G gaidin skrev:
Jag skulle säga att du inte hade kontroll över hunden.
Det enda du hade kontroll över är var den var, inte vad den gjorde.

Rätt eller fel moraliskt lägger jag mig inte i men rent juridiskt skulle jag tro att det är så.
Om ett jultidningssäljande barn gått in för att ringa på och blivit biten är jag rätt säker på du inte haft tillräcklig uppsikt. Om det varit en helt säker hundrastgård där ingen kan komma in eller ut av misstag hoppas jag det räknas som tillräckligt, med om någon ändå kommer in så är nog risken du inte har en bra nog anläggning.
Om du "bussar" hunden på ett annat djur eller människa får du nog ta ansvar för det.
 
P
jonmo jonmo skrev:
Röstar gör jag givetvis inte.
Om du inte röstar i allmänna val där du har rösträtt så tycker jag inte att du har någon moralisk rätt att klaga på lagstiftningen (vare sig om katter eller annat). Du har accepterat att andra styr utan att du vill ha inflytande.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
P
H Harald Blåtumme skrev:
TS problem tycks ha producerats av många faktorer, solljus, ålder på taket, plus att några katter fick det åldriga tyget att spricka av allt att döma. Kanske tidigare än det skulle gjort utan kattpåverkan men inget att hänga upp sig på alltför mycket anser jag.
TS paviljongtak hade troligen fortfarande varit helt utan kattåverkan. Vi har en paviljong av liknande (samma?) modell och i är inne på sjätte året med originaltaket.
Dvs om vi sätter upp originaltaket. Det har blivit lite slittet på 5 säsonger så vi kanske använder reservtaket istället.
 
Redigerat:
K
G gaidin skrev:
Jag skulle säga att du inte hade kontroll över hunden.
Det enda du hade kontroll över är var den var, inte vad den gjorde.

Rätt eller fel moraliskt lägger jag mig inte i men rent juridiskt skulle jag tro att det är så.

Här i krokarna var det en granne som slängde in en katt i en hundgård.
Där skulle jag inte skylla på hundarna eller dess ägare men den psykopaten som slängde in katten skulle jag gärna få reda på vem det var...
Nej visst hade jag kunnat stoppa jakten hade jag gjort det. Men samtidigt kan man inte göra inhägnaden kattsäker heller ju och min hund går ju ut som han vill sommartid iaf så jag kollar ju inte igenom trädgården varenda gång . Finns ju egentligen ingen som kan ta ansvar för att katten tog sig in här som jag ser det inte jag och inte kattens ägare ingen . Kan mycket väl stämma att juridiskt när jag ansvaret men det är väldigt fel tycker jag. Men som sagt en väldigt svår situation att reda ut om det hade blivit så. Måste varit en sjuk jävel som gjorde det. Är ju aldrig djurens fel utan enbart den sjuka jävlen som kastade över katten. Tur att man inte var där då vet jag har nye vad man skulle gjort med den som gjorde det
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
P
B Brieffe skrev:
Det är ju smådrygt med djur som stör, men det finns betydligt värre saker här i världen än att haka upp sig på det.
Det finns inget värre än dryga grannar.

Vilda djur som förstör bör man ha visst överseende med, eller stänga ute med elstängsel eller skjuta. Det brukar inte vara kontroversiellt.
 
P
P pemu skrev:
Alltså...
Ingen har så snabba fingrar son JohanLun och så mycket tid att lägga på att försvara katters rätt att förpesta andras tillvaro mot deras vilja.Du har för fan suttit hela dan och hamrat på tangenterna. Snacka om rabiat.
Snabba fingrar håller jag med om, men jag tycker att du har läst JohanLuns inlägg dåligt. Han har ganska milda åsikter i frågan. Ingenting om att avliva katthatare. Ingenting om att man ska få ha kattfarm i tättbebyggda områden. Däremot en hel del om hur en kattägare kan göra för att minska grannars behov av att klaga på katter.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
P
J JohanLun skrev:
Jag ska inte göra dig besviken, jag är snabb på telefonen och ännu snabbare på tangentbordet och när man skjutsar barn eller "måste" vara med i Minecraft finns oändligt med tid som är svårt att göra mycket annat på än internet. ;)
Jag hoppas att du använder handsfree när du skjutsar barn, och jag är i så fall mycket imponerad över din textuella produktivitet i det sammanhanget. :D
 
  • Haha
JohanLun
  • Laddar…
P
H Håkan V skrev:
Katter får jaga alla småfåglar, undulater möjligen undantagna :geek:
Tur för kattägarna att de inte har strikt ansvar. Det skulle bli långa köerna för jaktbrottsutredningarna …
 
