H Hugo55 skrev:
Vi har monterat många IKEA-kök (många olika hus). Sedan deras nya serie kom (typ 2012) så är det helt fantastiskt. Eftersom deras underskåp är 80 cm höga (utan sockel) så kan man välja om man vill ha 10, 20 eller 40 cm höga lådor. Det är så fantastiskt att kunna välja själv. Min erfarenhet efter flera kök är att man inte behöver så många 40 cm höga lådor, det är massor av "vanliga" saker som går in i en 20 cm hög låda. Man slipper trava saker på varandra. Jag vet att många väljer 40 höga för att det ska "se snyggt ut", men det är mycket bökigare med en innerlåda än att ha två 20 höga lådor. Visst blir det något dyrare att ha många lådor, men det är det värt. Tyvärr verkar inte de som planerar på IKEAs köksavdelning gilla många lådor, de försöker oftast välja 40 höga lådor. Kanske har det att göra med att det inte ska bli så dyrt så att kunden väljer att inte köpa köket? Inget av alla IKEA-kök vi har haft (och har) har det varit något problem med.
Av precis den anledningen valde jag 40-lådor, för att det ser snyggt ut :D. 28 st för att vara exakt ( plus 18 st i tvättstugan). Handtagslösa så översta lådan är perfekt höjd för att öppna med knäet och nedersta med foten.
 
  • Gilla
Lisa3000 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
R Rolle85 skrev:
Ja de har väl alla mått man kan tänka sig i ett kök?
Ikea har inga skåp som är 50 cm breda.
 
  • Gilla
Henningelvis och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Ikea har inga skåp som är 50 cm breda.
IKEA har heller inga överskåp som är 70 cm höga och därför blev det inte IKEA när vi renoverade för ett par år sedan.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
IKEA är ytters begränsat i sina skåp-stommars storlek, samt konstiga mått på lådorna. Dessutom var deras kvalitet under våra krav.
Men som sagt, uppenbarligen passar IKEA många andra som har andra krav och mått ;)
Ingen kvalite skillnad på ballingslövkök och Ikea kök, det är skillnad på luckor och vissa funktioner.
 
  • Gilla
TobiasStockholm
  • Laddar…
L LaoLars skrev:
Hej,
har ett 20 år gammalt IKEA kök som fortfarande går att komplettera. BRA!
Har lackade fronter som är lite mekaniskt känsliga, blir lätt repor i, men i övrigt funkar det.
Epoq har jag ingen erfarenhet av, men min erfarenhet är att ElGiganten inte levererar i tid och beställer man någon tjänst kan man bli blåst om inte allt är på plats.
Vad kan du komplettera med?
 
F Fredrik RS4 skrev:
Vad kan du komplettera med?
Har kompletterat med ny inredning till flera skåp, bla annat ändrat ett f.d. städskåp till lådor och ändrat dörren från gångjärn till utdrag som hänger på lådorna. Flera underskåp har fått "galler utdrags backar". Har skaffat sopsorteringslådor och monterat under diskbänken.
Så insidan går att ändra, men jag skulle ju inte blanda utsidor. Tror inte varken färg eller mönster passar.
 
Vi håller på att byta ut både Ikealuckor och Ikea laminatskivor i ett helt hyresbestånd. Lite oklart exakt hur gammalt allt är men gissar på +/- 10 år. Man ska komma ihåg att det är hyreslgh. MEN nu har vi sett flera ex där underskåpens luckor ser ok ur medans överskåpens luckor är katastrof. Stora sprickor i färgen. Ser ur som ett djur gått loss med sina klor. På bänkskivorna har flagnat. Flagor stora som gamla 10-öringar. Ser ur som att någon tappat saker 50-11 gånger.

Det som är intressant är inte hur det ser ut. Det är att Ikea inte ser något tillverkningsfel. I en Lgh fanns 2 bänkskivor men bara en var skadad. När vi bytte såg vi så stora skillnader att det inte var accepterat. Ikea förklarade att man bytt leverantör men inte namn....

Något fel har Ikea inte ansett att det är. Däremot onormalt slitage. Eftersom vi även arbetat med hyreslgh där köken kommer från andra leverantören inser vi att Ikeas slutsats inte överensstämmer med verkligheten.

Men billiga är dom...
 
Ikea sa till mig att deras lamintatskivor måste torkas torra varje gång de får vatten på sig annars missfärgas de. Jobbigt läge i ett kök med vask..
 
R Rolle85 skrev:
Ikea är ren skit tyvärr
Ikeas stomme är lika bra som de flesta dyrare kök men mycket billigare, dels för att Ikea säljer mer och att man får skruva ihop det själv. Dessutom får man ju köket nästa vecka. Självklart skall man inte köpa en folierad lucka som håller dåligt utan någon massiv lucka. Vill an ha ett exklusivt utseende köper man luckor av en annan tillverkare. Det är först när man går upp till ett platsbyggt kök som man får något för pengarna. Men då talar vi 10-20 ggr dyrare.
 
D Dr Jumping Jack skrev:
Ikeas stomme är lika bra som de flesta dyrare kök men mycket billigare, dels för att Ikea säljer mer och att man får skruva ihop det själv. Dessutom får man ju köket nästa vecka. Självklart skall man inte köpa en folierad lucka som håller dåligt utan någon massiv lucka. Vill an ha ett exklusivt utseende köper man luckor av en annan tillverkare. Det är först när man går upp till ett platsbyggt kök som man får något för pengarna. Men då talar vi 10-20 ggr dyrare.
De kök jag talade om i tidigare inlägg från Ikea hade inte folierad lucka på en spånskiva som är det normala. Det var lackade luckor av MDF. Alls kan vi göra misstag eller anlita ”fel” UE. Problemet är att Ikea inte tar sitt ansvar. Har ytterligare en story och då handlar det om en massiv bänkskiva i ek.

Ikea är billiga men inte så billiga som många tror när man räknar totalen.
Ska man montera köket själv är Ikea billigast.
 
Jag monterar några Ikea skåp i källaren med lerhyttan luckor. De är vad jag förstår inte mdf utan träram. De känns väldigt bra, beslagen känns bra. Med lerhyttan luckor tror jag man slipper de problem som beskrivs ovan som verkar vara det som dödar köken. Men själva stommarna är jag mer tveksam till. Även om jag tror de kommer hålla hyfsat länge om man är försiktig. Framförallt känns det som många konkurrenter ( även de något dyrare) inte har någon väsentligt bättre konstruktion.

Köpte ett Ikea badrumsskåp som verkade ha en mycket tätare skiva och riktigt tjock lack. Tyvärr pajade belysningen efter ett par månader men jag har fått en ny. Vet inte om det finns köksstommar från någon leverantör i den kvalitén...

I vårt ordinarie kök valde vi massivträ rakt igenom, även i stommarna. Förstås dyrare än Ikea men inte så mycket dyrare än tex Ballingslöv. Och är helt måttanpassat på millimetern till de bredder och höjder du önskar. Jag tror de kommer hålla som minst 2-3 Ikea livslängder eller om man så vill tills man själv dör. I längden därav billigare än Ikea. Om man inte måste byta kök av modeskäl var 10e år.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Det blev Ikea kök och nu är vi i full gång med köksjobb,

Tack för alla engagerade svar!
 
  • Gilla
MichelleW
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.