Hej!

Jag tänkte införskaffa mig en robot äntligen, jag har en slät gräsmatta som är 700m2, har en smal passage över till en mindre gräsplätt, har två äppelträd så jag har ingen avancerad trädgård.

Nu till mina tankar, hur pass stor klippare bör jag köpa så att inte klipparen behöver jobba ihjäl sig?

Vilken klippare rek ni?

De klipparna som jag grundar på är följande:

Husqvarna Automower 415X

Husqvarna Automower 315

GARDENA smart SILENO life 1000

Kom gärna med lite tips på några bra klippare som inte strular, tror ni att nån av mina val passar min gräsyta? :)
 
Jag tror att du klarar dig bra på en Automower 310. Vill du ha klipparen avstängd några timmar per dygn för barnlek kan du förstås gå upp i storlek, men annars behövs det inte.
 
Hade valt gardenan.. det är en husqvarna i annan färg, min hade husqvarna emblem på knivarna :)
Smart versionen är bra, hade kunnat önska mig lite mer funktioner i appen men jäkligt praktiskt att styra schema, igångsättning och framförallt parkering med appen om ungarna är hemma en dag som är schemalagd till klippning.
Jag kör ca 700 m2 med min 1000 och det är inga problem alls.
 
Har själv 315 till typ 1100 kvm yta.
Hade jag köpt en ny robot idag hade jag valt samma eller större. Hade aldrig fått för mig att byta märke =)

Min trädgård är dessutom i 2 plan så han går upp på en ramp till "övervåningen" via guiden.
 
Tack för alla svar, jag funderar på skillnaden mellan 310 och 315, det är ju samma batteritid i dessa osv.. har jag fel om jag säger att både 315 och 310 klipper min gräsmatta lika snabbt med tanke på samma klipptid på båda modellerna? vad jag hörde så är skillnaden att 310 klipper i 18h per dag och 315 24h..

Eler är det så att de har speedat upp 315 i hastighet så den avverkar en stor yta snabbare?
 
Redigerat:
Är 415X värd sina pengar till min gräsmatta på 700m2? Undrar varför den har sämre batteritid än 315?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.