Hej,

Jag har gjort gröngölings misstaget och vält min nya Klippo gräsklippare på vänster sida så det kommit olja i luftfilter och sannolikt även i förgasare och ljuddämpare. Ryker som fan och kommer dessutom svart olja ur avgasröret. Har nu tvättat luftfiltret, men det ryker ändå. Någon som vet hur jag ska göra? Går det att köra på och bränna rent eller måste jag rengöra förgasaren? Någon som isåfall vet hur man gör? Måste jag lämna in den? Som sagt grön på detta.
 
  • Närbild på en tippad röd Klippo gräsklippare med synlig Briggs & Stratton-motor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
arnold g
  • Laddar…
Kolla oljan. Sen låt den gå...
 
  • Gilla
Huddingebo och 2 till
  • Laddar…
Kör på.
När oljan är borta slutar den att ryka.
Jag roade mig med att lägga rökridåer med min för ett par år sedan.
Den går än.:cool:

 
  • Gilla
  • Haha
Hullefar och 2 till
  • Laddar…
Jag gjorde samma förra sommaren, gjorde som tidigare nämnts, körde på till det slutade, tog en stund men jag roade mig med att klippa gräset medans. :rofl:
 
A
som yrkesmekaniker inom detta.
1. vält tillbaka, låt stå ca 1 timme.
2. kolla olje nivån. rengör alla kåpor och tvätta eller byt luftfilter.
3.starta den.
4.låt den gå tills den går normalt utan rök.

5. kolla oljan igen.

När man tippar en gräsklippare, så tippar man den alltid åt handtagen till.
Inte åt sidorna.
Då får man olja i förgasaren och i alla kåpor mm.

plocka alltid av tänd hatten när ni ska lossa kniven... Så att ni inte lyckas starta motorn med mutterknacken eller skruvdragare...
det har hänt...
 
Redigerat:
  • Gilla
Pajas och 7 till
  • Laddar…
A
Chrillthesill Chrillthesill skrev:
Hej,

Jag har gjort gröngölings misstaget och vält min nya Klippo gräsklippare på vänster sida så det kommit olja i luftfilter och sannolikt även i förgasare och ljuddämpare. Ryker som fan och kommer dessutom svart olja ur avgasröret. Har nu tvättat luftfiltret, men det ryker ändå. Någon som vet hur jag ska göra? Går det att köra på och bränna rent eller måste jag rengöra förgasaren? Någon som isåfall vet hur man gör? Måste jag lämna in den? Som sagt grön på detta.
på dessa sitter det en flottörförgasare.
Man har alltså en kopp och under denna en skruv som håller allt på plats.

När man skruvar bort skruven faller flottören ner och nålen öppnar flödet.
När flottören flyter upp stänger nålen flödet.

sitter en oring eller en packning runt koppen.
rör ej detta utan att ha full koll på vad du gör.
under flottören sitter det en fjäder och en axel håller den på plats.
Man tar bort axeln, tar bort flottören, fjädern. sedan har man munstycken i röret i mitten av förgasaren som flottören går över..
Dessa ska isåfall ur..

Koka i ättika och vatten.
2.5 dl per 2 liter vatten.
Koka i ca 3 min..
passa plastdelarna bara.
skölj med vatten och använd helst tryckluft för att säkerställa rengöring...
 
A
5998968-01 servicekit
QC12YC champion.
593260 B&S luftfilter.
Sae 30 motorolja.
ni som byter varje år kan lika gärna köra på 15w40.
 
