Hej! Vi håller på med total renovering efter vattenläcka i badrummet.
Våran "målbild" av badrummet är att ha kakel som bröstpanel med målad vägg ovanför på ena sidan, sen kakla hela ytan där duschen är, alltså från golv till tak innanför duschdörrarna (svängbara duschdörrar som är väggmonterade) och därefter måla resten av badrummet.

Nu till frågan. Hur mycket utanför duschdörrarna måste vi kakla? Dom som gör tätskikt säger att vi behöver ha en meter utanför, ett annat företag har sagt 20 cm det skiljer sig alltså en del.

Behöver hjälp att förstå vad som gäller då jag har tolkar att våtzon 1 räknas inom duschväggar/duschdörrar om de är minst 2m höga.

Jag vill alltså egentligen bara kakla i duschen och lite utanför och därefter måla resterande vägg.

Önskar snabb hjälp i denna djungel då vi behöver beställa kakel. Hoppas ni förstår min fråga
 
Nya reglerna säger 1 meter utanför, men ni kan ju ha målningsbart tätskikt med er lösning.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Nya reglerna säger 1 meter utanför, men ni kan ju ha målningsbart tätskikt med er lösning.
Tack för svar! då behöver det vara en sorts tätskikt i duschen och en annan utanför?
 
Nej , tror samma fast det måste gå att måla på, fråga inte vilket, det måste byggfirman veta.
 
BirgitS
Du måste välja ett godkänt målat system och det finns sådana som är godkända även för inne i duschen.
https://www.vatrumsmalning.se/godkanda-system/
Du måste följa systemets instruktioner exakt inkl. det som står skrivet om hur man gör anslutning till ett annat godkänt system. På motsv. sätt måste du följa instruktionerna för det tätskiktssystem som du väljer att ha bakom kaklet.

Att du får olika uppgifter från olika håll kan alltså bero på att de utgår från olika system, som då har olika instruktioner.

Man ska inte måla på den tätskiktsfolie som man använder bakom kaklet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.