M
J JohanLun skrev:
Något överdrivet problem kan jag tycka. Lägg ett lock på sandlådan så är problemet avklarat.


Det är ju rätt viktigt att inte tro sig minnas nåt på ett ungefär utan komma med relevanta fakta.

I ett villaområde får man inte skjuta (eller på annat sätt döda) katter.

På landet får den som är jakträttsinnehavare och som innehar vapenlicens skuta en katt som är förvildad och inte kan antas tillhöra någon. De som därav föreslår att skjuta katten i villaområdet har fel på alla områden.

[länk]



Hundar och några saker till som tåg och trafik har strikt ansvar.
Katter har vad jag förstår inte alls samma strikta ansvar.

[länk]

Detta hindrar ju inte att en ansvarsfull kattägare tar ansvar för vad katten gör, liksom att man tar ansvar för vad ens barn gör eller vad man ställer till med själv vare sig det är av en olyckshändelse eller av dumhet.


Att man skulle fånga in och frakta iväg eller döda en katt är till och med dummare än att man skulle slå sönder eller sno grannens bil om han tex parkerat fel eller kört för fort utanför din villa. Kanske nån vill föreslå att man spöar upp grannbarnen som hoppar i studsmattan för att de för oväsen. Eller skjuter grannbarnen som kommer för att fråga efter godis på påsken. Många av förslagen låter som kommande från banjospelande hillbillys på USAs landsbygd där var och varannan går runt med en laddad bössa över axeln.
Precis som jag kom ihåg då! Minnet sviker aldrig :cool:(y)

Jo självklart får du skjuta en katt i ett villaområde så länge det inte är detaljplanlagt.

Sen är det ju många som fångar möss och släpper ut långt ifrån där de fångades och det är ju ett jaktbrott.. kan man tänja på reglerna för möss kan väl folk börja skjuta lite katter i städerna också tycker jag(y)
 
  • Haha
  • Gilla
Daniel Törnblom och 2 till
  • Laddar…
M
Brukar väl mest vara ensamma medelålders kvinnor som skaffar katt.
Kanske ni borde hitta en karl åt grannen så kanske problemet med det sönderrivna tältet löser sig självt?:surprised:
 
M Mackeeeee skrev:
Precis som jag kom ihåg då! Minnet sviker aldrig :cool:(y)

Jo självklart får du skjuta en katt i ett villaområde så länge det inte är detaljplanlagt.

Sen är det ju många som fångar möss och släpper ut långt ifrån där de fångades och det är ju ett jaktbrott.. kan man tänja på reglerna för möss kan väl folk börja skjuta lite katter i städerna också tycker jag(y)
Minnet är bra men felaktigt? ;)
 
M Mackeeeee skrev:
Brukar väl mest vara ensamma medelålders kvinnor som skaffar katt.
Kanske ni borde hitta en karl åt grannen så kanske problemet med det sönderrivna tältet löser sig självt?:surprised:
Eller sluta gnälla som kärringar? ;) (och nu menar jag inte ts som inte gnäller, utan de andra i tråden
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
jonmo jonmo skrev:
Röstar gör jag givetvis inte. Den typ av legitimering av majoritetens diktatur mot oss som klarar av att tänka själva sysslar jag inte med. Men ditt låtsasexempel om att förbjuda andra att göra något som uppenbart är oproblematiskt visar på din som tidigare påpekade auktoritära intuition.
Du har väl ingen aning om vilka problem jag har med röda bilar? Jag har till och med beställt en fabriksny, det hade jag sluppit med en lag som förbjöd det. :D
 
Marike Marike skrev:
Grannens katter är uppe och härjar på vårat tak, 3 ettåringar och deras mamma. Jag har inget emot katterna, de är trevliga att titta på när de far fram. Problemet uppstod när de upptäckte en genväg via vår paviljong. Detta tålde inte skarpa klor och tyngden så nu hänger det i trasor, i ärlighetens namn ska sägas att det nog är lite skört efter 2 år, vi hade tänkt byta ut taket i år ändå men nu tvekar man, klös i ett nytt tak kommer så klart att göra att det läcker även om det skulle hålla, det vill man inte.
Jag har sett katterna, klös rivmärken finns. Måste man sätta kameraövervakning på taket för att bevisa vem som gjort vad?
Jag tror inte det räcker att knacka på hos grannen med orden dina katter har förstört vår paviljong, du måste köpa oss ett nytt paviljongtak, ( vilket är omöjligt då de inte längre finns i handeln ), med andra ord ett krav på flera tusen kr då allt får bytas ut. Att vi har ett extra beror på att vi var förutseende, IKEA är inte längre som på Ingvars tid.
Vad gör man?
[bild] [bild] [bild]
spraya med ättika och cirton. De svskyr doften. Funkar inte det så finns medel att köpa i djuraffären som håller dem borta. Förslagsvis börjar du nu på den redan förstörda. Förhoppningsvis bryter du detas beteende innan den nya kommer på plats.
 
Det fantastiska tycker jag är de som kritiserar TS för att de köpt för dåligt tak som inte håller för kattjävlar som klöser sönder det. Helt otroligt.
Och att man får väl sätta lock på sandlådan är ett annat "råd" för att slippa att ungarna får kattjävlarnas parasiter i sig. Hårresande...

Det här är samma slags hänsynslöshet som man möter från svenskar i trafiken och i coronatider för att ta några exempel.
 
