Hej, behöver sätta upp ett staket/skydd så vår lilla hund inte rymmer. Staketet ska gå precis som på bilden och jag famlar i vad som blir snyggast/bäst. Staket med grind ska gå som på bilden, på en sidan har vi i buskaget grönt Gunnebo-stängsel men på framsidan har vi trä-staket. Huset är 20-tals trähus. Hur hade ni gjort?

(när vi får råd kommer vi förlänga uppfarten ner till staketet därav placeringen)
 
  • Trädgård med markerad vit linje där staket ska installeras, stenläggning och grönområde syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klassiskt stående vitmålat trästaket, helst med trägrind som kan vara i tryckt virke för att få lite kontrast mot resten.
 
  • Gilla
Lisa Lottery
  • Laddar…
Hade personligen valt en annan färg än vitt om det finns en kissade hund i krokarna (på förekommen anledning:surprised:)
 
  • Gilla
Lisa Lottery
  • Laddar…
Jag refererar till en av mina favoritböcker att sitta och bläddra i: "Villaträdgårdens historia".

För perioden runt 1920 skiljer författaren på "villastad för välbeställda" och "egnahemsträdgården". Vet inte riktigt vilket som passar in för dig.

Oavsett vilket är det trähus=trästaket. Vanligen smala, höga träribbor med rak överkant eller bågformade. Gärna dekorerade stolpar med dekorsågning, listverk och knoppar. För "egnahem" gällde bland annat enkla spjälstaket, men med ljusare kulör på topparna. Men även där kunde man köra på med bågar och lite dekorerade stolpar. Det var också populärt med spjälor satta 45 grader så man får ett rutmönster a la kexchoklad.

Eventuell grind skall vara i ljusare kulör än staketet.


För övrigt är Gunnebostängslet tidsenligt enligt boken, men vi kan diskutera dess estetik... :)
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Tusentack för ett fantastiskt utförligt svar med många bra idéer. Det är ett egnahemshus och kryssen känner jag igen då vi har det på ”stora grinden”. En fråga bara, hur gör man grinden ljusare om man tänkte sig ett vitt staket?

tensiden tensiden skrev:
Jag refererar till en av mina favoritböcker att sitta och bläddra i: "Villaträdgårdens historia".

För perioden runt 1920 skiljer författaren på "villastad för välbeställda" och "egnahemsträdgården". Vet inte riktigt vilket som passar in för dig.


Oavsett vilket är det trähus=trästaket. Vanligen smala, höga träribbor med rak överkant eller bågformade. Gärna dekorerade stolpar med dekorsågning, listverk och knoppar. För "egnahem" gällde bland annat enkla spjälstaket, men med ljusare kulör på topparna. Men även där kunde man köra på med bågar och lite dekorerade stolpar. Det var också populärt med spjälor satta 45 grader så man får ett rutmönster a la kexchoklad.

Eventuell grind skall vara i ljusare kulör än staketet.


För övrigt är Gunnebostängslet tidsenligt enligt boken, men vi kan diskutera dess estetik... :)
 
Charlieflower Charlieflower skrev:
Hade personligen valt en annan färg än vitt om det finns en kissade hund i krokarna (på förekommen anledning:surprised:)
Ah men min hund är en liten tik som kissar hyfsat rakt ner, men jag förstår hur du tänker så bra tips!
 
1977bjorn 1977bjorn skrev:
Klassiskt stående vitmålat trästaket, helst med trägrind som kan vara i tryckt virke för att få lite kontrast mot resten.
Tack för svar! Funderade lite på just vitt trästaket men det där med grind i tryckt virke har jag inte tänkt på!
 
L Lisa Lottery skrev:
Tusentack för ett fantastiskt utförligt svar med många bra idéer. Det är ett egnahemshus och kryssen känner jag igen då vi har det på ”stora grinden”. En fråga bara, hur gör man grinden ljusare om man tänkte sig ett vitt staket?
Ja då får grinden också bli vit kanske. Alternativt grind i smide.

