Hej!
Svärfar har en altan. 17 x 3 meter. Bärlinor står på plintar i framkant och sitter i husvägg i bakkant. Plintarna är ca 2,5 meter höga.
Golvreglarna är 45x195 på spännvidden 3 meter så där är väl allt ok.
Dock är bärlinan 45x195 med avstånd stolparna ca 2,40 m, vilket ju inte är ok. Samtidigt har inget rasat ihop och altanen är minst från 2004 när svärfar köpte huset.
Det vardagliga problemet är istället lite väl mycket gung i trallen. Detta beror nog på att det är 28x120 och golvreglarna sitter på ca cc 90 cm.
Jag har funderingar på att sätta ytterligare golvreglarna mellan så det blir cc ca 45 och slutar gunga.
Dock blir jag osäker om detta kan förvärra problemet med konstruktionsmässigt felaktigt avstånd mellan plintarna som väl egentligen antingen ska vara max 1,8 meter eller ha bärlinor på min 70x195 (om jag läst tabellerna rätt).
Något som vet hur ökat antal golvreglar skulle kunna påverka hållfastheten? Är det bättre/säkrare att öka tjockleken på trallen?
Tacksam för all input.
Mvh Pär
 
Bärlinan som är mellan/på stolparna/plintarna kan du dubblera med att skruva dit en 45*195-regel till så att det blir 90*195.
Du kanske behöver jacka ur regeln lite, beroende på hur det ser ut.


Jag satte ihop två 45*195 för bärlinorna, har ca 2,8m mellan plintarna. Har sedan 45*145 som golvreglar, har ca 2m mellan bärlinorna, kör med C/C60 på golvreglarna.
Har 120*28 trall.
Två sammanfogade träreglar som bildar en större bärlina monterad på en stolpe med stödplatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej Demmpa och tack för tips. Problemet är att bärlinan vilar i en utfasning på pelarna så att sätta 2x 45x195 går nog inte. Se bild.
Ditt förslag fick mig dock att fundera på om det går att åtminstone sätta ytterligare en bärlina med mindre bredd bredvid ovanför utfasningen uppe på pelaren. Dock kan jag inte dra för hop dom pga gaffelankare i befintlig bärlina.
Tack för idéen!!
 
Bärlina som vilar på en pelare med utfasning under ett tak, med utsikt över en sjö och båtbrygga i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej Demmpa och tack för tips. Problemet är att bärlinan vilar i en utfasning på pelarna så att sätta 2x 45x195 går nog inte. Se bild.
Ditt förslag fick mig dock att fundera på om det går att åtminstone sätta ytterligare en bärlina med mindre bredd bredvid ovanför utfasningen uppe på pelaren. Dock kan jag inte dra för hop dom pga gaffelankare i befintlig bärlina.
Tack för idéen!!
 
Pelarna ser ut att vara av trä, då går det ganska enkelt att såga ur ett jack i pelarna och sätta dit en bärlina till.
Samtidigt så går det att såga till en avrundning på pelarna så att det inte kan bli något vatten stående på pelarna.

Den nya bärlinan går ju att fälla in antingen dikt befintliga (svårare), eller på andra sidan av pelaren (enklare).
 
Toppen kanon idé den sista!! Tack!
 
Det som bestämer lasten på bärlinorna är deras inbördes avtånd och plintavståndet. Att öka antalet golvbjälkar innebär bara en marginell ökning av lasten på bärlinorna. 90 cm är på tok för långt för 28x120 mm trall, jag tycker att 60 cm är max för behaglig känsla. 3 m spännvidd för 45x195 golvreglar är på gränsen. Däremot är kombinationen 3 m c/c avstånd och 2,4 m mellan plintarna för bärlinorna alldeles för klent. Det finns två principer för att lösa det hela. 1) Dubblera bärlinorna, dvs 2 st 45x195 sida vid sida. 2) Halvera antingen c/c-avstånd eller plintavstånd.
 
Hej Justus och tack för input. Det lutar åt dubblerade bärlinor på något sätt. Samt reducerat c/c på golvreglar.
 
  • Gilla
justusandersson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.