du har koll på den egna avdelningen så försök att orientera dig i resten av varuhuset. Du behöver inte kunna var alla varor ligger, men om det är lugnt, så säg till kollegan att du tar en tur i varuhuset och lär dig på ett ungefär så du kan hjälpa kunder som frågar". Det gillade jag verkligen.
 
H Hallerudsbo skrev:
Nej men folk tror tydligen det.
Bara för dom som jobbar i byggladan inte kan allt.
Tyvärr så pressar dom löner så ofta är dom som jobbar där väldigt gröna.
Kanske tillhör olika avdelningar men vill försöka hjälpa.

sen blir det klag på att dom har så dålig service.
Får vad man betalar för.
Service och kunskap behöver inte gå hand i hand, har fått hemskt bemötande av kunniga säljare och underbart bemötande av helt nyanställda som inte kan någonting.
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.