Kikar jag snabbt på bilderna verkar det vanligast med rött staket och vit grind. Då med spetsiga spjälor där själva avfasningens ändträ är vitmålat. Men visst skymtar det helvita staket också. Kör på det om ni gillar det, men tänk på att hålla spjälorna lite smalare och högre om ni vill ha det rätt i tiden.
 
L Lisa Lottery skrev:
Ah men min hund är en liten tik som kissar hyfsat rakt ner, men jag förstår hur du tänker så bra tips!
Ja men då har du ju koll på läget. Vi bor på en hörntomt med vitt staket och strategiskt placerad lyktstolpe i gatuhörnet. Inte att rekommendera tyvärr.....:rolleyes:
 
L Lisa Lottery skrev:
hur gör man grinden ljusare om man tänkte sig ett vitt staket?
Man tänker om och vågar sig på ett rött, grönt eller blått staket. Eller brunbetsat. ;)

Eller så vänder man på det för att man tycker bättre om det, och tar en grind i blått eller grönt.

Oavsett vilket kan nog lite färg liva upp.
 
Tack -tror jag vet vilken typ av spjälor/ staket du menar ! (Finns i området!) just nu är hus och staket vita med grå luckor och detaljer. Vid nästa ommålning drömmer vi om att gå tillbaka till mer riktiga färger för trädgårdsstaden så då kanske staket då får en annan färg.

Smidesgrind är snyggt dock ska fundera på det då det inte blir för mkt kompakt trä och trä. Tack igen för
Engagemang och goda tips!

tensiden tensiden skrev:
Ja då får grinden också bli vit kanske. Alternativt grind i smide.

Kikar jag snabbt på bilderna verkar det vanligast med rött staket och vit grind. Då med spetsiga spjälor där själva avfasningens ändträ är vitmålat. Men visst skymtar det helvita staket också. Kör på det om ni gillar det, men tänk på att hålla spjälorna lite smalare och högre om ni vill ha det rätt i tiden.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Man tänker om och vågar sig på ett rött, grönt eller blått staket. Eller brunbetsat. ;)

Eller så vänder man på det för att man tycker bättre om det, och tar en grind i blått eller grönt.

Oavsett vilket kan nog lite färg liva upp.
Hela området skulle förfasas haha men tanken är kul!
 
L Lisa Lottery skrev:
Hela området skulle förfasas haha men tanken är kul!
Fast bara på den lilla bild du visar tycker jag mig se ett gult hus, ett blått hus samt ett hus med mexitegel och mörkt trä.

De skulle nog överleva lite färg på ett staket eller en grind hos grannen. Själv blir jag bara glad när jag ser att folk vågar göra något annat än välja vitt eller grått, även om jag inte alltid blir så imponerad av utförandet (färgkombinationer kan vara svårt).

Men om ni själva inte vill är det förstås en annan sak.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Fast bara på den lilla bild du visar tycker jag mig se ett gult hus, ett blått hus samt ett hus med mexitegel och mörkt trä.

De skulle nog överleva lite färg på ett staket eller en grind hos grannen. Själv blir jag bara glad när jag ser att folk vågar göra något annat än välja vitt eller grått, även om jag inte alltid blir så imponerad av utförandet (färgkombinationer kan vara svårt).

Men om ni själva inte vill är det förstås en annan sak.
Du har rätt -gatan bakom är rätt färgglad (inga mexitegel/tegelhus dock utan alla o trä). Ska fundera lite över färg men ni har iaf satt igång tankarna så tack!
 
L Lisa Lottery skrev:
Du har rätt -gatan bakom är rätt färgglad (inga mexitegel/tegelhus dock utan alla o trä). Ska fundera lite över färg men ni har iaf satt igång tankarna så tack!
Kanske något sånt här (gick runt i kvarteren och fotade ett grannhus som jag tycker gjort det rätt snyggt
 
  • Ett vitt staket med matchande grind framför en trädgård, foto taget utomhus vid dagsljus.
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.