P
K Krille_90_ skrev:
Nej visst hade jag kunnat stoppa jakten hade jag gjort det. Men samtidigt kan man inte göra inhägnaden kattsäker heller ju och min hund går ju ut som han vill sommartid iaf så jag kollar ju inte igenom trädgården varenda gång . Finns ju egentligen ingen som kan ta ansvar för att katten tog sig in här som jag ser det inte jag och inte kattens ägare ingen . Kan mycket väl stämma att juridiskt när jag ansvaret men det är väldigt fel tycker jag. Men som sagt en väldigt svår situation att reda ut om det hade blivit så.
Jag tror att du hade blivit skadeståndsskyldig om katten hade blivit skadad (eller dödad). Hur den kom dit spelar knappast någon roll när hundägaren har strikt ansvar för vad hunden gör.

Ibland är det mycket bra att hundägare har strikt ansvar medan det i andra situationer är helt uppåt väggarna. Hur en bättre lag ska formuleras är jag inte (hobby)jurist nog att fundera ut.
 
K
J JohanLun skrev:
Om ett jultidningssäljande barn gått in för att ringa på och blivit biten är jag rätt säker på du inte haft tillräcklig uppsikt. Om det varit en helt säker hundrastgård där ingen kan komma in eller ut av misstag hoppas jag det räknas som tillräckligt, med om någon ändå kommer in så är nog risken du inte har en bra nog anläggning.
Om du "bussar" hunden på ett annat djur eller människa får du nog ta ansvar för det.
Det här har du tolkat helt fel. Var står det att jag bussat hunden mot något annat djur? Berätta gärna det. Och för din kännedom barn kan inte ta sig in det är även inhägnaden anpassad för pga att mina barn springer på ch leker där och den hindrar dem att kunna gå ut på vägen. Men att kräva att anläggningen ska kunna hindra en katt från att komma in är bara fånigt. Jag vill inget djur något illa och den gången gick det bra katten klarade sig utan fysiska men och lämnade inte bara vår tomt utan hela området och höll sig på helt andra ställen efter detta. En naturlig revir uppgörelse i djurens värld. Men detta väckte funderingar för mig om vad som hänt om det gått illa den gången
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
P pmd skrev:
Jag hoppas att du använder handsfree när du skjutsar barn, och jag är i så fall mycket imponerad över din textuella produktivitet i det sammanhanget. :D
Jag kan göra dig både lugn och besviken, jag skrev under stillastående vänteperioder, parkerad. Jag har kört tal till text i WhatsApp konversationer och det blir i nivå med Amazons svenska översättningar. ;)
 
K
P pmd skrev:
Jag tror att du hade blivit skadeståndsskyldig om katten hade blivit skadad (eller dödad). Hur den kom dit spelar knappast någon roll när hundägaren har strikt ansvar för vad hunden gör.

Ibland är det mycket bra att hundägare har strikt ansvar medan det i andra situationer är helt uppåt väggarna. Hur en bättre lag ska formuleras är jag inte (hobby)jurist nog att fundera ut.
Självklart måste man ta ansvar för ens hund där är jag helt med dig . Men när man har en inhägnad tror jag många öppnar och släpper ut hunden bara . Är ju omöjligt att göra en inhägnad kattsäker . Är dock väldigt svårt i vissa situationer att leva upp till att ha 100% konstant koll i en inhägnad
 
K Krille_90_ skrev:
Det här har du tolkat helt fel. Var står det att jag bussat hunden mot något annat djur? Berätta gärna det. Och för din kännedom barn kan inte ta sig in det är även inhägnaden anpassad för pga att mina barn springer på ch leker där och den hindrar dem att kunna gå ut på vägen. Men att kräva att anläggningen ska kunna hindra en katt från att komma in är bara fånigt. Jag vill inget djur något illa och den gången gick det bra katten klarade sig utan fysiska men och lämnade inte bara vår tomt utan hela området och höll sig på helt andra ställen efter detta. En naturlig revir uppgörelse i djurens värld. Men detta väckte funderingar för mig om vad som hänt om det gått illa den gången
Sorry, det var ett exempel och inte riktat till dig.
 
K Krille_90_ skrev:
Är ju omöjligt att göra en inhägnad kattsäker .
Spot on, den som kan det med rimlig kostnad beställer jag ett staket av! ;)
 
K
J JohanLun skrev:
Sorry, det var ett exempel och inte riktat till dig.
Okej jag missförstod detta!
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.