Tack alla som svarat. Jag gjorde också misstaget och fyllde på ny olja utan att hälla ut den gamla då jag först trodde att det var detta som var problemet. Detta resulterade i att oljenivån också blev för hög och jag gjorde slut på massa ny olja. Jag har nu hällt ut all olja och bytt till ny. Tvättat luftfiltret och kåpan som täcker och skruvade även av plasten som satt precis bakom och rengjorde där. Jag klippte därefter resten av gräsmattan och det slutade ryka. Tack för fina instruktioner Maskintok, men jag lämnar nog rengöring av förgasare till proffsen. Den går nu fint. Tror du jag kan köra på nu eller måste den in på service? Den är som sagt ny. Lovar att aldrig välta den på sidan igen, förutom när jag byter olja. Oljan jag hällde ut var ny och blandad med den oljan som följde med när jag köpte gräsklipparen. Måste jag slänga den uppblandade oljan?
 
A
Chrillthesill Chrillthesill skrev:
Tack alla som svarat. Jag gjorde också misstaget och fyllde på ny olja utan att hälla ut den gamla då jag först trodde att det var detta som var problemet. Detta resulterade i att oljenivån också blev för hög och jag gjorde slut på massa ny olja. Jag har nu hällt ut all olja och bytt till ny. Tvättat luftfiltret och kåpan som täcker och skruvade även av plasten som satt precis bakom och rengjorde där. Jag klippte därefter resten av gräsmattan och det slutade ryka. Tack för fina instruktioner Maskintok, men jag lämnar nog rengöring av förgasare till proffsen. Den går nu fint. Tror du jag kan köra på nu eller måste den in på service? Den är som sagt ny. Lovar att aldrig välta den på sidan igen, förutom när jag byter olja. Oljan jag hällde ut var ny och blandad med den oljan som följde med när jag köpte gräsklipparen. Måste jag slänga den uppblandade oljan?
Du kan köra i lugn och ro.
Inte behöver du skruva isär..
Men då förstår man bättre att man inte ska ge sig på dessa utan att ha en plan..

Nej din maskin behöver ingen service.
Och den där oljan går fint att köra på.
(y)(y)
 
B&S utan oljefilter ska ha ny olja var 25:e driftstimme.
 
  • Gilla
bjornlindelof och 1 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Du kan köra i lugn och ro.
Inte behöver du skruva isär..
Men då förstår man bättre att man inte ska ge sig på dessa utan att ha en plan..

Nej din maskin behöver ingen service.
Och den där oljan går fint att köra på.
(y)(y)
Tack Maskintok. Du har gjort min dag. Hur ofta tycker du att den ska in på service? Har ca 400 m2 gräsmatta.

Maskintok skrev:
Du kan köra i lugn och ro.
Inte behöver du skruva isär..
Men då förstår man bättre att man inte ska ge sig på dessa utan att ha en plan..

Nej din maskin behöver ingen service.
Och den där oljan går fint att köra på.
(y)(y)
 
A
Chrillthesill Chrillthesill skrev:
Tack Maskintok. Du har gjort min dag. Hur ofta tycker du att den ska in på service? Har ca 400 m2 gräsmatta.
Varsågod.
fråga gärna om det är något mer.
service på en gräsklippare är ca 1 gång per år. men byt inte oljan innan vinterförvaring.
Oljan kan fräta packningar och ge maskinskador om är ny.

i ditt fall så skulle jag byta varannat år.
Kör ett år byt till våren efter när säsongen börjar. det duger långt... (y)
 
Stort tack. Skönt att få expertråd. :)
 
Tror de flesta gjort motsvarande misstag, välta en 4T bensinklippare på fel håll. Som sagt det ryker ett tag men inget allvarligt händer. Byt luftfilter när det lugnat sig med röken så blir allt bra,
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
H Harald Blåtumme skrev:
Tror de flesta gjort motsvarande misstag, välta en 4T bensinklippare på fel håll. Som sagt det ryker ett tag men inget allvarligt händer. Byt luftfilter när det lugnat sig med röken så blir allt bra,
Hade in en klippare där man hällt fullt i olja och knäckt en kolvring..
Den började dra bensin som satan..
visade sig att den fyllde vevhuset...
några timmar senare så var den renoverad...
Men försiktig ska man alltid vara..
(y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.