Om man hittar en äldre, billig kamin med bristfällig brukisolering på insidan (eller ingen alls) - vad behöver man då för att reparera den, dvs vilken typ av bruk?
Eldfast? Med järnfilspån? Vanligt?
 
zingo skrev:
Om man hittar en äldre, billig kamin med bristfällig brukisolering på insidan (eller ingen alls) - vad behöver man då för att reparera den, dvs vilken typ av bruk?
Eldfast? Med järnfilspån? Vanligt?
Lerbruk brukar vara en hit. Och järnfilsspån. I alla fall var detta vad jag använde till att renovera vedspisen. Och det är ju lerbruk man använder för att mura upp kakelugnar.
 
Var köper man lerbruk och järnfilspån på annat sätt än i en kaminbutik där 2 kg kostar 200 kr? Det borde finnas billigare...
 
Jag använde lermjöl (som jag ändå hade köpt på stora säckar från ett tegelbruk när jag lerklinade) och blandade med sand. Har sett 25-kilossäckar i bygghandeln också, men de kostar typ 200 spänn de också..

Järnfilsspånet fick jag gratis hos den lokala metallindustrin.
 
Varför kan man inte använda putsbruk (t.ex eldfast) och gratis järnfilspån?
 
Du kan säkert använda eldfast bruk också. Vet inte om man ska ha järnfilsspån då dock.

Men är ska det inte vara (är det inte nu) någon form av stenbeklädnad inne i kaminen, typ eldfast tegel?
 
Jag har ingen kamin men jag har sett de där bruket rasat ihop helt på insidan eller ibland åtminstone delvis. Ska man ha tegel också?
 
(Nu är jag på inget vis expert på kaminer, men jag svarar sålänge tills någon som kan mer kommer in).

Ja, jag tror nog att kaminer brukar ha en beklädnad av eldfast tegel eller liknande invändigt. Jag har aldrig sett någon med bara bruk, däremot ett par som inte har något annat än gjutjärnet mot eldstaden. Lite som man har i en vedspis.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.