  • Gilla
liran och 1 till
  • Laddar…
Men allt är inte svart eller vitt. TS problem tycks ha producerats av många faktorer, solljus, ålder på taket, plus att några katter fick det åldriga tyget att spricka av allt att döma. Kanske tidigare än det skulle gjort utan kattpåverkan men inget att hänga upp sig på alltför mycket anser jag.

Man kan tycka vad man vill om att katter får springa löst och att ägaransvaret är svagt definierat. Lösningen är precis som problemet ett resultat av många faktorer, en är att hindra katter att ta sig till potentiellt känsliga saker som ett åldrande paviljongtak. En annan bidragande del i en lösning kan vara att försöka hitta paviljongtak av mer robust utförande efter att ersättningstaket gjort sitt efter ytterligare någon säsong. Problem solved.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Note to self: jag som inte har katt ansvarar för att byta ut sådant som katter har haft sönder, samt att välja ”kattsäker” kvalitet på produkter i trädgården. Jag kan eventuellt undvika ovanstående genom att istället investera i katthinder på min egen tomt.

Skulle jag råka ha sönder något kommer jag framgent att skylla på katten som jag temporärt lånar av Schrödinger för ändamålet.
 
  • Gilla
Lazzeman och 1 till
  • Laddar…
Alltså, jag har en av Biltemas absolut billigaste pressening spänd på ett par reglar över veden (ja, jag borde bygga en vedbod) som suttit uppe i minst 3 år. Beräknad livslängd var med riktig tur ett år. Vår katt använder dessutom denna för att ta sig upp och ned från ett träd. Som ett mirakel håller det för detta, en katt är inte speciellt tung. Om ett tak inte håller för en katt måste det vara ett tak av synnerligen dålig kvalitet. Nu tycker jag ändå att kattägaren ska ta ett ansvar, men face it, Ikea, Julia och Biltemas trädgårdsprodukter av tyg eller pressening håller mycket sällan i 3 år utan att vara rejält slitna. De flesta prylar i bra kvalitet tål att katter hoppar på dem.

För att förstå, vad mer har ni fått förstört av katter? (Att de kissat i en sandlåda eller rabatt vet jag, det har redan nämnts). Vår katt har som sagt inte förstört något alls ute. Tacksam för beskrivning och inte bara att kattägare skiter i att ni klagat. Vad har gått sönder, vad har ni velat kattägaren ska ersätta?

Nedkissade saker är en helt annan femma och oftast beroende på att katten inte är kastrerad. Det är förstås mycket otrevligt. Men nu pratar vi om på annat sätt förstöra saker.
 
A
J JohanLun skrev:
Vår katt har som sagt inte förstört något alls ute
Hur vet man som kattägare vad katten gör eller inte gör utanför den egna tomten?
 
Handyman 1 skrev:
Hur vet man som kattägare vad katten gör eller inte gör utanför den egna tomten?
Alla katter går inte utanför den egna tomten ;)
 
Handyman 1 skrev:
Hur vet man som kattägare vad katten gör eller inte gör utanför den egna tomten?
Poäng till dig på den. Rättar: På egna tomten. Han går mycket sällan utanför. När han gjort det är det på en av de angränsande tomterna där vi har mycket god kontakt med grannarna, men visst de kanske inte skulle berätta om han hade sönder nåt.
Kastrerade katter har ofta ett mycket mindre revir. Men en annan grannes kastrerade katt av samma ras är ofta på vår tomt.

Tre på gatan har förresten skaffat en katt av samma ras som vår sen vi skaffade vår, även om det är många hus mellan varje katt. Vi är iofs bekanta med två av dem...
 
Nej jag var ju litet smått ironisk där va. Med det sagt gillar jag inte katter, jag gillar hundar, men jag vill inte skjuta alla katter jag ser heller.
Det är ju smådrygt med djur som stör, men det finns betydligt värre saker här i världen än att haka upp sig på det.
Men i relation till OP; hade en katt rivit sönder min paviljong hade jag direkt gått över och pratat med grannen om det.

Marike Marike skrev:
Håller inte med om att det är så svart eller vitt. Vi har haft katt och höll den kär trots att den nästan tog livet av oss med sina ständiga nattliga krav i 17 år. Vi tycker fortfarande om djur, även katter men vi orkar inte ha och sköta dem. Vill tro att det är många med oss som känner så. Att ha djur förpliktigar, så är det bara.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
P
Alltså...
Den här tråden har inte mer att ge...
Nu handlar det bara om vem som orkar nöta ner vem med inlägg till siste skribent står oemotsagd och ser sig som vinnare.
Det är alla mot JohanLun på nåt sätt. Och där ligger alla i lä.
Ingen har så snabba fingrar son JohanLun och så mycket tid att lägga på att försvara katters rätt att förpesta andras tillvaro mot deras vilja.Du har för fan suttit hela dan och hamrat på tangenterna. Snacka om rabiat.

Det är rundgång på åsikter och inget nytt på tapeten.

I bästa fall har vi som inte är kattfanatiker fått ur oss lite frustration men så länge lagstiftarna inte gör en förändring så kommer samma diskussioner att blossa upp om och om igen. Och var så säker, JohanLun kommer att sitta där med nyoljat tangentbord...

Till dess, tacka hänsynslösa kattägare för en sämre värld med mer frustration och dåliga grannrelationer.
 
  • Gilla
  • Haha
Daniel Törnblom och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.